Horkol? Vigyázzon, ez bajt jelez!

Jön az este és már azon stresszel, hogy órákig bámulja majd a plafont. Hullafáradt, mégsem tud aludni. Ismerős? Amennyiben önre ez a hét több napján igaz, alvászavarral küzd.
Jön az este és már azon stresszel, hogy órákig bámulja majd a plafont. Hullafáradt, mégsem tud aludni. Ismerős? Amennyiben önre ez a hét több napján igaz, alvászavarral küzd.

Egyes kutatások szerint az alvászavar minden harmadik-negyedik embert érinti. A legfrissebb felmérések alapján kimondható, hogy a magyarok több mint 30 százaléka szenved álmatlanságtól.

1. Lefekszik aludni © Thinkstock (képünk illusztráció)

Sok esetben a felgyülemlett megoldatlan feladatok és a stressz áll a háttérben.

Sétáljon az álomért

A forgolódással telt éjszaka csökkenti a fizikai és szellemi teljesítményt, hosszabb távon komolyabb betegségek kialakulásának előszobája.

2. Lelkesen számolja a bárányokat © Thinkstock (képünk illusztráció)

– Az első és legfontosabb, amit tanácsolhatok, váltson életmódot! – kezdte dr. Békássy Szabolcs, a Háziorvosok Online Szervezetének alapítója. – Én például első körben nem írok fel gyógyszert.

3. A párja már horkol, de az álom még mindig nem jön © Thinkstock (képünk illusztráció)

A rendszeres mozgás és a sé­ta sokat segít, hiszen ha csak szellemileg terheli magát egész nap, felborul az egyensúly. Próbáljon meg mindennap ugyanabban az időpontban lefeküdni, így a szervezet hamarosan megszokja azt.

Mindemellett fontos, hogy kerülje az esti, főleg a késő esti étkezést, mert az egészen biztosan hátráltatja a pihentető alvásban – mondta el az orvos. Ha hónapokig fennáll a probléma, mindenképpen forduljon szakemberhez!

4. Lassan ideges lesz az ébrenléttől © Thinkstock (képünk illusztráció)

Betegség a hortyogás

Inszomnia

A klasszikus értelemben vett alvászavarok gyűjtőfogalma. Tünetként azt tapasztalja, hogy este nem tud elaludni, vagy átalvási zavarokkal küzd. Ez azt jelenti, hogy ha el is alszik, egy-két óra múlva már felébred és forgolódik tovább.

5. Éjjel 2 óra és még mindig nem alszik © Thinkstock (képünk illusztráció)

Narkolepszia

Kóros nappali aluszékonyság. Egyik fő tünete éjszaka, az alvási apnoé szindróma, ami alvásfüggő légzés­zavar, s a lakosság 15-25 százalékát érinti. A garati légút alvás közben ismétlődően, több mint tíz másodpercre elzáródik idegpálya-rendellenesség következtében. Oxigénhiányos, fulladásos állapot alakul ki, mely felébreszti az alvót, de csak annyira, hogy észre sem veszi. A horkolás is ennek a jele.

Tudta?

A kezeletlen alvászavar miatt hosszú távon akár pszichiátriai kórképek is kialakulhatnak, s mindemellett magas vérnyomás, cukorbetegség?

Csepegtessen levendula olajat a párnájára © Thinkstock (képünk illusztráció)

Íme, 7 álomhozó tipp

Ne tegyen elektronikai készüléket, mobilt az ágya mellé!

Csepegtessen levendulaolajat a párnájára!

Ne habzsoljon a késői órákban!

Hallgasson relaxációs, meditá­ciós zenét!

Olvasson elalvás előtt!

Lefekvés előtt szellőztessen ki!

Régi praktika a langyos mézes tej, és most már tudományosan is bizonyított, hogy jótékonyan hat az alvásra!

A citromfű tea nyugtató hatású © Thinkstock (képünk illusztráció)

Gyógyteával segítsen magán

A legjobb nyugtató hatású gyógynövény az orbáncfű, a citromfű, a macskagyökér és a golgotavirág.

A citromfű igénytelen növény, bármelyik balkonon gondozható. Tépjen le hat-nyolc levelet, forrázza le, és kész a tea.

9 mennyei zserbó karácsonyra – a klasszikustól a pohárkrémig

@borsonline

Elindult a Bors #dellatanc kihívása 💃 Töltsd fel a saját #dellatanc videódat a borsonline.hu-ra és nyerj Samsung fülhallgatót! #bors #reklam #nekedbe

♬ eredeti hang - Bors