A 2020-as évben az ADAC szakemberei 3,4 millió alkalommal segítettek a bajba jutott autósokon, így a meghibásodásokról általuk közölt számok talán a legpontosabbak a kontinensen. Ezek a statisztikák az úton valamilyen okból meghibásodott, vezetőjüket cserben hagyó autókról szólnak, vagyis a szervizekben elvégzett egyéb megbízhatósági szereléseket nem tartalmazzák.
Mégis jó képet adnak arról, hogy napjaink autóinak mi a gyengéje, mely típusok okozták a legtöbb fejfájást tulajdonosaiknak. A kimutatást persze torzítja, hogy fiatal autók esetén a márkák saját asszisztens-szolgáltatást üzemeltetnek, így ezek számadatai nem kerülnek az ADAC táblázataiba, amit a prémiumautók jó szereplése is mutat.
De milyen hibával robbannak le az autók manapság?
* A 2011-ig visszavezetett táblázatból kiderült, hogy a legtöbb gondot az akkumulátorok okozzák, a riasztások 46,3 százalékánál derült ki az áramforrás hibája.
* A második helyre közel 16 százalékos résszel a motor körüli gondok érkeztek, a vezérlés, a gyújtás, a befecskendezés, vagy épp a jeladók hibái bénították meg az autókat.
* Harmadik helyezett csoport a fékek, futóművek és karosszériameghibásodások, mintegy 14,2 százalékos eredménnyel.
* A további kategóriák sorrendje az elektromos részegységek, a kerekek, az üzemanyagrendszer, majd a klíma meghibásodása.
Idén az ADAC már külön statisztikában mutatja be az elektromos autók gondjait is, ahol érdekes módon a 12 voltos akkumulátor okozza szintén a legtöbb problémát. Ez az akku az elektromos autóknál felel minden olyan szerkezet árammal való ellátásáért, ami nem a hajtóakkumulátor feladata, mint a világítás, ajtónyitás, fedélzeti elektronikák üzemeltetése.
A második helyre persze belsőégésű motor hiányában az elektromos rendszer került, fontos adat ugyanakkor ezen típusok megbízhatóságáról, hogy az elektromos hajtással összefüggő részegységek mindössze 4,4 százalékban okoztak útszéli várakozást.
A kisautók esetében egész jó a helyzet, az autók éves átlagos 10 ezer kilométeres futás mellett alacsony meghibásodási értéket mutatnak, csak az Opel Meriva 2013-2017 közti, valamint a Renault Clio 2012 óta gyártott modelljei mutatnak gyenge eredményeket.
Érdekes, hogy a legjobban a Mini teljesít évek óta. A legnépszerűbb alsó középkategóriában több modell eredménye sem érte el a zöld jelzéshez szükséges szintet, a Renault csoport modelljei, beleértve a Daciát, a Nissant és magát a Renault-kat is kifejezetten az átlag alatt teljesítenek, a Kangoo és Scenic modellek több évben is piros, vagy narancs jelzést kaptak.
A Volkswagen Csoport márkái ugyanakkor jól teljesítenek megbízhatósági szempontokból, egyedül a Touran esetében vannak sorozatos sárga jelek. A középkategóriában az Audi és a BMW is szépen hozza az elvárt minőséget, ugyanakkor a Ford bukdácsolása a Mondeóval és az S-Max-szel is szembetűnő.
Még egy nagy mumusa van ennek a kategóriának, a Seat Alhambra/VW Sharan páros, ahol a két autó szinte teljesen megegyezik, és egyformán sok meghibásodást is prezentálnak, ami egy családi autó esetében semmiképp sem előny.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.