Aktuális

Kiderült: nem tenne csodát a városban a sebességcsökkentés

Bors

Létrehozva: 2021.04.03.

Ha a nagyvárosokban 50 kilométer/óráról 30-ra változna a sebességhatár, az nem csökkentené a levegő- és zajszennyezést.

Forrás: MTI

A hazai nagyvárosok, elsősorban Budapest közlekedési terheltsége az elmúlt évtizedekben jelentősen emelkedett, ezzel együtt a környezetszennyezés, a levegő- és zajszennyezettség is jelentős mértékben nőtt. Az érintettek folyamatosan keresik a megoldást, miként lehetne csökkenteni ezeket a hatásokat, és a pandémia előtt gyakran lehetett hallani, hogy a megengedett sebességet 50-ről 30-ra mérsékelnék. A döntést ugyan egyelőre elhalasztották, de nem került le a napirendről.

Tanulmány készült

A témáról sokan fejtették már ki a véleményüket, mind a pártolók, mind az ellenzők oldaláról, most azonban megjelent egy tanulmány, amelyet a Műegyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának munkatársai csináltak, modellezve az esetleges korlátozás hatásait.
A közlekedés egy na­gyon összetett, komplex rendszer, így nehéz olyan döntést hozni, amely minden szempontból pozitív eredményt hozna. A fő­város célja a biztonságosabb közlekedés, a légszennyezés csökkentése, és ezzel együtt az alternatív közlekedési módok, mint a gyaloglás vagy a kerékpározás előtérbe helyezése.
A tanulmányhoz egy számítógépes forgalomszimulátort használtak.

Meglepő eredmény

Két útszakaszt vizsgáltak három forgalomsűrűség mellett, és a megadott paraméterek alapján az látszik, hogy a lassított forgalommal az üzemanyag-fogyasztás, ezzel együtt az emisszió is növekszik, de a hosszabb menetidő mellett na­gyobb a zajszennyezés is. Természetesnek tűnik, és érveltek is vele sokan, hogy kisebb sebesség mellett kevesebbet fogyasztanak és szennyeznek majd a járművek, ám a körülmények miatt a tanulmány mást mutat.

Ennek persze megvan az oka: bár azt hihetnénk, hogy alacsonyabb sebesség mellett az autó kevesebbet fogyaszt, ami részben igaz, de a lassabb haladás miatt ezt hosszabb ideig teszi egy adott útvonalon, ráadásul a benzinmotoros autóknál olyan rossz, alacsony hatásfokú fordulatszám-tartományban kell üzemelnie a motornak, hogy az üzemanyag elégetése sem olyan tökéletes. Arról nem is beszélve, hogy folyamatosan 30-as sebességgel menni szinte lehetetlen. A lassabb haladás miatt a lámpáknál való álldogálás is fokozódik, és persze több indulással – ezáltal magasabb fogyasztással – is kell számolni. 

A tömegközlekedést is figyelembe kell venni

Persze mondhatnák, hogy a lámpákat át kell állítani erre a tempóra. De visszautalva arra, hogy a közlekedés egy komplex rendszer, amelyben a tömegközlekedési járművek is benne vannak, és velük is össze kell hangolni a ritmust, ez nem is olyan könnyű. Ráadásul a teljes menetrendet át kellene írni a hosszabb menetidők miatt, több járműre lenne szükség az azonos szolgáltatáshoz (mivel a buszok hosszabb ideig vannak lekötve egy fordulóban), szóval nehéz olyan beállítást találni, ami a közlekedés minden résztvevőjének – a főútvonalnak, a kötött pályás forgalomnak, a keresztirányú forgalomnak – előnyös.

A súlyos sérülések száma visszaszorulna

Egy sebességcsökkentésnek persze vitathatatlanul nagy előnye lenne a közlekedésbiztonság javulása, a kevesebb súlyos személyi sérülés, akár halálos baleset. Viszont a lassabb tempónál alkalmazott rövidebb követési távolsággal a koccanások száma emelkedhet.
Mindezek alapján a szakértők remélik, hogy egy területi alapú rendszer kerülhet kidolgozásra, ahol az adott városrészek környezeti lehetőségeit figyelembe véve határozzák majd meg a maximális sebességet.

Ez is érdekelhet

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27539_resized.jpg?avcount=1714326014
origo.hu

Döbbenetes videó leplezi le Brüsszel hazugságát az oroszokról

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27540_resized.jpg?avcount=1714326014
origo.hu

Ukrajna beismerte, pillanatokra a teljes összeomlás

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17170824_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Felfedte titkát a Hazatalálsz gyereksztárja: ezt tervezi a jövőjével

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17169096_auto_resized.jpg
mandiner.hu

Egykori SZDSZ-es megmondóember: A Magyar Péter mögött lévő hálózat továbbra is rejtélyes

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17168944_auto_resized.jpg
ripost.hu

Erre a 4 csillagjegyre most rendkívüli szerencse fog rátalálni

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17170096_auto_resized.jpg
magyarnemzet.hu

Kitörhet a harmadik világháború: követelik a Taurus átadását Ukrajna számára

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27541_resized.jpg?avcount=1714326014
origo.hu

Megrázó vallomást tett válásáról a TV2 sztárja

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17170935_auto_resized.jpg
travelo.hu

Megtalálták az okot, hogy miért haltak ki a maják! Vajon mi biztonságban vagyunk?

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27151_resized.jpg?avcount=1714326014
she.life.hu

A hajszolt életvitel nem lehet kifogás, vedd komolyan a vashiányt (hirdetés)

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27483_resized.jpg?avcount=1714326014
videa.hu

Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27468_resized.jpg?avcount=1714326014
origo.hu

A világ legjobb csapata újra Budapesten (hirdetés)

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

https://cdn.borsonline.hu/2024/04/YM-UjuD8q99H1YoJArWTYknsRn3FbIGSCsPKUaziPQU/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzU2ZGJhZDczMjUzNDQyMWVhNDliYzQ0OWQzODdlZjBj.webp
Közélet

Menczer Tamás: Elsők vagyunk – megint!

https://cdn.borsonline.hu/2024/04/CWh5UfJ1HbKEuPY1c96g-oJx1A87zAujENpj8V0YEEo/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzBjMDljYzMwNDVjNzQ2ZDliMjczNTJiMzBhYjY4OTFh.webp
Választások

Ferencz Orsolya: A választáson a tét az életünk, a tét a béke