Magyar Autóklub: Elkapkodott döntés volt kitiltani az autókat a Lánchídról!

friss
PUBLIKÁLÁS: 2022. december 16. 16:40
A Lánchíd részleges és ideiglenes megnyitásának a margójára.

A Magyar Autóklub közleménye - A Lánchíd részleges és ideiglenes megnyitásának a margójára 

A Főváros a mai nappal ideiglenesen megnyitja a Lánchidat a buszok, a taxik és a kerékpárosok számára. A klímacélok megvalósítását a Magyar Autóklub támogatja, azonban a Lánchíd funkcióváltásának ügyében a lehetőségek alaposabb átgondolását, és valós szakmai és társadalmi vitát tart szükségesnek. A vita tétje az autósok kitiltása a Lánchídról. Elengedhetetlen a forgalmi igényekkel arányos forgalomtechnikai, illetve alternatív megoldások vizsgálata. A közúti kapacitások megnyirbálásának hatására, új alternatív útvonalak, illetve szolgáltatások nélkül a kerülő utakon megnő a forgalom és növekszik a környezet szennyezése, ami nem szolgálja a klímavédelmi célok megvalósítását. Karácsony Gergely Főpolgármester nem hirdette meg az autósok kitiltását a Lánchídról, ugyanakkor a BKK oldalán megjelent javaslat már ezt célozza. A Főváros határozott ígérete alapján bízunk benne, hogy a végleges döntésre tartalmas és valós szakmai vitát követően, 2023 első felében, jó kompromisszumok alapján kerül sor. A Lánchídtól északra hídkapcsolati hiány van, ezt a hálózati hiányt a Lánchíd kiiktatása csak tovább mélyítené. Egy korábbi tanulmányban leírtakkal egyezően feltesszük a kérdést: "Vajon megengedheti-e magának Budapest, hogy a szívében majd 3 km hosszon a Dunán ne lehessen személyautóval átkelni?" Szakmai álláspontunkat a Magyar Autóklub honlapján közzétettük és a Főpolgármester úrnak közvetlenül is megküldtük. 

Kiadó: Magyar Autóklub

Úgy tűnik, Karácsony Gergely komolyan gondolja, hogy kitiltja az autósokat a Pestet és Budát összekötő szimbolikus hídról. Ráadásul épp Pest és Buda egyesülésének 150. évfordulója előtt - számolt be róla a Metropol.

Péntek délutántól szabad a Lánchíd a buszok, a taxik és a kerékpárosok számára!

- jelentette be kedden Karácsony Gergely szmájlikkal kiegészítve a Facebookon. A poszthoz mellékelte a felújított két autós sáv képét. Rögtön látni rajta, hogy gépkocsik eddigi sávjai helyén kerékpáros nyomvonal felfestés díszeleg. A főpolgármester úgy tűnik, komolyan gondolja azt a korábban belengetett elhatározását, hogy végleg kitiltja az autósokat a Lánchídról. 

KARÁCSONY GERGELY 3 ÉVE TERVSZERŰEN IGYEKSZIK KISZORÍTANI AZ AUTÓSOKAT A BELVÁROSI UTAKRÓL, MERT HELYETTE BICIKLIS PARADICSOMOT ÁLMODOTT A FŐVÁROS HATALMAS ÉPÜLETEI KÖZÉ.

Az láthatóan nem zavarja a főpolgármestert, akinek nincs jogosítványa, hogy a várostervezési szakemberek szerint Budapest adottságai ezt nem teszik lehetővé.

 

A gépkocsik sávjába felfestett kerékpár jelzés
Fotó: Metropol

A főpolgármester májusban jelentette ki, hogy 

szólnak mellette érvek,

 hogy a felújított Lánchídról tiltsák ki a személyautókat. A felháborodás hatalmas volt, mivel ennek kapcsán egyáltalán nem konzultált a szakmai szervezetekkel, és nem végeztetett reprezentatív közvélemény-kutatást (csakúgy, mint közvetlenül előtte a pesti alsó rakpart kapcsán).

A gépkocsik száműzését májusban azzal indokolta, hogy

a Lánchíd forgalma minimális a többi hídhoz képest.

Pedig nem kerülhette el a figyelmét, hogy a rosszul időzített hídlezárással az elviselhetetlenségig fokozta az - egyébként általa előidézett - fővárosi gigadugókat. 

A LÁNCHÍD LEZÁRÁSA ILLESZKEDIK A TERVSZERŰ AUTÓSÜLDÖZÉSBE.

Karácsony 2021-ben épp a futball Európa-bajnokság idejére időzítette a hídlezárást, amit város a komplett közlekedési ellehetetlenítésével fűszerezett meg. Először jött az értelmetlen és átgondolatlan "emberkísérlet", a körúti biciklisávok felfestése. Majd szinte egyszerre rendelte el a legfontosabb közlekedési csomópontok felújítását, miközben a kapkodás miatt gyakran egyszerre zárták le a fő- és elkerülő utakat.

AZ AMÚGY IS ZAJLÓ BELVÁROSI METRÓFELÚJÍTÁS IDEJÉN FOGOTT BELE A PESTI ALSÓ RAKPART ÁTÉPÍTÉSÉBE, MAJD MÁSFÉL ÉVES HALOGATÁS UTÁN CSAK JÚNIUSBAN ZÁRATTA LE A LÁNCHIDAT.

A Lánchíd lezárását a Blaha Lujza tér felújítási munkálatai követték forgalomterelésekkel, betontömbökkel, sávlezárásokkal. Eközben kaotikus „forgalomcsillapítási" ötleteket próbálgatnak Erzsébetvárosban, és - a főútvonalak kivételével - 30 kilométer/órás sebességkorlátozást terveznek a budapesti utcákon. Amikor Karácsony Gergelyt a tarthatatlan közlekedési állapotokkal szembesítették, azt javasolta az autósoknak:szálljanak ki a kocsiból, és menjenek gyalog.

A főpolgármester már a rakpartlezárás kapcsán is óriási ellenállásba ütközött

Ugyancsak nagy felháborodást keltett a budapesti autósok körében, amikor Karácsony Gergely bejelentette:

2023-BAN, A 3-AS METRÓ FELÚJÍTÁSÁNAK VÉGÉTŐL TELJESEN KITILTANÁ AZ AUTÓSOKAT A PESTI ALSÓ RAKPART A LÁNCHÍD ÉS ERZSÉBET HÍD KÖZÖTTI SZAKASZÁRÓL, SŐT MÉG AZ IS LEHET, HOGY A MARGIT HÍDTÓL KEZDŐDNE A LEZÁRÁS.

Úgy tűnik, a főpolgármester teljesen megfeledkezett arról, hogy a rakparti közlekedés legfontosabb célja, hogy tehermentesítse a – pont általa okozott – dugókkal sújtott fővárosi közlekedést.

Karácsony Gergely az autósoknak: Szálljanak ki a kocsiból, és menjenek gyalog!
Fotó: CSUDAI SÁNDOR - ORIGO

A tervezet ellen tiltakozott a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete és az Országos Taxis Szövetség is. A szakmai érvek ellen a főpolgármester mindössze azt tudta felsorakoztatni indokként, hogyBudapest történelmi belvárosa sokkal több annál, hogy autópályaként tekintsünk rá.

Az áttörés végül idén október végén következett be, amikor a főváros megállapodott az Autóklubbal (és néhány hozzájuk csatlakozott szakmai szervezettel), hogy az érintettek álláspontját szem előtt tartva valósítja meg a pesti alsó rakpart fejlesztését, illetve vállalja, hogy tekintettel lesz a közlekedési hálózat egészének működésére. Az egyeztetéseket követően pedig megígérték, hogy tesztidőszakok is lesznek a végleges lezárás előtt. 

5 milliárdot veszített a főváros a Karácsonyék szerencsétlenkedése miatt

A Lánchíd felújítását az előző városvezetés kiemelt beruházásként kezelte. Azonban 2019 miután októberében Tarlós István helyét Karácsony Gergely vette át, a Lánchíd kérdése gyakorlatilag feledésbe merült. Közben a híd szerkezeti állapota folyamatosan romlott, és végül már félő volt, hogy olyan állapotba kerül, hogy egyáltalán nem lehet majd felújítani.

MIRE A FŐPOLGÁRMESTER ÉSZBE KAPOTT, ADDIGRA A BERUHÁZÁS MÁR TÖBB MINT 25%-KAL, AZAZ 5 MILLIÁRD FORINTTAL KERÜLT TÖBBE, MINT AZ A TARLÓS ÁLTAL KORÁBBAN KIIRT PÁLYÁZATBAN SZEREPELT.

Ráadásul úgy, hogy a tendert a korábban is esélyes cég, az A-Híd Zrt. nyerte el – csak éppen 5 milliárddal többért (21,8 milliárd helyett 26,75 milliárdért). Azt, hogy a jelenlegi nehéz helyzetben milyen jól jönne ennyi pénz Budapestnek, talán nem kell részletezni.

Politikai nyomás lehetett a munkálatok csúszása mögött?

Tarlós István novemberben a Metropolnak azt nyilatkozta, egyszerűen nem talál magyarázatot arra, hogy miért csúszott másfél évet a Lánchíd felújítása.

Annak a felújítása úgy elő volt készítve, hogy csak el kellett volna kezdeni. Nem hallottam, hogy erről mondott volna valaki valamit, ami műszaki és gazdasági értelemben értelmezhető lett volna

- mondta a volt főpolgármester, hozzátéve, hogy már-már képtelenségnek tűnhet, de az is lehet, hogy Karácsony Gergelyre valamilyen politikai nyomás nehezedett, hogy nem kellene ezeket a beruházásokat olyan gyorsan elkezdenie.

Karácsony Gergely főpolgármester azt akarja elérni, hogy az emberek szálljanak ki az autóikból és gyalog, kerékpárral vagy BKV-val közlekedjenek. Ehhez elrendelte, hogy 60 személyautót irányítsanak a felújított Lánchídra.

Fotó: Metropol

A 60 darab személyautó tehát egy „autóellenes kampány miatt hajthat fel a hídra”, Karácsony ugyanis ezzel akarja megmutatni, hogy milyen sok személyautó kell ahhoz, hogy annyian utazhassanak, mint egy autóbuszban.

A mesterségesen létrehozott dugót éppen fotózták, filmezték a főpolgármester propagandastábjának tagjai, elmondásuk szerint azért, hogy minél előbb kitehessék a világhálóra, ez ugyanis Karácsony Gergely személyes utasítása - tudta meg a Metropol.

A lap úgy értesült, hogy ez az akció egy újabb autóellenes kampány nyitánya lesz. Karácsony eltökélt szándéka, hogy minél több embert kényszerítsen arra, hogy ne autóval közlekedjen. Ennek jegyében vettek el a Nagykörút csaknem teljes hosszában egy egész sávot az autósoktól, hogy aztán többnyire csak biciklis ételfutárok használják a területet. Ennek a gondolatnak a jegyében lett autóval lényegében megközelíthetetlen a VII. kerület nagy része.

Fotó: Metropol

„Péntek délutántól szabad a Lánchíd a buszok, a taxik és a kerékpárosok számára!" - jelentette be kedden a főpolgármester. De azért még ma délelőtt hozzáláttak az autóellenes kampányfilm forgatásának és 60 személyautót irányítottak a hídra. 

A főpolgármester még májusban jelentette ki, hogy a felújított Lánchídról kitiltja az autósokat. A felháborodás hatalmas volt, mivel ennek kapcsán egyáltalán nem konzultált a szakmai szervezetekkel, és nem végeztetett reprezentatív közvélemény-kutatást (csakúgy, mint közvetlenül előtte a pesti alsó-rakpart kapcsán sem).

A gépkocsik száműzését Karácsony azzal indokolta, hogy „a Lánchíd forgalma minimális a többi hídhoz képest”. Pedig nem kerülhette el a figyelmét, hogy a rosszul időzített híd lezárással az elviselhetetlenségig fokozta az - egyébként általa előidézett - fővárosi gigadugókat.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.