A közelmúltig a belsőégésű motor volt az egyetlen olyan erőforrás, amely könnyen elérhető volt az autóvásárlók számára. A benzin- és dízelüzemű autók már évtizedek óta léteznek, és egyre kifinomultabbá váltak, egyre jobb közúti teljesítményt és jobb üzemanyag-fogyasztást biztosítva. Az 1990-es évektől kezdve különösen a dízelmotor vált egyre népszerűbbé, mivel a benzinmotoroknál jobb üzemanyag-fogyasztást és alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást biztosít. De az elmúlt években nyilvánvalóvá váltak a dízelmotorok káros hatásai is, így az autógyártók az elektromos meghajtás felé fordulnak, hogy csökkentsék a flotta kibocsátási lábnyomát.
A hibrid járműveket már évek óta kínálják, és újabban megjelentek a teljesen elektromos autók, amelyek a közlekedésből származó kibocsátások drasztikus csökkentését ígérik. Ma már a legtöbb új modellt többféle meghajtással kínálják: benzines, dízel, hibrid, és néha teljesen elektromos meghajtással. Az autók károsanyag-kibocsátása, a környezettudatosság, a szigorodó szabályozások az autós világ mindennapjainak kiemelkedő témája.
Az autógyárak elképesztő energiát, leginkább pénzt ölnek a fejlesztésekbe, az elektromos autózásra való átállásra, de a feladat, úgy tűnik, nagyobb, mint azt gondolták. Ezért is fontos szempont, hogy napjaink új autói miként teljesítenek környezettudatosság-ból, mert persze vannak Euro4, 5, 6 osztályzások, de mint azt a GreenNcap tesztmérései is mutatják, elég nagy a szórás.
A magát függetlennek tituláló szervezet igen nemzetközi, a méréseket olasz, francia, német, spanyol, angol és holland tesztlaborok, egyetemek végzik egy kidolgozott paraméterrendszer szerint annak érdekében, hogy az eredmények összehasonlíthatóak legyenek. A gyártóktól való függetlenség a vizsgált autók kiválasztásában is megmutatkozik: a GrenNCAP nemes egyszerűséggel autókölcsönzőktől bérbe vett modelleken végzi a méréseket, amik általában keveset futott, karbantartott autók, ráadásul ezzel biztosítva van, hogy nem a gyárak által előre preparált motorokat vizsgálnak a tesztek során. A vizsgálatok három nagy kategóriára oszlanak.
Ez egy egységes, átfogó értékelés, amely összefoglalja a jármű teljesítményét a tiszta levegő, az energiahatékonyság és az üvegházhatású gázok kibocsátása terén. Minél magasabb a csillagos besorolás, annál jobban teljesített az autó. A csillagos értékelés a három értékelési terület súlyozott átlagteljesítményét mutatja.
Érdemes persze a csillagok mellett az egyes modellek részteljesítését mutató indexszámokat is megnézni, ahol találunk néhány érdekességet. Rögtön ott van a Volvo XC60 és a BMW X1 dízeleinek elhasalása az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának terén, ahol konkrétan nullás értéket kaptak a 10-es skálán. Az is látszik, hogy a hibrid, és tölthető hibrid modellnek kell lennie egy autónak a 3 csillagnál jobb minősítéshez, így szembetűnő a hazánkban is népszerű Mitsubishi Outlander hibrid mindössze 2 csillagos értékelése, de a Honda CR-V hibrid is csak 2,5 csillagra vizsgázott, messze elmaradva a konkurens Toyota C-HR mögött.
Annak ellenére, hogy a VW Csoport elhíresült botrányának főszereplője a dízelmotor volt, a céghez tartozó Skoda az Octavia kombival kiemelkedő eredményeket mutat, és minden hibrid segítség nélkül kiérdemelte a 3,5 csillagot, csakúgy, mint a VW Golf 1,5TSI benzines változata is. Meglepetés a Ford Kuga hangzatos Ecoblue elnevezésű motoros változatának átlag alatti teljesítménye, csakúgy, mint a Honda Civic középmezőny alatti eredménye. A 2021-es tesztek leggyengébb eredményét a Hyundai Tucson mutatta.
Az eddig elvégzett tesztek eredményei alapján eddig 3 autó érdemelte ki a maximális 5 csillagot, de ezek közül is az idénre szigorított tesztek miatt a Fiat500 elektromos változatának maximális pontszámú eredménye az eddigi lista élére helyezi a kisautót, a Hyundai Kona és Renault Zoé csak a tavalyi teszteknél volt hasonlóan eredményes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.