Sikeresen lezárult a Pratt & Whitney hajtóművekkel felszerelt A321neo típus tesztelési programja, az első példány hamarosan forgalomba áll. A típus egyik legnagyobb megrendelője a Wizz Air, 2019-től érkeznek a flottájába az új Airbus-ok.
Az Airbus A320neo új generációs keskenytörzsű Airbus-család legnagyobb típusváltozata, az A321neo a mintegy 130 tesztrepülés alkalmával több mint 350 órát töltött a levegőben, írja az airportal.hu. A program során a tesztpéldányok szerkezetét és rendszereit jóval a tervezett teljesítményük és teherbírásuk felett tesztelték a szakemberek, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a típus minden légi alkalmassági feltételnek megfelel.
Az európai és amerikai légügyi hatóságok, az EASA és az FAA együttesen adták ki a típus légi alkalmassági engedélyét. A tesztrepüléseken a gyártó igazolta, hogy a típus teljesítménye megfelel a tervezett értékeknek a hatótáv és az üzemanyag fogyasztás tekintetében is. A típus teljesítménye alacsony sebességértékek mellett is kiemelkedően jó, jelentősen kisebb mértékben terheli a környezetet, mint elődjei, beleértve az alacsonyabb zajszennyezést is.
2019-től a Wizz Air is használja
A Wizz Air a típus egyik legnagyobb megrendelője, a légitársaság a 2015-ös Paris Air Show-n rendelt meg 110 darab Airbus A321neo repülőgépet. 2019-ben érkezik az első A321neo, a többi repülőgép pedig 2024-ig csatlakozik a légitársaság flottájához. A 110 repülőgép közül 51-et a már meglévő repülőgépek tervezett cseréjére használnak majd, amelyeket visszaszolgáltatnak a lízingbeadóknak vagy értékesítenek 2019 és 2024 között.
Az A321neo legújabb innovációi közé tartozik a megnövelt teljesítmény és jobb aerodinamikai tulajdonságok, új generációs hajtóművek és a sharklet szárnyvégek, amelyekkel kategóriájában a legalacsonyabb specifikus fogyasztást éri el, több mint 15%-os megtakarítással a ma használatos egyfolyosós repülőgéphez képest, egyúttal csökkentett CO2-kibocsátással és alacsonyabb zajszint mellett.
Mit tud az A321neo?
A repülőgép törzsének hossza 44,51 méter, mely csaknem 7 méterrel hosszabb az A320neo család alapváltozatánál. A repülőgép szárnyfesztávolsága 35,8 méter, (függőleges vezérsíkjának földtől mért) magassága 11,76 méter, a fedélzet legnagyobb szélessége 3,7 méter.Az Airbus A321neo az A320neo típuscsalád legnagyobb befogadóképességű tagja. Tipikus kétosztályos elrendezésben 206 utas szállítására képes, de sűrű székezéssel, egyosztályos elrendezésben maximális utaskapacitása 240 fő. A nagyobb maximális befogadóképesség érdekében a gyártó az A321-es jelenlegi (ceo) verziójához képest változtatott a vészkijáratok számán és elrendezésén, az A321neo repülőgépeken oldalanként két-két szárny feletti vészkijárat is helyet kapott.
Az A321neo prototípusa 2016. február 9-én teljesítette szűzfelszállását, a D-AVXB lajstromjelű, CFM International LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt A321neo repülőgép Hamburgból szállt fel első tesztrepülésére. Az első Pratt & Whitney PW1100G hajtóművel felszerelt A321neo pedig 2016. március 10-én emelkedett először a levegőbe. Az első A321neo repülőgépet a tervek szerint 2016. végén adják át üzemeltetőjének, bár a berepülési program egy kisebb baleset (tail strike) miatt csúszást szenvedett.