A Bors utánajárt: Leültették a sofőrt, aki bosszúból fékezett

A Bors utánajárt: Leültették a sofőrt, aki bosszúból fékezett

fék
PUBLIKÁLÁS: 2020. március 10. 08:30
Öt év börtönt kapott az a sofőr, aki büntetőfékezéssel okozott halálos balesetet. A veszélyes manőver szinte mindennapos az utakon, a türelmetlen sofőrök azonban nem tudják, hogy komoly következményei lehetnek a tettüknek.
B. B.

Több évre rácsok mögé került az a sofőr, aki a magyar utakon már igencsak elterjedt büntetőfékezéssel okozott tragédiát az autópályán. Egy tanulóvezető a belső sávban, 110 kilométeres sebességgel haladt, a mögötte autózó sofőr azonban türelmetlenül, jobb oldalról kikerülte, majd visszavágott elé, és egy hatalmasat fékezett. A riadt tanuló ekkor elrántotta a kormányt, egyenesen egy, mögötte hatalmas sebességgel robogó motoros elé. A motorosnak esélye sem volt, azonnal meghalt. 

Mindennapos az utakon az agresszió

A sofőr jogosítványát öt évre bevonták, első fokon két év nyolc hónapot kapott, a Kúria pedig ezt súlyosbította ötéves börtönre. Ennek ellenére a manőver mindennaposnak számít az utakon. Sokan azonban nem is tudják, hogy a jog akkor is büntet, ha nem történik baleset: az ok nélküli fékezés szabálysértésnek, súlyosabb esetben egyenesen bűncselekménynek minősül:

A Büntető Törvénykönyv ismeri a közlekedés veszélyeztetés paragrafusában ezt a magatartást, hiszen ez a veszélyes manőver határozottan ebbe a kategóriába esik – mondta el a Borsnak dr. Pataky Csaba közlekedési szakjogász. 

Megállja a helyét az öt év büntetés

– Abban az esetben, hogyha haláleset történik, többen sérülnek vagy maradandó sérülést okoznak közben, akkor ez az öt év megállja a helyét – szögezi le. Hozzáteszi, hogy az előzésnek is megvan a jogi gyakorlata: 

– Fel kell készülnöm a cselekményre, és megbizonyosodnom afelől, hogy az előzés feltételei fennállnak-e – mondta a szakjogász. 

Sztrádán a leggyakoribb

A büntetőfékezés megtörténhet bárhol, lakott területtől kezdve az autópályáig, bárhol. Így járt olvasónk is, aki egy kis faluban tartotta be az 50 kilométeres sebességet: 

A mögöttem jövő kocsi sofőrje dudált, villogott, kiabált, majd agresszívan kiugrott mögülem, ahogy azt a szembejövő forgalom engedte, végül elém vágva befékezett, csak a több évtizedes rutinommal tudtam elkerülni, hogy baj legyen – mesélte Ottó. Itt is kialakulhat életveszélyes szituáció, azonban a legveszélyesebb és egyben leggyakoribb helyszín az autópálya:

– Ez a manőver nagyobb sebességnél hatványozottan veszélyes, kiváltképpen akkor, ha rutintalan, tanuló vezetőről van szó, aki egy ilyen esetben megijed, és önhibáján kívül válik részesévé egy balesetnek. Ilyenkor azonban mindig az a felelős, aki a veszélyhelyzetet előidézi – mondta a szakember határozottan. 

Ez esetben sem merült fel a tanulóvezető felelőssége, mind az első fokú bíróság, mint pedig a Kúria a fékező sofőrt mondta ki vétkesnek.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.