Aktuális

Fejlődő autózás – A reteszelhető váltótól a 8 fokozatú automatáig

Bors

Létrehozva: 2019.10.27.

Az autózás fejlődését bemutató sorozatunkban ezúttal a sebességváltó fejlődését járjuk körül a Skoda-múzeum tárlatán keresztül.

Forrás: Shutterstock

A Skoda napjainkban a kor legmodernebb sebességváltóit használja, mitöbb, a cégcsoport a csehországi Vrchlabiban egy komplett váltógyárat üzemeltet, ahonnan minden márkájuk megkapja a szükséges erőátviteli egységet.

De a sebességváltás nem volt mindig olyan egyszerű, mint napjainkban. A Laurin Klement első, Voiturette A-modelljén 1906-ban például a vezető mellett jobb oldalt volt található egy kar, közel a kézifékhez, mely segített a három fokozat kapcsolásában. Az egyes fokozatokban egy reteszelő csavar segítségével lehetett rögzíteni a kart. Az autók hamar zárt karosszériát kaptak, ugyanakkor eléggé keskenyek voltak ahhoz, hogy elegendő hely jusson a váltókar beépítésére, így azok megmaradtak a karosszérián kívül, az autó oldalán. Erre kiváló példa az SG modell 1913-ból.

Az 1920-as években az autók utastere kezdett kicsit méretesebb lenni, így a váltókar is bekerült ide. Ebben az időben Csehszlovákiában még a bal oldalon vezettek jobbkormányos autókat, így a Skoda 110-ben például a váltókar a padló közepén kapott helyet. Az 1937-es Skoda Popular Monte Carlo egy háromsebességes váltót ka­pott. Ebben az időben már megjelentek ugyanak­kor a négysebességes váltók is. Érdekes újdonság volt, hogy a kapcsolási rajz is megjelent a váltókaron.

A hatvanas évek slágermodellje, az Octavia nagy változást hozott, hiszen a padlóról a kormányoszlopra került át a váltókar, aminek elsősorban ké­nyelmi okai voltak, hiszen így a két különálló ülés helyett nagy, ké­nyelmes üléspadokat is szerelhettek az autóba előre. Úgy tűnik mégsem vált be a kormányváltós megoldás, hiszen az 1000MB modellben, 1966-ban a kar visszakerült a padlóra, egy hosszú vékony pálcaként. A kapcsolási pontossága ugyanakkor hagyott némi kívánnivalót maga után. A Skoda 125 L a váltás mi­nőségét igyekezett javítani, amikor a padlóra helyezett váltókar már puhább műanyag gombot kapott. Így viszont a kapcsolási rajzot a szélvédő belső felére kellett ra­gasztani. Az első Skoda, ami automata sebességváltóval is elérhető volt, az az 1996-os Octavia. Ez a váltó akkor még mindössze négysebességes volt.

Napjaink legmodernebb Skodájában, a Karoqban többféle sebességváltót kínál a gyár, hiszen az autó kapható öt- vagy hatsebességes manuális, vagy hat- és hétsebességes automata váltóval. Ezek közül egyes darabok a csehországi üzemben készülnek. A DQ200 jelzésű váltó 352 darab alkatrészből áll, duplakuplungos, így a váltás akár milliszekundumok alatt is végbemehet.

Manapság egyre többen kedvelik meg az automata váltókat, melyek jelentősen komfortosabbá teszik a vezetést, és nem okoznak már többletfogyasztást sem. Egyes gyártók automata váltói már nyolc fokozat közül választják ki a megfelelőt, és gombnyomásra változtatható bennük a program a komfortostól a gazdaságoson át a sportos karakterig.

Ez is érdekelhet

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17159851_auto_resized.jpg
origo.hu

Ez a felkelés volt a magyar történelem egyik legnagyobb lázadása

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27430_resized.jpg?avcount=1714049712
origo.hu

Elképesztő fotók kerültek elő Szandi múltjából

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17155867_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Megint lecsapott a Nyerő Páros átka, szakított a magyar műsorvezető és menyasszonya

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17161651_auto_resized.jpg
hirtv.hu

Embert gázolt a metró Budapesten

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17153341_auto_resized.jpg
ripost.hu

Házasság első látásra: Csabi reagált a róla és Bogiról elterjedt pletykákra

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17161923_auto_resized.jpg
hirtv.hu

Árcsökkentésre szólította fel a kormány az üzemanyag-kereskedőket + videó

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27428_resized.jpg?avcount=1714049712
origo.hu

Marics Peti félmilliót bukott egyetlen este

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17158902_auto_resized.jpg
travelo.hu

Csodálatos, ingyenes nádkoronasétány épült ezen a balatoni strandon

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17162188_auto_resized.jpg
borsonline.hu

„Ezt lelkileg nem bírom…” - drámaira fordult a helyzet, meghozta végső döntését a Házasság első látásra párja

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17160216_auto_resized.jpg
borsonline.hu

„Az a kérdés, hogy ez szívedre vagy az eszedre hallgatsz” – Gyöngyi meghozta a végső döntést, Csabi azonnal könnyekben tört ki

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17156414_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Megváltoztak az érzéseik: fülig szerelmes a Házasság első látásra párja

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

https://cdn.borsonline.hu/2024/04/8T0uVewCsVwJWJCQOxKBx7YXTWQ4ev5X-rlmd0xBvv0/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2VmZjRlY2I3ZWQzNzRhZWY5OWNkOGI1NjVkYmU1ZWVh.jpg
Voks

Szentkirályi Alexandra: Panaszkodás helyett dolgozni kellene!

https://cdn.borsonline.hu/2024/04/nz7XLW7U0bQVE-kX7_3O0zg0sgGAUvhmONik8EyGr7k/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2M0MWMxMzYwNzMyNTQwM2NhZmNkNzZkMDBlMmFiZWUz.jpg
CPAC Hungary

Orbán Viktor: Magyarország nem csak túlél, hanem győz újra és újra