Helen Doronnak két lánya és egy fia van, a hatodik unokával a fia ajándékozta meg. Hozzátette: ha a lánya szült volna, most a kórházban lenne, mellette, de így nem bánja, hogy Budapesten érte a hír. Helen Doron módszerével eddig több mint 3 millió gyermek tanult meg angolul a világon, saját unokái is mind két-három nyelven beszélnek- noha a legidősebb is mindössze 10 éves.
Bors: A Helen Doron Englisht több mint 40 országban alkalmazzák, legutóbb Kirgizisztán csatlakozott. Mi szél hozta most önt éppen Budapestre?
Helen Doron: Ünnepelni jöttem: a Helen Doron English 40. születésnapja van és Érden nyílik egy új iskola. Részt vettem és előadtam a magyar nyelvtanárok konferenciáján is, ahol többek közt a digitális változásokhoz való alkalmazkodás volt a téma.
Bors: Mennyire változtatja meg a nyelvtanítást a mesterséges intelligencia és a videók világa?
H. D.: Az alapelvek nem változnak: a legfontosabb, hogy a tanulás öröm legyen. Amikor egy kisbaba először kimondja: „mama”, a szülei ujjonganak és minden egyes új, kimondott szónak örülnek, bárhogy ejti ki azt. Mi éppen így örülünk és a nyelvtanításban nem a hibák kijavítására, hanem a dicséretre, a közlés örömére helyezzük a hangsúlyt. Fontos a nyelvtanárral töltött közös idő, játék, éneklés, de sok digitális tartalmat is kínálunk, amit a gyerekek önállóan nézhetnek vagy interaktívan játszhatnak, akár csetelhetnek vagy beszélhetnek angolul a mesterséges intelligenciával is. A digitális fejlődés a lehetőségek új tárháza, ami azonban nem teszi fölöslegessé a személyes találkozás, beszélgetés, játék élményét.
Bors: Komoly vita zajlik arról, mely életkorban érdemes elkezdeni a nyelvoktatást. Önöknek már 3 hónapos kortól van oktatási programjuk. Nem zavarja ez meg az anyanyelv tanulását?
H. D.: Ezt a vitát a tudomány már eldöntötte és a tapasztalat igazolta:
minél korábbi életkorban kezd nyelveket tanulni egy gyermek, akár kettőt-hármat-négyet is, annál rugalmasabb lesz a gondolkodása, annál könnyebben tanul később bármi mást, a sikerélmény pedig növeli az önbizalmát.
Az én unokáim 2-3 nyelvet tanultak meg egyszerre: angolul, héberül és a Dél-Koreában élők koreaiul is beszélnek. Semmi gondot nem okoz nekik a váltás: olyan nyelven válaszolnak, ahogyan szólnak hozzájuk, mindenféle erőfeszítés nélkül.
Bors: Mi vezette arra a felismerésre, hogy úgy is lehet idegen nyelvet tanítani, mint az anyanyelvet?
H. D.: A saját gyerekeimnek kerestem ilyen módszert, de nem találtam sehol. Közben a négyéves lányomat Suzuki-módszerrel tanították zenére, ami azt jelenti, hogy előbb csak ösztönösen, a zene szeretetére, játékos művelésére tanítják a gyerekeket, csak később olvasnak kottát. Miért ne lehetne ugyanígy tanítani az idegen nyelvet?
Először csak a nyelv zenéjét, hangzását megmutatni játékosan, amivel megjön a beszéd, írni-olvasni később is ráérnek.
A mi tanítványaink ugyanazokat a követelményeket teljesítik, miközben a tanulást játékként, stresszmentes, örömteli tevékenységként élik meg.
Bors: Azt mondja, a saját gyermekei kedvéért kezdte kifejleszteni a módszert, aztán tanítványokat vállalt, de hogyan lett ebből világhálózat?
H. D.: Beletelt egy kis időbe. Az első két és fél évben magam tanítottam, de egyre nagyobb volt az igény. Rájöttem, hogy úgy tudom megsokszorozni magam, ha másoknak is megtanítom a módszert. Jöttek külföldről is, és egy idő után szükség volt rá, hogy rendezett formát kapjon az egész. Így lett franchise hálózat, ami biztosítja a minőséget és az egységes szemléletet, módszertant, mindenki számára hozzáférhető eszköztárat.
Bors: Az életrajzából tudom, hogy 70 esztendős, bár ez nem látszik. Hogyan csinálja? Mennyit dolgozik?
H. D.: Évtizedek óta vegetáriánus vagyok, 15 éve vegán. Ma is naponta gyakorlom a transzcendentális meditációt és ezt másoknak is ajánlom. Imádom a munkám, a gyerekeket, de most már visszavonulót fújtam: a szervezet elnöke maradtam, de a napi irányítási feladatokat azok a kollégáim vették át, akik régóta velem dolgoznak. Tele vagyunk tervekkel. Van egy komplex óvodai programunk, ami sikeres például Dél-Koreában és Törökországban, az angolhoz hasonló spanyol oktatási programunk most indul, és ahogy beszéltük, a digitális fejlesztés folyamatos. Amikor kiderült, hogy ez a módszer ilyen jól működik, azt mondtam:
minden gyermek megérdemli, az egész világon, hogy ehhez hozzájusson. A méltányosság és egyenlőség alapelvünk ma is.
Bors: Izraelben él. Hogyan érinti a háború önt személy szerint és a Helen Doron English-t?
H. D.: A személyes életemet szerencsére nem érinti közelről, de Izrael most szomorú. Reménykedünk, hogy minden túsz kiszabadul és vége lesz ennek a rémálomnak. Kívánjuk, hogy így legyen. A Helen Doron English központja Izraelben volt, ezért azt érzékenyen érintette és nagy nehézséget okoz. Igyekszünk úgy szervezni a munkát, hogy ezt ne érezzék meg a partnereink és a gyerekek. Örömmel látom, hogy Magyarországon közel kilencezer gyerek tanul az oktatási központjainkban és a szervezet fejlődik. Mára az angol nyelv elsajátítása alapvető érdekké vált és ez legeredményesebben kisgyerekkorban lehetséges. Minél kisebb korban kezdik, annál jobb és nemcsak a nyelvi készségeket fejleszti, hanem a gondolkodást is.
Nézd meg, hogyan kedveskedtek a gyerekek az érdi iskola megnyitóján Helen Doronnak:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.