A tengerjárók bunkó utasaitól szabadulna Velence

Velence
PUBLIKÁLÁS: 2012. november 07. 09:11
A velencei kikötő a tengerjáró hajók egyik legnépszerűbb állomása. Évente több millióan érkeznek a városba, de sokan arra sem veszik a fáradságot, hogy leszálljanak és körülnézzenek. A hajók viszont veszélyesek a városra nézve, szakértők és helyiek egyaránt kitiltanák őket a lagúnákból.
Rimai Tímea

A napokban félig víz alatt álló Velence lakosai, tisztségviselői és nemzetközi szakértők újfent felemelték szavukat a hatalmas tengerjáró hajók ellen. Ahogyan már ez év januárjában beszámoltunk róla, az UNESCO szigorításokat sürget a világörökség részét képező olasz területek védelmének érdekében. A világszervezet azt kívánja elérni, hogy mérsékeljék a hajóforgalmat ezeken a helyeken – főként a lagúnák városában, Velencében. Az óriási járművek ugyanis olyan erejű hullámokat keltenek, amik meggyengíthetik az épületek alapzatát, illetve a környezetet is szennyezik. A gigantikus hajók mellett eltörpülnek Velence évszázados épületei.

Fotó: Rene Van Bakel/sunshine / Northfoto
Fotó: Mark Edward Smith / Northfoto
Fotó: Mark Edward Smith / Northfoto
Fotó: Mostly Dans / flickr
Fotó: Bildagentur-Online/renaud Visage / Northfoto

Az általános karbantartásra sincs pénz

Nem beszélve arról, hogy ezek a fantasztikus épületek lassan úgy néznek ki, mint egy lyukacsos-penészes sajt – idézi egy gondolás szavait a The Telegraph online kiadása. Egyrészt az általános karbantartás hiányát okolják az egyre romló összkép miatt, másrészt pedig a hatalmas hajókat. A javítási munkálatok megkezdéséhez Velencének 60 millió euróra lenne szüksége, ennyivel pedig egyszerűen nem rendelkezik a város. A hajókkal kapcsolatban egy nemzetközi örökségvédelmi szakemberekből és akadémikusokból álló csoport nyílt levelet is intézett Mario Monti miniszterelnökhöz, hogy tiltsák ki a negyvenezer tonnánál nehezebb vízi járműveket a Szent Márk-öbölből és a Guidecca-csatornából.

Sir Partha Dasgupta, a Cambridge-i Egyetem közgazdaságtan professzora így nyilatkozott az akcióról a Daily Telegraphnak: „Velence kiemelkedően fontos város, ökoszisztémája pedig rendkívül sérülékeny. Tudományos tény, hogy a nagy hajók, és az általuk ideszállított turistatömegek kárt tesznek benne. A velenceieknek korlátozniuk kéne a városba engedhető turisták számát, ahogyan például a Galapagos-szigeteken teszik."

Olyanok, mint a lebegő Las Vegas-i hotelek

Az épített környezetben okozott károk mellett a hatalmas hajók utazóközönségének viselkedésével is akadnak gondjai a helyieknek. Sokan vannak, akik szerint a tömegturizmus Disneyland-szerű vidámparkká változtatja a várost, a hétköznapi élet pedig egyre elviselhetetlenebbé válik. „Ezek a hajók nélkülöznek mindennemű kifinomultságot és jóízlést, olyanok, mint egy lebegő Las Vegas-i hotel" – panaszolta a Daily Telegraphnak Silvio Testa, a tengerjáró hajók ellen fellépő velencei lakosok szóvivője. „Velence mindigis kikötőváros volt, de régen a hajók alkalmazkodtak a lagúna adottságaihoz. Most viszont a lagúnának és a városnak kéne alkalmazkodnia ezekhez a szörnyetegekhez" – tette hozzá.

Hány turista az a túl sok turista?

Több mint 20 millióan keresik fel Velencét évente, ebből kétmilliót tesznek ki a tengerjárók utasai. Az elmúlt tizenöt évben drasztikusan megnőtt a Velencében kikötő hajók száma. 1997-ben 206, 2011-ben 655 ilyen monstrum kötött ki a lagúnák városában. Mekkorák ezek a hajók? Néhányuk háromszáz méternél is hosszabb, 13 szintes fedélzettel, 5000 főnyi utassal és személyzettel. A legnagyobb Velencében kikötő hajó eddig a 135 000 tonnás MSC Divina volt, ami háromszor akkora, mint a Titanic.

A hajóóriások ellenzői a felsorolt problémákon felül a lehetséges balesetektől is tartanak. A ködös idő, egy vihar, vagy egy emberi hiba is katasztrofális helyzetet teremthet – ahogyan láthattuk is tavaly januárban Giglio szigeténél a Costa Concordia esetében. Persze a hajótársaságok állítják, hogy a biztonsági szabályzatuk miatt a balesetek esélye közelít a nullához. Emellett kiemelik, hogy a tengerjáró hajók utasai ötvenmillió eurót költenek a városban évente, ez Velence gazdaságának egyötödét teszi ki.

Fotó: Rene Van Bakel/sunshine / Northfoto
Fotó: Mark Edward Smith / Northfoto
Fotó: Mark Edward Smith / Northfoto
Fotó: Mostly Dans / flickr
Fotó: Bildagentur-Online/renaud Visage / Northfoto

Az ellenzőket azonban így sem tudják meggyőzni: szerintük ugyanis az utasoknak több mint kétharmada le sem száll a hajóról, hogy megnézze a várost. Akik mégis így tesznek, pár órát töltenek csupán a városban, nyalnak egy fagylaltot, vesznek egy karneváli maszkot, és mennek is vissza a hajóra. Ez pedig a fent részletezett negatív hatásokkal összevetve már nem olyan nagy biznisz a helyieknek.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.