A legtöbben tojnak rá: Filléres tétel a légszűrő cseréje, mégis komoly hibákat okozhat

A legtöbben tojnak rá: Filléres tétel a légszűrő cseréje, mégis komoly hibákat okozhat

autó
PUBLIKÁLÁS: 2021. június 13. 12:00
Autónktól minden alkalommal a maximális teljesítményt, megbízhatóságot várjuk el, ugyanakkor gyakran feledkezünk meg olyan apró karbantartásokról, amelyek segíthetik a jármű életciklusának meghosszabbodását, illetve a megfelelő teljesítmény biztosítását.
Bors

Autónktól minden alkalommal a maximális teljesítményt, megbízhatóságot várjuk el, ugyanakkor gyakran feledkezünk meg olyan apró karbantartásokról, amelyek segíthetik a jármű életciklusának meghosszabbodását, illetve a megfelelő teljesítmény biztosítását.

A légszűrő például nagymértékben hozzájárul a motor egészséges működéséhez.

Az autó értékéhez képest filléres tétel, mégis sokan próbálnak ezzel is spórolni, nem számolva a következményekkel, amiket az elkoszolódott levegőszűrő okoz. Alapvető fizikai törvényszerűség, hogy az égéshez levegőre van szükség, ugyanez természetesen érvényes a motorra is. Csak megfelelő mennyiségű beáramlása mellett lehet tökéletes az üzemanyag elégetése a hengerekben, egy eltömődött, koszos szűrő ugyanakkor megakadályozza, de legalábbis jelentősen csökkenti a légáramot.

Ennek eredményeként pedig számos probléma jelentkezhet az autóban. A gyújtógyertyák meghibásodásától az indítási problémákon át a magas fo­gyasztásig, bármi előfordulhat.

Aoró mozdulat, nagy károk

Túl sok üzemanyag jut a rendszerbe, ami a kevés levegőnek köszönhetően nem tud megfelelően elégni, és ez a motornak nem tesz jót. Lerakódások képződhetnek, ez akár a gyertyákat is tönkreteheti. A rossz hatékonyság miatt a motor a kipufogógázzal a katalizátorra káros anyagokat küld a kipufogórendszerbe, ami így annak élettartamára is hatással van.

Természetesen a korlátozott levegőmennyiség a motor teljesítményét is erősen befolyásolja, még inkább igaz ez a turbófeltöltővel ellátott motorokra, ahol az üzemanyag-fogyasztás is észrevehetően megemelkedik. Az autót rendszeresen használó vezető a gázpedálon is érezheti a teljesítményvesztést.

más a gyári előírás és más a tapasztalat

Bár az autógyárak 15, 20, de van, amikor 30 ezer kilométeres szervizintervallumot adnak meg, a tapasztalat azt mutatja, hogy városi vagy poros, koszos környezetben használt autóknál ezt nem érdemes betartani, akár
10 ezer kilométer után is cserére érett lehet a szűrő.

nem bonyolult feladat

Az autók többségénél ez rá­adásul nem is bonyolult feladat, van, hogy csak néhány kapocs tartja a légszűrőház fedelét, amelyek oldásával könnyen kivehető a szűrő. Arra azonban mindenféleképpen ügyelni kell, hogy  csak a megfelelő típusú légszűrőt helyezze be, mert a tökéletes illeszkedés teszi lehetővé a pormentes zárást, illetve hogy jó helyre kerüljön. A nem pontosan illeszkedő szűrő egyrészt a fedél visszahelyezésekor károsodhat, másrészt nem fogja tudni teljes mértékben ellátni a feladatát.

A pollenszűrő is elkoszolódhat

A motor légszűrője mellett érdemes figyelmet fordítani az utastéri légszűrőre is, más néven a pollenszűrőre. Legkésőbb nyár elején érdemes kicseréltetni, mert az autó klímaberendezésének hatékonyságát befolyásolja a szűrőbetét állapota, hiszen a nem megfelelő légáram mellett a klíma nem tud kellő mennyiségű levegőt az utastérbe juttatni, a kompresszor viszont folyamatosan erőlködni fog, hogy a megfelelő belső utastér-hőmérsékletet biztosítsa. Ez persze jelentős többletfogyasztást okoz, ráadásul az autóban meleg lesz.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.