
A levegőben égett lúg és mosószappan szúrós szaga terjengett. Vastag pára ült a falakon, a kövek közül lassan csorgott a víz. A hatalmas üstökből fojtogató gőz szállt fel, a ruhák súlyosan csapódtak a vaskádakhoz, a padlónak nem volt olyan eldugott szeglete, amely ne csúszott volna a kétes színű, kilötykölt mosólétől. Ilyen volt az élet a Magdolna-mosodákban minden nap.

Izzadtságtól fényes homlokú lányok és fiatal nők hajlongtak a dézsák és üstök fölött a nagy melegben, bőrük vörös volt és felrepedt a forró víztől, kezükből alig lehet kimosni a lúg maró szagát. A vasalók tompa puffanással csapódtak az asztalra, az ismétlődő mozdulatok monotóniája a csönddel együtt dermesztőbb volt, mint bármilyen sikoly. Senki nem beszélt, csak a gépek zakatolása töltötte meg a termet. Egy-egy tekintet félve villant meg, de szavak senki száját nem hagyták el. Aki megszegte a szabályt, az hamar megtanulta, hogy az engedetlenségnek ára van.

Odakint az utca mintha egy idegen, távoli világ lett volna. A falak vastagok, a kapuk örökké zárva. A külvilág azt hitte, apácák áldozatos, jótékony munkája zajlik odabent, pedig ehelyett életek tűntek el láthatatlanul, a munka és a szégyen bélyege alatt. A mosodák titka hosszú évszázadokon át nem jutott ki ezeken a falakon túlra.
A Magdolna-mosodák története a XVIII. század közepére nyúlik vissza és eredetileg a bűnből való megtérés szimbólumáról, Mária Magdolnáról kapták a nevüket. Az első intézményt egy protestáns jótékonysági társaság hozta létre 1758-ban az angliai Whitechapel-ben, majd 1765-ben Dublinban is megnyílt egy mosoda. Akkoriban még valóban a „megtérés” és a „szegény nők megsegítése” jelszavával indultak: az eredeti elképzelés az volt, hogy prostitúcióból élő nőket és családi támogatás nélküli, hajléktalan lányokat fogadnak be, lehetőséget adva nekik a vallásos életre és munkára.

A XVIII. század végére tömegesen nyíltak meg a Magdolna-intézmények Anglia, Skócia és Wales, Írország, majd az Egyesült Államok, Kanada, Svédország és Ausztrália városaiban is.
Ide kerültek a társadalom által „elesettnek” ítélt nők: prostituáltak, házasságon kívül teherbe esettek, erőszak áldozatai, árvák, sőt olyan lányok is, akiket családjuk egyszerűen „túl szabadnak” vagy „túl makacsnak” talált. A „bukott” kifejezés tehát inkább ürügy volt, mint valóság. Aki ide belépett, annak ritkán volt esélye a gyors szabadulásra.

A XIX. század folyamán azonban a rendszer teljesen átformálódott. A vezetés fokozatosan átkerült katolikus apácarendek kezébe, és ezzel a hangsúly is megváltozott: a bűnbánat helyét a fegyelem, a gondoskodásét a kényszer vette át. A mosodákból zárt intézmények lettek, ahová nem csak prostituáltak kerültek, hanem mindazok, akiket a társadalom „erkölcstelennek” vagy „kényelmetlennek” talált: börtönviselt asszonyok, sőt, elmegyógyintézetből szabadult betegek is.
A XX. század közepére ezek az intézmények már valóságos ipari méretű mosodákként működtek: szerződéseik voltak szállodákkal, kórházakkal, állami intézményekkel. A bentlakó nők munkája tartotta fenn a rendszert, ám sem fizetséget, sem szabad mozgást nem kaptak cserébe. Döbbenetes, de az utolsó Magdolna-mosoda egészen 1996-ig működött Írországban, Galway városában.

A mosodákban ipari üstök, kádak és vasalók működtek, amelyek naponta tonnaszámra nyelték a ruhákat. A bentlakók reggeltől estig dolgoztak, pihenés nélkül. Fizetséget nem kaptak, csupán szűk kosztot és rideg fekhelyet. A szabályok kőbe vésettek voltak: kötelező csend, engedelmesség, szigorú fegyelem. Az imák és a monoton munka váltogatták egymást, mintha minden percet megterveztek volna, nehogy bárkinek eszébe jusson, hogy saját akarata is lehet.
A rendszer nem csupán az egyházban gyökerezett: az állam is aktívan támaszkodott ezekre az intézményekre. A családok számára a mosoda „megoldást” jelentett a szégyenre, az egyházi rendeknek ingyen munkaerőt, az államnak pedig a társadalmi normák erőszakos fenntartását.

A Magdolna-mosodák persze nemcsak a kényszermunkáról szóltak. Számos nő soha nem jutott ki onnan: sokan bent haltak meg kimerültségben, betegségben, vagy egyszerűen öregségükre ott temették el őket, névtelen sírokban. A külvilág ritkán értesült erről, hiszen a halotti anyakönyvek gyakran hiányosak vagy szándékosan torzítottak voltak.
A történetnek még sötétebb fejezete a várandós nők sorsa. A szülés után a csecsemőket elvették az anyjuktól, és külön gyermekotthonokba szállították őket, amelyeket többnyire ugyanazon apácarendek működtettek. Ezek a helyek gyakran embertelenebbnek bizonyultak, mint a mosodák: a túlzsúfoltság, az éhezés, a higiénia hiánya miatt a csecsemők és kisgyerekek halálozási aránya megdöbbentően magas volt. Egyes otthonokban a halálozási ráta elérte az 50–60%-ot.

Hosszú évszázadokig sikerült mindezt elrejteni, ám 1993-ban Dublinban egy bezárt intézmény udvarán 155 névtelen nő maradványait találták meg. A tömegsír sokkolta a közvéleményt, és végre napvilágra került, mi zajlott a falak mögött. Vizsgálatok indultak, túlélők tucatjai szólaltak meg, és kiderült: több tízezer nő fordult meg ezekben az intézményekben, egészen 1996-ig, amikor az utolsó Magdolna-mosoda is bezárta kapuit.
2017-ben óriási botrányt kavart az országban, amikor Tuam település (Galway) egykori gyermekotthonának területén tömegsírra bukkantak, benne több száz csecsemő és kisgyermek maradványaival. Ez a felfedezés drámai erővel mutatta meg, hogy a mosodák és a hozzájuk kapcsolódó otthonok nem egyszerű „javítóintézetek” vagy dologházak voltak, hanem olyan rendszerek, ahol egész generációk vesztek oda csendben.

A lelepleződött igazság napvilágra került: dokumentumfilmek, riportok és játékfilmek — köztük a The Magdalene Sisters (magyarul a Magdolna nővérek) — mutatták be a rendszert, amelyet sokan már csak „Írország börtönállamaként” emlegetnek.
Az ír miniszterelnök csak 2013-ban kért nyilvánosan bocsánatot a túlélőktől, elismerve, hogy az állam is felelős volt. Kárpótlási alapot hoztak létre, de az egyházi rendek jelentős része a mai napig nem vállalt felelősséget. A túlélők közül sokan már idős asszonyok, akik életük nagy részét zárt falak között, láthatatlanul töltötték. Számukra a pénz már nem hozza vissza az éveket, a gyerekeket, a méltóságot.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.