A légiutasok 60 százaléka nincs tisztában jogaival
Az Európában közlekedő légiutasok közel hatvan százaléka nincsen tisztában az utazás során őt megillető jogaival, pedig egy Európai Uniós rendelet alapján a károsult számos esetben igényelhet kártérítést a légitársaságtól – írja közleményében a légiutasok érdekeit a légitársaságokkal szemben érvényesítő Flight Refund.
Csak Európában évente több millió ember kel útra. Akár üzleti célból, akár turistaként utazunk, vagy csak egyszerűen távolba szakadt családtagjainkat szeretnénk meglátogatni, egy-egy járat késése, vagy a csomagok elkeveredése teljesen tönkreteheti utazásunkat. Sokan ilyen helyzetben nem is tudják, mihez kezdjenek, kihez forduljanak segítségért.
"Hónapok óta vártuk a londoni családi utazásunk napját. Amikor elérkezett, izgatottan mentünk ki a reptérre és már a taxiban azt tervezgettük, hogy mit fogunk először megnézni. Sajnos a reptérre érve a kijelző tábláról értesültünk, hogy törölték a járatunkat. Ezt követően hónapokon keresztül leveleztünk a légitársasággal kártérítés miatt, de se a repülőjegyünk árát, se a szállásunk foglalóját nem kaptuk vissza, így igazán költségesre sikerült ez a járattörlés, s a várva-várt nyaralás is elmaradt" – számolt be Márta, egy károsult légiutas.
Pedig, ha tisztában lett volna saját jogaival, akkor a légitársaságnak kötelessége lett volna legalább a repülőjegy árát 7 napon belül visszautalnia és kártérítést biztosítania, így a család rövid időn belül új utazást tervezhetett volna – állítják a szakemberek.
Milyen jogok illeti meg az utasokat?
Jegyvásárlás: Repülőjegy vásárlása esetén a légitársaság nem számolhat fel magasabb árat állampolgárság illetve a jegyvásárlás helye alapján. Emellett a repülőjegyet árusító oldalaknak kötelességük – az adókat, illetékeket is magukban foglaló – teljes jegyárat feltüntetni, hogy az utasok össze tudják vetni más légitársaságok áraival.Gyakran hiába a jogi szabályozás, sok utas a bonyodalmas ügyintézéstől illetve a jogi útvesztőtőktől megrettenve inkább bele sem vág egy kártérítési procedúrába. Pedig egyébként Magyarországon is létezik már olyan cég, amely az ilyen esetekre szakosodott, és ha egyedül nem megy, hát segít a károsultaknak az ügyintézésben. Persze nem ingyen teszik ezt: a Flight Refund például 25 százalékos sikerdíjért cserébe veszi le a terhet az ember válláról.