A Toyota úttörő szerepet játszott a hibrid technológiák fejlesztésében, utcai használatra alkalmazásában, és néhány millió eladott példány után nyugodtan mondhatjuk, elterjesztésében. De az idő nem áll meg, lépni kell!
Határozottan emlékszem az első megtett kilométerekre az első generációs hibrid üzemeltetésű Priusszal. A japán gyártó immáron 15 éve forgalmazza a benzin-elektromos üzemeltetésre egyaránt alkalmas autóit, de a kétkedők szinte mindig találtak fogást a kocsin: csak öt utas fér el benne, jobb lenne kisebben, kicsi a csomagtere, és a legújabb divat szerint sokan az önálló akkumulátoros üzemmódot hiányolták.
A Toyota mint a világ egyik vezető autógyártója nem tétlenkedett, és stílusos választ készített: a harmadik generációs Prius rakterére nem lehet panasz, a Prius+ megalkotásával az egyterűek táborába is bevezetik a full-hibrid technológiát, ráadásul hét személy is utazhat az autóban, a Prius Plug-In megjelenésével pedig elkészült a várva várt konnektoros töltésű modell is, mely otthon a garázsban is táplálható.
Persze nem hagyták veszni a hibrid technológiát, így őrizve meg az autó hosszú távú használhatóságát, hiszen az akár külső áramforrásról is feltölthető akkumulátor mindössze 25 kilométer megtételére elegendő, így még városi forgalomban is gyorsan szükség lehet a benzines erőforrás erejére. A Toyota statisztikákra hivatkozik, hogy ennél nagyobb hatótávolságra nincs is szükség, ugyanakkor saját tapasztalatom, hogy a Peugeot elektromos autójának nyári tesztjénél még a 100 kilométeres hatótáv is kevésnek bizonyult egy napon.
Mindenesetre örömteli, hogy a Toyota is beszállt a pusztán akkuról üzemelő autók fejlesztésébe, hiszen évtizedes tapasztalatai sokat segíthetnek majd a technológiák gyorsabb elterjedésében.
Persze még mindig ott vannak a kisautókra vágyók a hibrid hajtáslánccal. A legújabb hibrid Yarisszal a japánok ebbe a kategóriába is elhozták kiváló technológiájukat. A manapság már nem is olyan kicsinyke Yaris igazi városi autóvá vált ezzel, hiszen a vegyes üzemeléssel az autó fogyasztása alig haladja meg a három litert, miközben dinamikája lenyűgöző.
A fogyasztás csökkenésével persze a károsanyag-kibocsátás is jelentősen csökkent, és míg más cégek nagy erőfeszítéssel tudják csak csodaautóik szennyezését a mágikus 100 g/km érték alá szorítani, addig a Yaris hibrid mindössze 79 g/km értéket mutat, ami jelentős előrelépés.
Ráadásul különösebb kompromisszumok nélkül sikerült a hibrid hajtásláncot a Yarisba rejteni, a méretes akkumulátor például a hátsó ülések alatt kapott helyet, így a csomagtér mérete és használhatósága nem csökkent.
A Toyota immáron öt hibrid modellt kínál vásárlóinak Európában, gyakorlatilag minden fontosabb méretosztályban található egy modelljük. Az Auris és a Prius mellé felsorakozó Prius+ illetve Prius Plug-In a Yaris hibriddel bizonyítja a Toyota évtizede hangoztatott elképzelésének helyességét, mely szerint a hibrid technológia jelenti a jövőt a hétköznapok környezetbarát autózásához.