A hónapnak nevet adó Szent Iván napjának előestéje, a június 23-áról 24-ére virradó éjszaka a Szent Iván-éj, amely több országban hivatalos ünnep.
Szokás június 24-én ünnepelni a legrövidebb éjszakát, ám az igazi nyári napforduló június 20-áról 21-ére következik be. A nyári napforduló idején kezdődik a csillagászati nyár, ebben az időben jár a Nap az égbolton megtett útjának legmagasabb pontján, ilyenkor a leghosszabb a nappal, és a legrövidebb az éjszaka.
Szent Iván napja a pogány és a keresztény kultúrkörben is fontos ünnep, bár a keresztény hagyomány június 24-én Keresztelő Szent Jánosra, Jézus megkeresztelőjére emlékszik.
A Keresztelőre, aki a fényben született, és ezzel a fénnyel kereszteli meg azt, aki majd győzedelmeskedik a halálon. Ezzel az eseménnyel a keresztény szimbolikába is bekerült a fény és a sötétség küzdelme, ellentéte, ezért lehet egyszerre a nyári napfordulónak is az ünnepe.
Viszont ha a Keresztelő neve (Szent) János, akkor miért kapcsolják az ünnepet (Szent) Ivánhoz? A megfejtés a régmúltban gyökerezik: az Iván név a régi magyar Jovános (a latin Johannusból), Ivános alakjából származik, illetve a János névnek a szláv (horvát) formájából. Az Iván név szerb megfelelője a Jovan, női párja pedig a Jována/Ivána.
Eredetileg héber–görög– latin–orosz–magyar eredetű név, jelentése Isten kegyelme, Isten kegyelmes. Ezzel már megmagyarázható, hogy a Szent János havának Szent János éjszakája nem más, mint Iván napja júniusban, 24-én.
Mivel a június a nyár első hónapja, amikor a természetben már minden újjáéledt, kizöldült, őseink az ünnep előestéjén zöld növényekkel díszítették a szobákat, a bejárati ajtóra is ágakat akasztottak, hogy elűzzék a boszorkányokat. Vannak vidékek, ahol ma is (újra felelevenített) szokás nyírfát állítani a bejárati ajtó két oldalára. A szobák padlójára friss faleveleket szórtak, amelyek szinte szőnyegként borították a helyiséget, az ablakokra és ajtókra mezei virágokból kötött koszorúkat akasztottak.
Krónikák szerint nem csak az emberi lakóteret díszítették fel, nem feledkeztek meg az állatokról sem: az istállókat, csűröket ugyanúgy kicicomázták, sőt a tehenek szarvára is jutott a virágkoszorúból. A tehenek feldíszítése nemcsak az ünnepet jelezte, hanem hitük szerint az állatállomány gyarapodását is segítette. A díszként szolgált ágakat és leveleket Szentmihálykor (szeptember 29-én) az állatokkal etették meg. A tehenek szarvát díszítő koszorúkat is félretették, ezt a frissen ellett teheneknek adták.
Az állatok feldíszítése minden bizonnyal a régi, nyár eleji pásztorünnepek hagyományának folytatása volt. Ezeken az ünnepeken fontos szerepük volt a tejből készült ételeknek, tejtermékeknek, amelyek a szentiváni étkezésnek is jelentős részét alkották. Minden házban készítettek sajtot az ünnepre. Ha az eladósorban lévő lány készítette a sajtot, a férfiak az ő háziasszonyi felkészültségét is vizsgáztathatták, a sajtkóstolásnál pedig azt is megtudták, fukar-e vagy sem, szívesen kínálta-e a „terméket”, vagy spórolt vele.
A Szent Iván-éj a szerelmi varázslások ideje is volt. Legendák szerint a férjhez menni kívánó lányok pucéran meghemperegtek a fiús házak rozsföldjén, hogy a harmat a bőrükre tapadjon. Úgy vélték, hogy ettől a fiú szíve szerelemre lobban irántuk. Mások harmatcseppeket gyűjtöttek kendőjükbe, ezzel törölték le arcukat, mert szépítő hatást tulajdonítottak az ilyen nedves kendőnek. A Szent Iván-éji harmat egyébként is mindenféle bőrbetegséget gyógyított, ha az illető meztelenül meghempergett a mezőn. Az efféle előkészületek után több módja is volt annak, hogy álmukban megláthassák a jövendőbelijüket: a párna alá négylevelű lóherét, hét különböző virágból kötött csokrot, rézpénzt, zsoltároskönyvet tettek, vagy pedig a zoknit kifordítva húzták a bal lábukra. A szauna-kultúrájukról ismert népeknél az is megláthatta jövendőbelijét, aki éjfélkor háromszor megkerülte a szaunát, majd bekukucskált az ablakán.
William Shakespeare Szentivánéji álom című műve a legismertebb irodalmi alkotás a csodákkal teli éjszakáról.
Szent Iván éjjelén sok helyen dobáltak gyümölcsöt a tűzbe azért, hogy a korán elhunyt gyermekek védelmezőjüktől, Keresztelő Szent Jánostól gyümölcsöt kaphassanak a mennyben. Baranya megyében a sírokra tettek sült almát, míg Csongrád megyében úgy hitték, hogy a tűzbe dobott alma édes ízét az elhunyt rokonok is megízlelhetik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.