A filmvilágban olykor előfordul, hogy két, szinte azonos témájú alkotás jelenik meg egy időben, azonban csak egyikőjük képes sikeressé és emlékezetessé válni. Így járt például a Deep Impact is, amit lenyomott a Bruce Willis által fémjelzett Armageddon. Ez csak egy eset a sok közül, de a többit is megismerheted, ha elolvasod összeállításunkat.
A filmvilág tele van meglepetésekkel, de ezek közül az egyik legérdekesebb talán az a jelenség, mikor egyszerre tárul a nagyérdemű elé két film, melyek mintha egymás eltitkolt testvérei lennének. Ugyanaz a téma, hasonló történet és/vagy hangulat, mégis csak az egyik tudott felszín felett maradni, míg a másik alig kapott reflektorfényt, talán már el is feledte mindenki. A következőkben azokat az ikerfilmeket mutatjuk be, amelyek között valami rejtett (vagy kevésbe rejtett) testvéri versengés zajlott le, noha csak az egyik került ki győztesen a rivalizálásból. Bruce Willis Armageddonja, Jim Carrey Truman Show-ja és még sok más, ellopott sikersztori.
Mindkét film azt vizsgálja, mi történik, ha valaki (tudtán kívül vagy a saját beleegyezésével) valóságshowhőssé válik. A Truman Show az alkalmanként megkomolyodó Jim Carrey egyik nagy dobása volt, szatirikus stílusával és elgondolkodtató mondanivalójával. Az Ed TV viszont egy ennél jóval könnyedebb vígjáték volt a receptkirály Matthew McConaughey-vel a főszerepben, és hamar fel is őrölte az idő malomkereke. Bár egy éven belül érkeztek, a Truman Show egyértelműen klasszikussá vált, az Ed TV pedig inkább csak lábjegyzet maradt a filmtörténelem vaskos tankönyvében.
Két film, azonos kezdőponttal: állatok lépnek meg a New York-i állatkertből, és kósza kalandozásba keverednek. A Madagaszkár pörgős, vicces karakterei pedig azon nyomban kultikusak lettek. A Disney-féle Vadkaland pár hónappal később került a mozikba, de sokan olcsó másolatként tekintettek rá, és nem is lett belőle nagy siker.
Két grandiózus szuperhős-cívódást is magával hozott 2016. A rossz hírekkel előálló Marvel és a DC is egymásnak eresztette ikonikus karaktereit. Míg a Polgárháború egyensúlyt talált a dráma, akció és humor között, és új szintre emelte a Marvel-univerzumot, addig a Batman Superman ellen komor hangulatával és zavaros cselekményével megosztotta a nézőket, és viccet csinált magából. Nem véletlenül készülnek még közel 10 év távlatából is mémek utóbbiból.
1998-ban nemcsak a világ vége volt népszerű téma (erről majd később), hanem az ízeltlábúak is. Noha a hamarosan előzményfilmet kapó Rambo hőse, Sylvester Stallone és Woody Allen neveivel fémjelzett Z, a hangya korábban jelent meg, és felnőttesebb, szarkasztikusabb hangvétellel csábította a felnőtteket is moziba, az Egy bogár élete ezzel szemben színesebb, barátságosabb, klasszikusabb Pixar-mese lett. Bár mindkettő jól sikerült, hosszú távon a Toy Story-t, a Verdákat és A hihetetlen családot is megteremtő stúdió alkotása maradt az ismertebb és szeretettebb darab.
A kétezres évek közepén divatos lett visszamenni abba a korba, mikor a színház már halott volt, de a mozi még meg sem született. 2006-ban ugyanis két, 19. századi illuzionistákról szóló film is bemutatásra került: A tökéletes trükk Christopher Nolan rendezésében izgalmasabb, sötétebb és összetettebb lett, és sztárszereplői (Hugh Jackman, Christian Bale, Scarlett Johansson) is sokat dobtak rajta. A mágus egy visszafogottabb, romantikusabb hangulatú történet Edward Nortonnal, nem is maradt meg annyira a nagyérdemű emlékezetében.
1998 egyértelműen a világ vége éve volt, hiszen két film is bemutatta, hogyan próbáljuk megmenteni a Földet egy pusztító égitesttől. Az Armageddon a jelenleg a Skibi Toilet-filmen ügyködő Michael Bay-féle látványorgiája, a már hetedik X-ben járó Bruce Willisszel és Aerosmith-szel, hangosabb, pörgősebb és jóval sikeresebb lett, míg a Deep Impact, mely inkább a drámaibb és visszafogottabb megközelítést választotta. Ugyanarról szóltak, de más tempóval, és nem kérdés, melyik maradt fenn jobban a pop- és mémkultúrában.