Hidroplán a Balatonon, Cessna 206

84 éve nem történt olyan a Balatonon, mint most

friss
PUBLIKÁLÁS: 2022. június 23. 14:15
Több, mint nyolc évtized után, kedd délelőtt landolt ismét magyar lajstromjelű hidroplán a Balatonon, egész pontosan a Keszthelyi-öbölben. Az Aeroexpress csapata egy Cessna 206-os gépet vásárolt, amelyet a magyar tengeren tesztelnek.
BGA

Akik kedden Keszthely környékén jártak, meglepődve láthatták, hogy egy repülőgép a Balatonban szállt le. Ez azért történt, mert egy vízi repülőgépet, más néven hidroplánt irányított a pilóta. Ilyen gépek már korábban is közlekedtek a magyar tengeren – 1923-tól Budapest-Siófok közvetlen járatot indítottak dunai felszállással és balatoni landolással – ám ez a közlekedési mód a második világháború beköszöntével feledésbe merült. Mostanáig.

Házas Gábor, Széchey Márton és Somogyvári-Tóth Dániel, a hidroplános álom megvalósítói
Házas Gábor, a gép tulajdonosa, Széchey Márton, a hidroplán pilótája és Somogyvári-Tóth Dániel, a startup alapítója Fotó: Somogyvári-Tóth Dániel / Aeroexpress

Gyerekkori álmok válnak valóra

A Bors épp a második tesztnap kezdete előtt érte el Somogyi-Tóth Dánielt, az Aeroexpress alapítóját.

Többünk gyermekkori álma valósult meg ezzel, gyakorlatilag húsz éve dolgozunk ezen a projekten

– fogalmazott a karmester-orgonaművész alapító. Ő és unokatestvére, Széchey Márton Airbus-oktatókapitány barátjukkal, Marozsi Lászlóval létrehoztak egy startup céget. Ehhez kerestek befektetőket, akik lehetőséget láttak a hidroplán-projektben. Az események egy évvel ezelőtt pörögtek fel.

– Kapcsolatba kerültem Házas Gáborral, akiről kiderült, hogy szintén gyerekkori álma, ha hidroplán közlekedne a Balatonon. Ő és Dinka Lajos támogatta a céget, így sikerült Norvégiából beszereznünk a repülőt – mesélte Dániel. A gép végül tavaly nyáron érkezett Magyarországra.

Széchey Márton és Somogyvári-Tóth Dániel az első repülés után
Az első repülés utáni boldog pillanat Fotó: Somogyvári-Tóth Dániel / Aeroexpress

Vízirepülő központtá tennék hazánkat

Először idén februárban, a Dunán próbálták ki a hidroplánt, kedden és szerdán pedig két napos balatoni teszten, Keszthelyen és Balatonlellén gyakorlatozott a lelkes csapat. A gépet Széchey Márton kapitány irányította, a vízi biztonságért pedig – például hogy ne legyen más vízi jármű a közelben – Házas Gábor felelt.

– Úgynevezett iskolakörözést végeztünk, ez azt jelenti, hogy többnyire egy négyszög alakú vonalon repült a gép, 200 méteres magasságig. A tesztek során végeztünk különböző manővereket, felszállást, landolást és több fajta kikötést is. Az időjárással szerencsénk volt, így többféle hullámmagasságnál és szélerősségben gyakorlatozhattunk. Az első nap kétszer két órát repültünk, a másodikon is ezt a célt tűztük ki. Összességében az előjelek nagyon bíztatóak – árulta el az alapító. Az Aeroexpress csapata hamarosan más vízfelületeken is teszteli a hidroplánt, majd az eredmények alapján döntenek a projekt folytatásáról.

– Én azzal is nagyon boldog lennék, ha a Dunán és a Balatonon újraindulhatna a hidroplános sétarepülés, de hosszútávon az elhivatott csapatunk természetesen annak is örülne, ha

Magyarország a gyönyörű folyók és tavak országaként a vízirepülés egyik központja lenne

– zárta a felszállás előtt az interjút Somogyi-Tóth Dániel.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.