Kedden megkezdődött azoknak a válogatott rendőröknek a kiképzése az új, személygépkocsikból üzemeltetendő traffipaxok kezelésére, akik júniustól már a közlekedők közül szúrják ki és büntetik meg a gyorshajtókat. Az Országos Rendőr-főkapitányság negyven modern sebességmérő készüléket szerzett be. A média képviselői is lehetőséget kaptak a berendezések használat közbeni megtekintésére.
Óberling József rendőrezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője a sajtótájékoztatón elmondta: rengeteg a félreértés az új sebességmérő műszerekkel kapcsolatban.
A traffipaxok toleranciaértéke sohasem azt jelentette, hogy a készülékek mérési pontosságának annyi a hibázási lehetősége. Az új műszerek a ma létezők közül a legpontosabbak. Hozzáteszem, hogy ezek a berendezések három tizedmásodperc alatt ezer darab mérésre képesek. Ez az ezer mérés produkálja azt az egy darab számot, ami megfelel a mért sebességnek
- mondta az ezredes, majd elégedetten hozzátette: nehéz olyan eszközt találni a világon, ami ennél precízebb eredményt ad.
"Kétség sem férhet hozzá, hogy a valós sebesség megegyezik a gép által megállapított értékkel. A törvény szerint pedig a hitelesített mérőeszköz által megállapított eredményt tényként kell kezelni" – tette hozzá Óberling, hangsúlyozva: ebből következik, hogy az érték elfogadása kötelező, nem csupán egy lehetőség a rendőrök számára. Legalábbis addig, amíg az ellenkezője nem nyer bizonyítást.
Eddig is úgy volt és a jövőben is úgy lesz, hogy a szabálysértést megállapító rendőr belátására van bízva, hogy milyen szankciót alkalmaz. A tárház igencsak széles.
"Lehetőség van helyszíni figyelmeztetésre vagy bírságra, de akár szabálysértési feljelentésre is. A bírság összege 5 ezer forinttól 50 ezerig terjedhet. A kollégáink ezután sem azzal foglalkoznak, hogy ki ment 50 helyett 51-gyel vagy 52-vel. Bár ott tartanánk, hogy ez a legnagyobb problémánk! A közlekedés biztonságára a korlátozást jelentősen túllépők jelentik a komoly veszélyt" – magyarázta az ezredes, aki szeretne mindenkit megnyugtatni.
Nem ment el a rendőrség esze! A minimális eltérések esetében a rendőrök bizonyára beérik majd a figyelmeztetéssel
- szögezte le a szakember.
Az új készülékek menet közbeni mérésre is alkalmasak. A fejlesztésben az ORFK szakértői is részt vettek. Az volt a cél, hogy legyenek a rendőrségnek olyan eszközei, melyekkel akár a forgalomban elvegyülve is képesek kiszűrni a gyorshajtókat.
A sajtótájékoztatón felmerült: egyes autók kilométerórájával előfordulhat, hogy nem a teljesen pontos értéket mutatják, ezért a sofőrök tudtukon kívül is átléphetik a sebességhatárt. Ebből következik a kérdés: vajon most minden gépkocsitulajdonosnak érdemes újra hitelesíttetni az óráját? Óberling kifejtette:
ha egy kilométeróra hibás, az általában többet mutat, nem pedig kevesebbet, ezért valószínűtlen, hogy miatta hajt gyorsabban az autós.
A berendezés lézeres elven működik. A hatótávolságát a mérésügyi szerv 230 méterig hitelesítette. Nem csupán a rendőrök autója mellett, hanem a velük szemben elhaladó gépkocsik sebességét is képes mérni.
A közelmúltban megjelentek olyan vélekedések is, melyek szerint a hatóság csak pénzbehajtásra készül az új traffipaxok alkalmazásával.
Hangsúlyozni kell, hogy a kiszabott bírságokból a rendőrségnek nem származik bevétele, csakis az állami költségvetésnek. Hozzáteszem, hogy az így befolyt összegek az állam kasszájához viszonyítva a porszemnél is kisebbek
– fejezte be Óberling József. Az intézkedés célja, hogy megelőzze a gyorshajtásból eredő baleseteket.
A modern traffipaxok használata egyébként egyszerű. A berendezést kezelő rendőr beállíthatja, hogy mekkora sebesség felett készítsen automatikusan fotót a kiválasztott autóról. Olyan tévedés sem fordulhat elő, hogy más autó sebességét méri be, a műszer az autóhoz rendeli a mért sebességet.
Nézd meg az új traffipax működéséről készült videónkat!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.