Kiderült: nem tenne csodát a városban a sebességcsökkentés

Kiderült: nem tenne csodát a városban a sebességcsökkentés

közlekedés
PUBLIKÁLÁS: 2021. április 03. 13:30
Ha a nagyvárosokban 50 kilométer/óráról 30-ra változna a sebességhatár, az nem csökkentené a levegő- és zajszennyezést.
Bors

A hazai nagyvárosok, elsősorban Budapest közlekedési terheltsége az elmúlt évtizedekben jelentősen emelkedett, ezzel együtt a környezetszennyezés, a levegő- és zajszennyezettség is jelentős mértékben nőtt. Az érintettek folyamatosan keresik a megoldást, miként lehetne csökkenteni ezeket a hatásokat, és a pandémia előtt gyakran lehetett hallani, hogy a megengedett sebességet 50-ről 30-ra mérsékelnék. A döntést ugyan egyelőre elhalasztották, de nem került le a napirendről.

Tanulmány készült

A témáról sokan fejtették már ki a véleményüket, mind a pártolók, mind az ellenzők oldaláról, most azonban megjelent egy tanulmány, amelyet a Műegyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának munkatársai csináltak, modellezve az esetleges korlátozás hatásait.
A közlekedés egy na­gyon összetett, komplex rendszer, így nehéz olyan döntést hozni, amely minden szempontból pozitív eredményt hozna. A fő­város célja a biztonságosabb közlekedés, a légszennyezés csökkentése, és ezzel együtt az alternatív közlekedési módok, mint a gyaloglás vagy a kerékpározás előtérbe helyezése.
A tanulmányhoz egy számítógépes forgalomszimulátort használtak.

Meglepő eredmény

Két útszakaszt vizsgáltak három forgalomsűrűség mellett, és a megadott paraméterek alapján az látszik, hogy a lassított forgalommal az üzemanyag-fogyasztás, ezzel együtt az emisszió is növekszik, de a hosszabb menetidő mellett na­gyobb a zajszennyezés is. Természetesnek tűnik, és érveltek is vele sokan, hogy kisebb sebesség mellett kevesebbet fogyasztanak és szennyeznek majd a járművek, ám a körülmények miatt a tanulmány mást mutat.

Ennek persze megvan az oka: bár azt hihetnénk, hogy alacsonyabb sebesség mellett az autó kevesebbet fogyaszt, ami részben igaz, de a lassabb haladás miatt ezt hosszabb ideig teszi egy adott útvonalon, ráadásul a benzinmotoros autóknál olyan rossz, alacsony hatásfokú fordulatszám-tartományban kell üzemelnie a motornak, hogy az üzemanyag elégetése sem olyan tökéletes. Arról nem is beszélve, hogy folyamatosan 30-as sebességgel menni szinte lehetetlen. A lassabb haladás miatt a lámpáknál való álldogálás is fokozódik, és persze több indulással – ezáltal magasabb fogyasztással – is kell számolni. 

A tömegközlekedést is figyelembe kell venni

Persze mondhatnák, hogy a lámpákat át kell állítani erre a tempóra. De visszautalva arra, hogy a közlekedés egy komplex rendszer, amelyben a tömegközlekedési járművek is benne vannak, és velük is össze kell hangolni a ritmust, ez nem is olyan könnyű. Ráadásul a teljes menetrendet át kellene írni a hosszabb menetidők miatt, több járműre lenne szükség az azonos szolgáltatáshoz (mivel a buszok hosszabb ideig vannak lekötve egy fordulóban), szóval nehéz olyan beállítást találni, ami a közlekedés minden résztvevőjének – a főútvonalnak, a kötött pályás forgalomnak, a keresztirányú forgalomnak – előnyös.

A súlyos sérülések száma visszaszorulna

Egy sebességcsökkentésnek persze vitathatatlanul nagy előnye lenne a közlekedésbiztonság javulása, a kevesebb súlyos személyi sérülés, akár halálos baleset. Viszont a lassabb tempónál alkalmazott rövidebb követési távolsággal a koccanások száma emelkedhet.
Mindezek alapján a szakértők remélik, hogy egy területi alapú rendszer kerülhet kidolgozásra, ahol az adott városrészek környezeti lehetőségeit figyelembe véve határozzák majd meg a maximális sebességet.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.