jó hír

Komoly az esélye a benzinárstop bevezetésének

Létrehozva: 2024.04.19.

Nagy Márton: A kormány vizsgálja a benzinárat.

Nagy Márton: A kormány vizsgálja a benzinárat, mert a Magyar Ásványolaj Szövetség, köztük a MOL, nem tartja be a vállalását.

A miniszter egy pénteki sajtótájékoztatón beszélt erről. Jövő héten a kormány vizsgálni fogja az üzemanyagárakat, mivel régiós összehasonlításban felfelé lógnak ki a magyarországi benzin- és gázolajárak.  A miniszter szerint a kormány  el fognak gondolkodni azon, hogy szükséges-e beavatkozni a piaci szereplőkkel korábban kötött megállapodás erőteljesebb érvényesítése érdekében. Nincs kizárva a benzinárstop újbóli bevezetése sem.

A korábbi egyeztetéseken, amiket Nagy  Márton a Mollal és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőivel folytatott, az volt a kormány igénye, hogy a hazai üzemanyagárak a régiós középmezőnyben legyenek, ez azonban nem teljesült. A KSH pénteki kísérleti statisztikája szerint jelenleg a magyarországi benzinár 3,2 százalékkal, a dízelár 5 százalékkal van a régiós átlag fölött.

nemzetgazdasági miniszter múlt hét  csütörtökön  már behívatta a hivatalába a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ), köztük a Mol képviselőit a belföldi piacon kialakult magas üzemanyagárak miatt.

    A tárgyaláson a felek áttekintették a belföldi üzemanyag-ellátásra és az üzemanyagok árára ható nemzetközi eseményeket és gazdasági folyamatokat. A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb. A közlemény szerint jelenleg a benzin 644 forintba, a gázolaj 658 forintba kerül literenként, vagyis a régiós átlagnál mintegy 7-9 százalékkal drágább mindkettő.
    A miniszter felhívta a figyelmet arra a korábbi megállapodásra, miszerint az üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük. Ennek alapján figyelmeztette az ágazati szereplőket arra, hogy nem tartják be a vállalásaikat. Hangsúlyozta: határozott elvárás, hogy az üzemanyagáraknak - teljesítve a megállapodást - a lehető leghamarabb a régiós középmezőnybe kell kerülniük.
    Nagy Márton tájékoztatta a feleket, hogy ennek érdekében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a közeljövőben olyan nyilvános, a regionális üzemanyagárakat monitorozó rendszert alakít ki, amely rendszeresen bemutatja az árkülönbségeket, így referenciapontként fog szolgálni a megállapodás betartására, nyomonkövetésére és ellenőrzésére vonatkozólag - olvasható a közleményben.

Tavaly szeptemberben abban állapodott meg Nagy Márton és a Mol képviselője, hogy a kereskedők legalább a régiós középmezőny szintjére csökkentik az üzemanyagárakat, ám az utóbbi időben elcsúsztak innen az árak. A Világgazdaságnak adott interjújában Nagy Márton úgy fogalmazott, hogy a kormány türelme is kezd elfogyni, de hogy ne legyen vita arról, hogy pontosan mi is a régiós átlag, a KSH-t bízták meg mint független, objektív szervezetet, hogy alakítsa ki ennek módszertanát. 

A KSH most közölt adatai alapján jogos volt a kormány aggodalma, ugyanis a benzin esetében 3, míg a gázolaj esetében 5 százalékkal vannak magasabban a magyar árak a régiós átlaghoz képest.

Előzőleg 7-9 százalékos eltérésről beszélt a miniszter, így nagy kérdés, hogy végül visszahozza-e a kormány a benzinárstopot. Nagy Márton nem zárta ki ennek lehetőségét, de jelezte, hogy számtalan beavatkozási mód van a kormány birtokában, akár az árrés terhére is.

Időközben közzétette a régiós üzemanyagárakat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), ettől tette függővé korábban Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, hogy a kormány belenyúl-e az üzemanyagárakba. Az adatok egyelőre igazolják a kormány állítását, miszerint a régiós átlaghoz képest elcsúszott a benzin és a gázolaj ára – írja a Világgazdaság.

Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640, míg a régiós országokban 620 forint volt. A magyarországi átlagár 3,2 százalékkal magasabb a régiós átlagértéknél. A dízel heti átlagos ára Magyarországon 654 forint volt, ami 31 forinttal, öt százalékkal haladta meg a régiós 623 forintos átlagárat – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból.

Jövő szerdán fogja megvizsgálni a kormány, be kell-e avatkoznia amiatt, hogy a hazai üzemanyagárak 20-30 forinttal magasabbak az uniós átlagnál – mondta egy más témában tartott sajtótájékoztatón Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a statisztika közzétételét követően pénteken. 

Múlt csütörtökön találkozott Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Mol és a Magyar Ásványolaj-szövetség képviselőivel, miután az elmúlt hetekben jelentősen emelkedtek az üzemanyagárak. A tavaly szeptemberi megállapodásban a felek abban állapodtak meg, hogy a régiós középmezőnybe húzzák le az üzemanyagárakat a kereskedők, azonban a kormány megítélése szerint az utóbbi időben elcsúszás történt. Emiatt is mondta a Világgazdaságnak adott interjújában a tárcavezető múlt pénteken, hogy a kormány türelme kezd elfogyni, ugyanakkor a félreértések elkerülése végett a KSH-t bízták meg a régiós üzemanyagárak követésével, amelyek alapján később a kormány dönthet arról, hogy belenyúl-e az üzemanyagárakba.

 

Ez történt az árstop kivezetése után

A KSH azt írja, hogy a hatósági üzemanyagár 2022. decemberi kivezetése után Magyarországon a régiós átlag fölé emelkedett az üzemanyagok ára. A 95-ös benzin esetében a 2023-as év során jelentős áringadozást tapasztalhattak a fogyasztók a benzinkutakon, a legmagasabb árakat szeptemberben regisztrálták, ekkor 650 forint körül mozgott a benzin átlagára. A legalacsonyabb árak májusban és decemberben voltak, amikor átlagosan 540 és 570 forint közötti összeget kellett fizetni egy liter 95-ös oktánszámú benzinért. 2024 eleje óta az üzemanyagárakban folyamatos növekedés figyelhető meg.

A régiós adatokkal összehasonlítva a 95-ös benzin magyarországi átlagára két hét kivételével mindig meghaladta a régiós átlagárat. 

2023 első két hónapjában a heti eltérés 10–17 százalék közötti volt, majd ez az év folyamán mérséklődött. Idén újra nyílt az olló, áprilisban már öt százalékkal haladta meg a hazai benzinár a régiós átlagot. A legfrissebb adatok alapján 2024. április 15-én ez az érték 3,2 százalék volt.

 

A dízel esetében nagyobb az ingadozás

A dízel esetében a benzinnél is jelentősebb volt az ingadozás az átlagárakatban 2023-ban. Januárban a havi átlagár még meghaladta a hétszáz forintot, májusban pedig a legalacsonyabb átlagárat regisztrálták, 545–570 forintot. A benzinhez hasonlóan 2024 elejétől a gázolaj esetében is folyamatosan növekedtek az átlagárak.

Tavaly a dízelolaj magyarországi átlagára minden héten meghaladta a régiós átlagárat, az év első hónapjában 8–13 százalékkal múlta felül. Az év további részében a benzin árához hasonló tendenciát volt tapasztalható. Az idei első negyedévben havi szinten 5,4 százalékkal haladta meg a magyarországi dízelár a régiós átlagot. Április 15-én ez az érték öt százalék volt.

A legfrissebb adatok alapján Magyarországhoz képest a régiós országok közül Ausztriában, Szerbiában és Szlovákiában volt kissé magasabb a benzin átlagára. 

Csehország, Horvátország, Lengyelország, Románia és Szlovénia esetében a 95-ös oktánszámú benzin átlagára kevesebb mint tíz százalékkal, míg Bulgáriában több mint tíz százalékkal maradt el a magyar ártól.

A dízelolaj esetében Ausztria és Szerbia heti átlagára meghaladta a magyar értéket, ugyanakkor Bulgáriában az átlagár több mint tíz százalékkal kisebb volt a magyar dízel üzemanyag átlagárához képest.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek