A hajóutak etikettje a normális társas érintkezés alapszabálya, amely betartása különösen fontos olyan szűkebb helyeken, mint egy tengerjáró hajó.

Ne kövess el több hibát a nyaralás alatt: a hajózási etikett, amit minden utazónak ismernie kell

hajóút
PUBLIKÁLÁS: 2025. november 01. 10:15
A hajóutak során nemcsak a tenger látványa és a programok számítanak, hanem az is, hogyan viselkedünk a fedélzeten. A hajóutak etikettje, illetve annak betartása a zökkenőmentes utazás alapja, ha ezt szem előtt tartod, életre szóló élményekkel gazdagodhatsz.

Ha valaha is hajókirándulásra készülsz, érdemes odafigyelni a legapróbb részletekre is – nem csak a naptej és a szórakozás számít, hanem az is, hogyan viselkedünk a fedélzeten. A hajóutak etikettje olyan általános szabályokat és tanácsokat tartalmaz, amelyet érdemes megfontolni a konfliktusmentes élmények érdekében.

hajóutak etikettje: így viselkedj egy tengerjáró hajón
A hajóutak etikettje - amely a konfliktusmentes tengeri utazás íratlan szabályait tartalmazza - a zavartalan pihenés záloga.
Fotó: Just dance /  Shutterstock 

Profi tippek a fedélzetre: ez a hajóutak etikettje

Gary Bembridge, a Tips for Travellers YouTube-csatorna hajós szakértője szerint a személyzetet leggyakrabban bosszantó hibák könnyen elkerülhetők, ha az utasok betartják az alábbi 6 aranyszabályt. 

  • Ne foglald le a napozóágyakat egész napra

A személyzet egyik legnagyobb mumusa a „napozóágy-horgászás”: amikor valaki órákra, vagy akár egész napra lefoglalja a legjobb helyeket, miközben nincs is a medencék környékén. A hajótársaságok szabályai szerint a személyzet bizonyos idő után jogosult eltávolítani a napágyakat lefoglaló törölközőket és egyéb személyes tárgyakat, de ez gyakran konfliktushoz vezet, hiszen az utasok sértve érzik magukat. Szintén bosszantó, ha valaki nem tartja be a fedélzeti öltözködési előírásokat, vagy ha a szülők nem figyelnek gyermekeik viselkedésére.

hajóutak etikettje: érinti a napozóágyakon hagyott foglaló törölközőket is
A hajós utak egyik legtöbbeket bosszantó modortalansága a napozóágyak lefoglalása - erre is kitér a hajóutak etikettje
Fotó: raymond orton /  Shutterstock 
  • Borravaló: ne hagyd félreérteni

A borravaló szerepét sokan nem értik: a személyzet leginkább akkor bosszús, amikor az utasok nem fizetik a kötelező díjat. Sok hajótársaság már „személyzeti szolgáltatási díj” vagy „személyzeti elismerési díj” néven szerepelteti ezt az összeget a fedélzeti számlán. Egy tipikus 7 napos hajóút esetén a díj forintra átváltva nagyjából 35 000–50 000 Ft között mozog utasonként, ami a szolgáltatások minőségét és a személyzet motivációját is garantálja.

  • Higiénia és kézmosás: több mint udvariasság

A kézmosás alapvető szabály a fertőzések terjedésének megakadályozására. Ha egy vírus elkapja a fedélzeten tartózkodókat, a személyzet extra feladatokkal szembesül: a takarítás mellett a büfé és a szobaszerviz is rájuk hárulhat, különösen az izolációra kényszerült utasok esetében. A jó higiénia tehát mindenki érdeke.

a hajóutak etikettje a személyes higiéniát is fontosnak tartja
Egy óceánjárón, ahol viszonylag kis helyen több ezer ember gyűlik össze, a higiénia kiemelten fontos dolog.
Fotó: PeopleImages /  Shutterstock 
  • Pontosság és a programokhoz való alkalmazkodás

A késés, vagy az, ha túl sok időt töltünk bizonyos programoknál, jelentősen megnehezítheti a személyzet munkáját. A pontos érkezés figyelmen kívül hagyása akár több órányi pluszmunkát is jelenthet a személyzet számára.

  • Panaszkezelés: először mindig a személyzethez

Ha problémád adódik, mindig a közvetlen személyzethez fordulj először. Azonnali kommunikációval gyorsabb a megoldás, és elkerülhetők a felesleges konfliktusok. A tapasztalat azt mutatja, hogy a személyzet sokkal hatékonyabban tudja orvosolni a kisebb gondokat, ha nem halmozzák a hivatalos panaszok sorát.

hajóutak etikettje: a probléma kezelésre is kitér
Ha problémád van, mindig a személyzettel igyekezd először megbeszélni.
Fotó: Matej Kastelic /  Shutterstock 
  • Beszéd és kommunikáció: légy türelmes az akcentusokkal

Tartsuk észben, hogy a hajós személyzet nagy részének az angol nem az anyanyelve. Az utasoknak ezért érdemes tisztában lenniük azzal, hogy a különböző akcentusok és kiejtések megértése alkalmanként kihívást jelenthet. Egy kis türelem és odafigyelés sok félreértéstől és stressztől kímélheti meg mindkét felet.

Gary Bembridge tapasztalatai szerint egy hajóút az etikett és a kölcsönös tisztelet játékszabályairól is szól a felejthetetlen pihenésen és feltöltődésen túl. Ha betartod ezt a hat egyszerű szabályt, a hajón mindenki – utas és személyzet egyaránt – jól érezheti magát, és az utazás valóban élménnyé válik.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.