Az Erszébet híd az egyetlen modern építmény a központi hídjaink közül, 1961 és 1964 között készült el, építésze Sávoly Pál volt. Elődje, a régi Erzsébet híd a bombázások áldozatául esett a második világháború ideje alatt. Nem építették újjá azonnal, sőt egészen más formában született újjá - lánchíd helyett kábelhídként.
Elődje világhírűnek számított, hiszen egy nyílással ívelt át a dunánk és sokáig a világ leghosszabb egylyukú függőhídjának számított. Hogy elkészülhessen a budai hídfő feljárója, meg kellett "faragni" a Gellért-hegyet, de a tervezőknek ezt sikerült elrejteniük a Gellért-emlékművel (ez ma is látható). Itt is volt hídvám és a gyalogos forgalom az egyik oldalon Pest felé ment, a másikon Buda felé.
Ahogy a Margit hídnak is volt egy kishúga, úgy a felrobbantott Erszébet híd pótlására is épület egy ideiglenes pontonhíd. A Böske néven ismert híd az eredeti átkelő romjaitól északra építették fel és 4 évig szolgált átkelőpontként.
Az egykori Ferenc József (ma Szabadság) híd a világ egyik legszebb hídjának számít. Akár a Gellért-tér felől, akár a Nagyvásárcsarnok irányából indultok útnak, megcsodáltátok már a jellegzetes díszeit? Ezek nem mások, mint a pillérei csúcsán található aranygömgök, amiken turulmadár ül. A pillérek közti kapuzatot pedig a magyar címer díszíti.
Ez egyébként a harmadik állandó hídja a fővárosnak, és a legrövidebb is. Érdekesség még, hogy ennek a tervezéséhez és építéséhez nem hívtak külföldi segítséget. Magyar szakemberek végeztek rajta minden munkát. A híd a millenium évében készült el, és ekkor kapta a nevét is I. Ferenc József királyról. A legenda szerint a híd utolsó szegecsét maga a király verte be a szerkezetbe.
A Petőfi híd azért jött létre, mert a főváros fejlődése, alakulása során szükség lett egy olyan hídra, ami lehetővé teszi, hogy a Nagykörút gyűrűje is a Dunára zárjon. Az eredeti Petőfi hidat, amit még Horthy Miklós hídnak hívtak, 1933 és 1937 között épült meg, Álgyay Hubert Pál felügyelete alatt. A karcsú, szerén hidat a háború után, 1950 és 1952 között építették újjá.
A tősgyökeres Budapestiek még talán most is Lágymányosi hídként emlegetik az 1992 és 1995 között, Sigrai Tibor építész vezetésével felépült hidat. A Rákóczi híd érdekessége, hogy ezt nem a típusáról (Lánchíd) vagy egy híres emberről nevezték el eredetileg, hanem a földrajzi elhelyezkedésére utaltak a nevével.
Egy könnyed, kis tömegű hídról van szó, ami "a déli Összekötő vasúti hídhoz tapadva, annak közúti párjaként épült fel." Sajátos tulajdonsága még a világításrendszere, amit egy műanyag tükörrendszer biztosít, ez egyenletesen oszlatja el a híd teljes felületén a fényforrások sugarait, ezért nem káprázik a szemünk, mikor áthaladunk rajta esténként.
Forrás: Tittel Kinga – Mesélő Budapest 2016, 2023
Térkép: Kecskés Judit 2016, 2023
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.