Hiába számítanak edzettségük alapján korunk gladiátorainak a Forma–1-es pilóták, a Hungaroringen várható kánikula őket is megviseli. A 70 körös futam alatt hat-hét kilót is fogynak Alonsóék.
A Magyar Nagydíj idején rendszerint trópusi hőség fogadja a száguldó cirkusz mezőnyét, ám idén kis túlzással a tojás is megsül majd az aszfalton, 38 fokot ígér a meteorológia. Márpedig ez a versenygépben ülve – ráadásul talpig tűzálló ruhába öltözve – közel a dupláját jelenti.
– Olyan, mintha másfél órás súlyzós edzést végezne valaki a szaunában – magyarázza a jelenleg az AutoGP-sorozatban induló Kiss Pál Tamás autóversenyző, hogy mit élnek át az F1-es pilóták. – A félig zárt versenyautókban a cockpit 62-63 fokra is felmelegszik, ami csak akkor elviselhető, ha mozog a kocsi.
Nem csoda, hogy álló helyzetben mindent bevetnek a csapatok a hűtéshez, a szárazjégtől a ventilátorig. Menet közben ugyan némi folyadékot tudnak pótolni a versenyzők, tudtommal úgy kétliternyit, ám a folyadékvesztés ilyen extrém körülmények között lényegesen nagyobb. Az emiatt előforduló dekoncentráltság pedig ekkora sebességnél nagyon veszélyes.
Saját tapasztalat, hogy egy kánikulai futam után legalább két nap kell a regenerálódáshoz, pedig mi lényegesen kevesebb kört teszünk meg. Ám nem csak az embereket, a gépeket is – különösen a motorokat – megviseli a hőség, hiába a csúcstechnika.
Hogy mennyire így van, jól példázza Fernando Alonso esete, aki 2009-ben elájult a bahreini célba érés után. A Ferrari kétszeres világbajnoka később elárulta, gond volt a kocsija hűtésével, így forró gáz áramlott a hátára, ráadásul még a futam elején elromlott az itatórendszere, s ezért kiszáradt. A mérlegelés után kiderült, majd' hét kilóval lett kevesebb, pedig az átlag csak három-négy kiló versenyenként.
Csupán az a bibi, hogy ezeken a vékony testalkatú, ugyanakkor izmos pilótákon egy gramm fölösleg sincs…
Vajon melyik futam repül?
Miután Bernie Ecclestone megerősítette, hogy jövőre az Osztrák Nagydíj is visszatér a F1-es versenynaptárba, azonnal megindult a találgatás, mely futamok repülnek a sorozatból. A 81 éves jogtulajdonos ugyanis kijelentette, húsz versenynél 2014-ben sem lesz több.
Márpedig New Jersey és Szocsi is debütál, azaz minimum két helyet kell felszabadítani. A boxutcai pletykák szerint a jelenlegi helyszínek közül leginkább Kína, Dél-Korea és India aggódhat.
A Le Mans-i győztes dönt
A hungaroringre negyedik versenybírónak a Le Mans-i huszonnégy órás viadalon nemrég futamgyőzelmet szerző Allan McNisht választották. A skót pilóta 2002-ben próbálta ki az F1-et, a Toyota színeiben. Arról is döntöttek, hogy a Magyar Nagydíjon dupla DRS-zónát – a célegyenesben és az első két kanyar között – jelölnek ki, megkönnyítve ezzel az előzést.
Sör helyett vizet ajánl az orvos
Alapos felkészülést ajánl a Forma–1-es rajongóknak a hétvégi kánikulai Magyar Nagydíjra az orvos. – A magas vérnyomásúak, a szív- és érrendszeri betegségben szenvedők jobban teszik, ha inkább tévén nézik a versenyt – mondta dr. Kalcakosz Szófia háziorvos.
– Az egészségeseknek is ajánlott a magas faktorú napvédő, a sapka, a kalap vagy a napernyő, a napszemüveg. Érdemes hűtőtáskában jeget vinni, vizes kendőt kötni a csuklóra. Legalább három liter folyadékot kell inni, lehetőleg ásványvizet, mert a sör is ártalmas a hőségben.