Igaz, havat már a Normafán is hiába keresünk, nemrégiben azonban lapunk beszámolt arról, micsoda átütő siker előtt állnak a Mátyás király, illetve családtagjainak földi maradványait vizsgáló kutatók.
A mai Normafa lejtőjén állt ugyanis egy vén bükkfa, ami alatt a legenda szerint maga a „fekete holló” is megpihent, sőt arról is szól mendemonda, hogy a növény egyenesen az uralkodó születésekor sarjadt.
Viharbükként ismerte meg az ország
A fa közkedvelt kirándulóhelynek számított a Nemzeti Színház művészeinek körében. Ha éppen nem a világot jelentő deszkákat koptatták, törzse körül fújták ki magukat. A fa mai neve is innen eredeztethető, eredetileg ugyanis Viharbükknek hívták. Fontos tudni azonban, hogy a „norma” szó a színházzal összefüggő jelentéssel is büszkélkedhet: a római katolikus egyház érvényes rendelete szerint bizonyos napokon tilos volt a színjátszás – ezek voltak a normanapok.
A növény mindemellett konkrét kötődést is köszönhet a norma szónak: miután 1840-ben Schodelné Klein Rozáliát egy ezüstsarlóval jutalmazta a nagyérdemű közönség, európai hírű opera-énekesnőnk itt énekelte el a Casta Diva nagyáriát Bellini Norma című operájából, melynek szövege egy szűzi istennőt emleget, aki beezüstözi a szent, öreg fákat. Ezt követően aggatta rá a nép a Normafa nevet.
Ifjú párok véstek a törzsébe
1906-ban aztán a neves szállodaiparos, várospolitikus, műgyűjtő és mecénás, nevezett Glück Frigyes kezdeményezésére emlékoszlopok kerültek a budai magaslatra, amelyeket ma is a főváros akkori polgármesterének, Halmos Jánosnak, illetve az egykori gombkötőnek, Márkus Józsefnek, Budapest főpolgármesterének domborműves portréi díszítenek – az alkotások a képzőművész ifj. Pelzman Frigyes kezének munkáját dicsérik.
A város vezetése 1962-ben új bükkfát ültettetett a helyszínen, sőt 1967-től már egy emléktábla is megemlékezik a legendás növényről, amelyen annak története mellett a József Attila-díjas költő, Devecseri Gábor néhány soros, a Normafáról szóló verse is helyet kapott.
Az eredeti, meg is énekelt Normafába életének során több alkalommal is belecsapott a villám, ráadásul a természet erői mellett az emberi kezek rongálását is el kellett szenvednie.
Érdekes adalék lehet, hogy az 1800-as évek végére általános városi divattá vált a szokás, miszerint a Budapesti szerelmesek előszeretettel vésték a fa kérgébe monogramjukat, így téve egymás számára hivatalossá a frissen megkötött „eljegyzést”.
A II. világháború előtt, sőt az azt követő években is pezsgő sportélet népesítette be a fa környékét: a budai hegyekben akkoriban még számos sípálya és -felvonó, -ugrósánc, valamint szánkópálya is biztosított kikapcsolódási lehetőséget. A faóriás végül 1927. június 19-éig korhadt el, majd azon a vasárnap ki is dőlt. A növényi matuzsálem halálát követően is városi legendák tárgyává avanzsált, hiszen a történetében kevéssé járatosak rendre felteszik a kérdést: mégis mi lett a fával ezt követően?
Artézi forrásba került Budáról
Nos, a Fővárosi Múzeum munkatársai óvatosan leszállították a hegyről a kidőlt fatörzset, melyet útja végén a Margitszigeten található artézi forrás medencéjében helyeztek el, abban a reményben, hogy a mészköves bevonat konzerválja majd az utókornak. Az idő múlásával azonban, szinte érthetetlen módon megfeledkeztek róla, így a vízesésbe támasztott fatörzset a rárakódott, vastag mészbevonat elválaszthatatlanul odakötötte annak falához. Aki szeretné, ott ma is megcsodálhatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.