Egy késés vagy járattörlés fenekestül fel tudja forgatni a nyaralást, a kicentizett üzleti utakról nem is beszélve. Némi vigaszra azonban számíthatnak a pórul járt utazók. Jogi szakértőnk tippjei.
Az elmúlt napokban az Emirates kétségbeejtően hosszú késései, járattörlései borzolták a budapesti utasok kedélyeit, melynek köszönhetően már szinte lincshangulat alakult ki a Liszt Ferenc Repülőtéren. Amerikában pedig a zord időjárás miatt töröltek nemrégiben több ezer járatot. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a legtöbben nincsenek igazán tisztában jogaikkal. Egy 2013. decemberi esetben például, amikor az egyik fapados légitársaság Budapest-London járata késett négy órát, a 178 utas közül mindössze öten tettek panaszt.
A késésekre, járattörlésekre vonatkozó EU-rendelet szabályai akkor alkalmazhatók, ha
Az utasok ilyenkor jogosultak az alábbi lehetőségek közül választani:
Az átfoglalások természetesen egy másik közeli repülőtérről, más légitársaság járataival is megoldhatók, ilyenkor az utas szállítását a másik repülőtérre a mulasztó légitársaság fizeti.
Ennek minősül, ha a járat
Függetlenül attól, hogy az utas a váróteremben vagy a gépen ülve várakozik.
Ilyenkor a légitársaság önzetlenül, a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket köteles felajánlani, valamint szállodai elhelyezést is, ha az indulás áttolódik a következő napra, vagy több éjszakát el kell töltenie az utasnak az indulás helyén. Tehát, ha például egy Budapest-Berlin járat 110 perces késéssel indul, éppen lecsúszunk a kompenzációról, 130 perces késés esetén viszont már joggal várhatunk el legalább egy jéghideg kólát.
Az elszállásolásért sem kell minden esetben hepciáskodni. Egy extrém példával élve, igaz ugyan, hogy ha este tíz óra helyett hajnali kettőkor indul a gépünk, az már a következő nap, de a szállodába ingázással minden bizonnyal a későbbi járatot is lekésnénk. Azonban, ha legalább öt órás késés van kilátásban, az utas már kérheti a jegyár-visszatérítést, így viszont már a továbbutaztatásra nem tarthat igényt.
A fentieken túlmenően az útvonal hosszától függően még további 250–600 euró kártérítésre lehet jogosult a pórul járt utas, ha a légitársaság törli a járatot, sőt, abban az esetben is, ha a gép több mint 3 órás késéssel érkezik meg a célrepülőtérre.
Az Európai Unión belül a kártérítés mértéke:
Uniós repülőteret nem uniós repülőtérrel összekötő járat esetében a kártérítés mértéke:
Ha azonban a légitársaság olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől, a kártérítés összege a felére csökkenhet.
A légitársaságok többnyire azt sérelmezik, hogy ugyanolyan összegű kártérítést kaphatnak a 10 000 forintos jeggyel egy napos városlátogatást tervezők, mint az első osztályon utazók, tehát adott esetben a kártérítés meghaladhatja a vásárolt jegy árát. Emiatt próbálnak például azzal trükközni, hogy egy későbbi utazásra beváltható kupont ajánlanak fel. A zöldfülű utazó könnyen bedőlhet ennek, Ön azonban ne tegye, ragaszkodjon a készpénzhez.
Nincs jogszabály kiskapu nélkül
Nem nyújtható kártérítés, ha a járatot a légitársaság rendkívüli körülmények, például rossz időjárási viszonyok (hóvihar, vulkánkitörés), a személyzet sztrájkja miatt törölte. Mindig esetről-esetre kell megvizsgálni, hogy valóban rendkívülinek minősültek-e. A légi jármű műszaki meghibásodása például nem sorolható a rendkívüli esetek közé, ez tehát önmagában nem alapozza meg, hogy a cég kibújhasson fizetési kötelezettsége alól. Ugyanakkor, ezek a körülmények csak a késés vagy járattörlés miatti kártalanítás alól mentesítik a társaságokat, vagyis az utasoknak a rendeletben foglalt jegyár-visszatérítéshez, átfoglaláshoz, ellátáshoz joga van.
Fontos azonban figyelembe venni, hogy járattörlés esetén is kibújhat a légitársaság a fenti kártérítés alól, így például, ha
Ha a társaság nem intézi automatikusan a panaszt, akkor töltse ki és nyújtsa be a légitársaságnak a légi utasok jogaival kapcsolatos panaszok bejelentésére szolgáló uniós nyomtatványt. Itthon 30 napon belül kell a légitársaságnak megválaszolnia érdemben egy beérkező panaszt, más országokban ez a határidő ettől eltérő lehet.
Ha a szolgáltató nem válaszol, nyugodtan fordulhatunk az illetékes Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez.