Folyamatosan a kuplungon tartja a lábát? Tönkre fogja tenni vele a kocsiját!

A mai autók mű­szaki színvonala szerencsére már nem igényli, hogy egy-egy na­gyobb út előtt mindenféleképpen egy szervizben kezdjük az utazás tervezését, ugyanakkor a gondos kezek jelentősen meghosszabbíthatják egy autó életét, csökkenthetik az elhasználódás mértékét.

De mit tehet egy átlagautós a hétköznapokban autójának állagmegóvása érdekében? Ehhez állítottunk össze néhány tippet.

1. Természetesen az első pont mindig az, hogy tartsa be a karbantartási utasításban leírtakat, beleértve a szervizintervallumokat is. Ugyanak­kor az is fontos, hogy két szer­vizlátogatás közt alkalmanként ellenőrizze az autóban a folyadékszinteket, így az olajszintet, a hűtővizet, és persze az ablakmosót is. Ez utóbbinál ügyeljen, hogy fagyállóból a téli szezonban kizárólag ablakmosáshoz valót használjon, a hűtőbe való fagyálló kárt tehet az autó fényezésében.

A gondtalan autózás egyik záloga a rendszeres szerviz © Shutterstock

2. Az autó tisztán tartása is fontos. Érdemes az utasteret rendszeresen, mondjuk havonta egyszer kitakarítani, hiszen amellett, hogy kellemesebb egy tiszta autóba beülni, a kárpitok és egyéb belső részek állagát csak így lehet jó állapotban megőrizni. Meg fog lepődni, hogy még egy tisztának látszó szélvédőn is belülről micsoda fekete koszréteget lehet letakarítani.

A bogármaradványok és a madárürülék kárt tehet a fényezésben is © Shutterstock

3. A belső takarítás során az ajtókereteknél lévő gumi kédereket érdemes szilikonolajjal nyár végén megkenni, egyrészt a jobb tömítés miatt, másrészt hogy a gumi megőrizze rugalmasságát a téli időszakra is. Egy kis kenőanyagot az ajtózsanérokra, határolókra is tegyen, a WD40 sokat segíthet.

4. Kívülről is érdemes most már végképp eltüntetni a nyári bogárrajzás nyomait. Amennyiben madárürülék kerül a ka­rosszériára, azt mindenképp a le­hető leghamarabb távolítsa el, mert képes megmarni a fényezést.

5. Általános rossz szokás a vezetőknél, hogy menet közben, főleg városi forgalomban, a bal lábukat folyamatosan a tengelykapcsoló pedálon, vagyis a kuplungon tartják, mert lusták ide-oda rakosgatni a lábfejüket. A probléma ezzel az, hogy a kuplungszerkezet így állandó nyomás alatt van, a kinyomócsapágy folyamatosan érintkezik a szerkezettel, mely mindkettő kopását, károsodását okozhatja.

Ez is érdekelheti

A Bors utánajárt: A kocsink is jobban szereti a finomabb üzemanyagot

Sulikezdés, dugó: ezekkel a gyakorlatokkal kezelje az utakon a tanévvel járó stresszt

Életveszélyes lehet a matt fényszóró – megmutatjuk, hogyan csiszolja fényesre otthon

6. Hasonlóan rossz szokás megálláskor, lámpánál való várakozásnál sebességi fokozatba kapcsolva álldogálni. Sokan arra fogják, hogy így hamarabb tudnak indulni, ugyanakkor egy fokozatváltás néhány tizedmásodperc, viszont nem terheljük közben a váltó-kuplung egységet feleslegesen.

7. A motor indításakor vi­szont érdemes a kuplungot kinyomni, még ha üresben is van az autó, mert olyankor a kis villanymotornak csak a motort kell megforgatnia a sebességváltó nélkül. Ez főleg a téli fagyoknál, dermedt olajoknál érdekes, mert olyankor nagyobb az ellenállás a váltóban.

8. Tankolásnál érdemes minél többet tankolni, a mindig ötezerért tankolt autós üzemanyagtartályában ugyanis párásodás lehet, hiszen nagyobbak a szabad felületek, mely pá­ratartalom a benzinnel, gázolajjal együtt a motorba kerülhet. A tankot nem érdemes a végletekig sem kihasználni, mert a tartály alján leülepedő koszt így a rendszer felszívhatja, ezzel dugulást vagy akár károsodást okozva.

A párásodás elkerülése érdekében néha tankolja tele a kocsit © Shutterstock

9. Amellett, hogy igyekszünk autóinkkal takarékosan közlekedni, a szerkezeti egységek, főleg a motor, igényli, hogy alkalmanként meghajtsák, magasabb fordulaton üzemeltessék. Ilyenkor megnőnek a rendszerekben a nyomások, az esetleges lerakódások el­tűn­hetnek, arról nem is beszélve, hogy a mo­dern dízel autók­nál a ré­szecskeszűrő re­generálásához hosszabb tempós menetre is szükség van. Ha ez nem történik meg, az autó hibát fog jelezni. Kevesen tudják, de a részecskeszűrő öntisztulását több modellnél a központi vezérlés csak akkor indítja el, ha az üzemanyagtartály legalább félig van.

10. Indulás után nem kell hosszasan melegíteni a motorokat, benzineseknél fél-, dízeleknél egypercnyi járatás után a rendszerben lévő olajok már mindenhova elérnek, így jobb kenéssel, kisebb kopással használható az autó.

A tökéletes habcsókot keresed? Íme a legjobb recept!

@borsonline

Elindult a Bors #dellatanc kihívása 💃 Töltsd fel a saját #dellatanc videódat a borsonline.hu-ra és nyerj Samsung fülhallgatót! #bors #reklam #nekedbe

♬ eredeti hang - Bors