10 miniszteri vállalást tett Lázár János: mosdófelújítások, klímagarancia, pénzvisszafizetés a késések után

közlekedés
PUBLIKÁLÁS: 2025. január 08. 11:15 / FRISSÍTÉS: 2025. január 10. 11:05
Erről beszélt Lázár János a szerda délelőtti sajtótájékoztatón.

Lázár János építési és közlekedési miniszter szerda délelőttre online sajtótájékoztatót hirdetett meg. A KözlekedésInfó nevű online tájékoztatón a legfontosabb közösségi- és autós közlekedéseket érintő kérdések kerültek szóba.

Lázár János építési és közlekedési miniszter
Lázár János építési és közlekedési miniszter

Lázár János azzal kezdte: 2025-ben is igyekeznek jobbá tenni a közlekedést. Elárulta, mely kihívásokkal néznek majd szembe, és milyen terveik vannak az évre nézve.

Elsőként kiemelte: olyan lejárató kampány zajlik a MÁV ellen, amire a Magyar Államvasutak 150 éves történetében eddig nem volt példa. 

Olyan támadásnak, politikai akciónak a részese a magyar tömegközlekedés, amire sem az elmúlt 35 évben, sem az azt megelőző száz esztendőben nem volt példa, ezért óriási kihívások között kellett helyt állni.

A MÁV, a Volán és a HÉV egyébként 2024-ben rekordszámú utazást bonyolított: először lépték át az egymilliárd utazásos határt.

A közösségi közlekedés tavalyi rekordszámai is bizonyítják, hogy erre a közlekedési formára szüksége van Magyarországnak, valamint ha olcsó a szolgáltatás, akkor képesek letenni az emberek az autójukat – hangsúlyozta a miniszter. Magyarországon 20 százalékkal nőtt azoknak a száma, akik a közösségi közlekedést választották autó helyett, és ezzel a MÁV járult hozzá leginkább a károsanyag-kibocsájtás csökkentéséhez.

Lázár János kiemelte: azokkal a vádakkal szemben, miszerint a tarifareform hatalmas anyagi deficitet hoz, az utasoktól származó bevételek 114 milliárd forintot jelentettek 2023-ban. 2024-ben, a novemberi állapot szerint ugyanúgy 114 milliárd forintos árbevétel figyelhető meg.

A lejárató kampány kapcsán elmondta: valóban vannak problémák, azonban túlzás, hogy a magyar tömegközlekedés ne tudná biztosítani 4,5 millió ember mobilitását.

3 éves bérmegállapodás

Lázár János elárulta: a tömegközlekedésben dolgozó 53 ezer munkavállalóval hároméves bérmegállapodást kötöttek és 28,4 százalékos alapbéremelés lesz 2025-ben, 2026-ban és 2027-ben. Ez az inflációt meghaladó béremelést jelent.

10 miniszteri vállalás

Lázár János miniszter 10 közlekedésügyi vállalást tett az idei évre nézve.

1. Késési intézmény biztosítását vezetik be. Új rendszert vezetnek be június elsejétől: a jegyárak felét visszafizetik, amennyiben legalább 20 percet késik a busz vagy a vonat. Az utasnak ezért semmit nem kell külön tenni, és a bérletesek is kapnak kártérítést. 

2. Egy év alatt az összes MÁV és Volán-mosdót felújítják. A nagyobb pályaudvarokon a mosdók fizetésesek lesznek, kivéve az utasoknak, akik ingyen használhatják majd.

3. Minden InterCity járaton lesz takarítás menet közben április 1-jétől.

4. 2026. április 30-ig 1000 új buszt szereznek be és állítanak forgalomba. Ebből idén 500, jövőre újabb 500 kerül beszerzésre. Így már 6000 darab fiatal, jó minőségű busz lesz az utakon.

5. 2025-ben 40 új villany- és 15 újszerű dízelmozdony áll üzembe. Ezeket bérli a MÁV.

6. 285 db új IC járművet rendelnek be 2025-ben, valamint megjavíttatnak további 100 járművet.

7. A magyar kormány felvásárolja a GySEV-et. Győr, Vas, Zala, és részben Veszprém vármegyék pályaszakaszait átveszi a GySEV. Ez a jelenlegi 400 kilométer GySEV vonal mellé újabb 500 kilométert jelent. "Magyar vállalattá alakítjuk a GySEV-et!" – emelte ki Lázár.

8. Új szolgáltatást alakítanak ki: a MÁV buszt. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére, hogy az állomásokon az utasokat ki tudják szolgálni. Ennek ára a vonattal megegyező lesz.

9. Klímagaranciát is vállalnak: 2025-ben lehet majd tudni már, melyik járaton van-e klíma, és az működik-e vagy sem. Vagy klímás busz, vagy klímás vonat mindenhol rendelkezésre fog állni nyáron.

10. Elindul a MÁV plusz applikáció.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.