Nem felelős a Continental a Concorde áldozataiért

Air France
PUBLIKÁLÁS: 2012. november 30. 11:14
Tizenkét évvel a 113 halálos áldozatot követelő Concorde-katasztrófa után felmentette a Continental Airlinest a büntetőjogi felelősség alól a Párizshoz közeli Versailles fellebbviteli bírósága csütörtökön. Az amerikai légitársaság ugyanakkor egymillió euró kártérítést köteles fizetni az egykori szuperszonikus gépet üzemeltető Air France légitársaságnak, amiért annak a tragédia miatt romlott a hírneve.

A katasztrófát a fellebbviteli bíróság szerint is az okozta, hogy a párizsi felszálláskor a Concorde ráfutott egy fémdarabra, amely a Continental Airlines előtte startoló gépéről esett le. A fémhulladék szétvágta a szuperszonikus gép kerekét, amelynek szétrepülő darabjai megsértették az üzemanyagtartályt, és az így berobbant kerozin okozta a gép pusztulását. A másodfokú bíróság szerint mindez nem indokol büntetőjogi ítéletet.

Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com

Az amerikai légitársaság két megvádolt alkalmazottját és a francia polgári légiközlekedési igazgatóság egykori vezetőjét is felmentették, írja a Turizmus.com. Első fokon a bíróság a Continental Airlinest 200 ezer eurós pénzbüntetésre, valamint egymillió eurós kártérítés megfizetésére kötelezte az Air France-nak, amelyet már első fokon felmentettek minden felelősség alól.

Az amerikai légitársaság a kezdetektől visszautasította, hogy egy fémdarab okozta a tragédiát, és szemtanúkkal próbálta bebizonyítani, hogy a Concorde már azt megelőzően lángra kapott, hogy áthaladt a fémdarabon. Mégpedig az amerikaiak szerint azért, mert az Air France rosszul készítette elő a Concorde-ot a felszállásra. Ezt a verziót viszont a franciák utasították el, és 15 millió eurót követeltek kártérítésként imázsrontásra hivatkozva. Ebből egymillió eurót ítélt meg a bíróság.

A francia légitársaság egy Concorde típusú utasszállító gépe 2000. július 25-én zuhant le. A katasztrófa nem sokkal azután érte a New Yorkba tartó járatot, hogy elindult a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről. A gép, amelynek baloldali hajtóműve a felszálláskor kigyulladt, egy szállodára zuhant Párizs Gonesse nevű elővárosában. A tragédiában mind a száz utas, a kilenc tagú francia személyzet, valamint a szállodaépületben tartózkodott négy személy életét vesztette.

Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com

A Concorde katasztrófája egyben a hangsebesség kétszeresénél is nagyobb, óránként 2200 kilométeres sebességgel szárnyaló gép mítoszának a végét is jelentette. A fedélzeten luxuskörülményeket biztosító szuperszonikus légi járműveket 2003-ban végleg kivonták a forgalomból.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.