Extrém fogyókúra vár Alonsóékra

Forma–1
PUBLIKÁLÁS: 2013. július 25. 17:15
Hiába számítanak edzettségük alapján korunk gladiátorainak a Forma–1-es pilóták, a Hungaroringen várható kánikula őket is megviseli. A 70 körös futam alatt hat-hét kilót is fogynak Alonsóék.
jk, csb

A Magyar Nagydíj idején rendszerint trópusi hőség fogadja a száguldó cirkusz mezőnyét, ám idén kis túlzással a tojás is megsül majd az aszfalton, 38 fokot ígér a meteorológia. Márpedig ez a versenygépben ülve – ráadásul talpig tűzálló ruhába öltözve – közel a dupláját jelenti.

– Olyan, mintha másfél órás súlyzós edzést végezne valaki a szaunában – magyarázza a jelenleg az AutoGP-sorozatban induló Kiss Pál Tamás autóversenyző, hogy mit élnek át az F1-es pilóták. – A félig zárt versenyautókban a cockpit 62-63 fokra is felmelegszik, ami csak akkor elviselhető, ha mozog a kocsi.

Nem csoda, hogy álló helyzetben mindent bevetnek a csapatok a hűtéshez, a szárazjégtől a ventilátorig. Menet közben ugyan némi folyadékot tudnak pótolni a versenyzők, tudtommal úgy kétliternyit, ám a folyadékvesztés ilyen extrém körülmények között lényegesen nagyobb. Az emiatt előforduló dekoncentráltság pedig ekkora sebességnél nagyon veszélyes.

Saját tapasztalat, hogy egy kánikulai futam után legalább két nap kell a regenerálódáshoz, pedig mi lényegesen kevesebb kört teszünk meg. Ám nem csak az embereket, a gépeket is – különösen a motorokat – megviseli a hőség, hiába a csúcstechnika.

Hogy mennyire így van, jól példázza Fernando Alonso ese­te, aki 2009-ben elájult a bahreini célba érés után. A Ferrari kétszeres világbajnoka később elárulta, gond volt a kocsija hűtésével, így forró gáz áramlott a hátára, ráadásul még a futam elején elromlott az itatórendszere, s ezért kiszáradt. A mérlegelés után kiderült, majd' hét kilóval lett kevesebb, pedig az átlag csak három-négy kiló versenyenként.

Csupán az a bibi, hogy ezeken a vékony testalkatú, ugyanakkor izmos pilótákon egy gramm fölösleg sincs…

Vajon melyik futam repül?

Miután Bernie Ecclestone megerősítette, hogy jövőre az Osztrák Nagydíj is visszatér a F1-es versenynaptárba, azonnal megindult a találgatás, mely futamok repülnek a sorozatból. A 81 éves jogtulajdonos ugyanis kijelentette, húsz versenynél 2014-ben sem lesz több.

Márpedig New Jersey és Szocsi is debütál, azaz minimum két helyet kell felszabadítani. A boxutcai pletykák szerint a jelenlegi helyszínek közül leginkább Kína, Dél-Korea és India aggódhat.

A Le Mans-i győztes dönt

A hungaroringre negyedik versenybírónak a Le Mans-i huszonnégy órás viadalon nemrég futamgyőzelmet szerző Allan McNisht választották. A skót pilóta 2002-ben próbálta ki az F1-et, a To­yota színeiben. Arról is döntöttek, hogy a Magyar Nagydíjon dupla DRS-zónát – a célegyenesben és az első két kanyar között – jelölnek ki, megkönnyítve ezzel az előzést.

Sör helyett vizet ajánl az orvos

Alapos felkészülést ajánl a Forma–1-es rajongóknak a hétvégi kánikulai Magyar Nagydíjra az orvos. – A magas vérnyomásúak, a szív- és érrendszeri betegségben szenvedők jobban teszik, ha inkább tévén nézik a versenyt – mondta dr. Kalcakosz Szófia háziorvos.

– Az egészségeseknek is ajánlott a magas faktorú napvédő, a sapka, a kalap vagy a napernyő, a napszemüveg. Érdemes hűtőtáskában jeget vinni, vizes kendőt kötni a csuklóra. Legalább három liter folyadékot kell inni, lehetőleg ásványvizet, mert a sör is ártalmas a hőségben.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.