Az ősz a legnagyobb kihívást jelentő évszak a gépkocsivezetőknek, mivel utakra hullott levelekkel, hidegebb időjárással, esővel és hosszabb sötét napszakokkal kell szembenézniük. Mindezek megkövetelik, hogy időnként ellenőrizze a gépkocsiját, és az évszakhoz igazítsa a vezetését. Az alábbiakban 10 jó tanács található Jordi Gené autóversenyzőtől a gondtalan őszi vezetéshez.
Az út felszíne ősszel hideg és nedves, ezért elengedhetetlen a gumiabroncsok ellenőrzése. A futófelület mélysége és a gumi nyomása nagymértékben befolyásolja a tapadást és a fékezési képességet. Ezért a szakértők azt javasolják, hogy a futófelület legyen 2 mm-nél mélyebb, és soha ne legyen kevesebb, mint 1,6 mm, mivel 90 km/óra sebességgel nedves felületen haladva a gumiabroncs teljesen elveszítheti a tapadását. Mindezek mellett havonta egyszer ellenőrizze, hogy megfelelő-e a gumiabroncs nyomása.
Az úton levő levelek kellemes látványt nyújtanak, de amikor nedvesek, ugyanolyan csúszóssá teszik a felszínt, mint amikor havon vezet az ember. Ezért a tapasztalt gépkocsivezető és versenyző, Jordi Gené rendkívüli óvatosságot javasol azokon a területeken, ahol a levelek befedik az úttestet, ott mindig kerülni kell a hirtelen fékezést.
Ha köd van, és például csak 50 méterre lát el, akkor ez a biztonsági távolság is egyben: ezt kell tartania minden ön előtt haladó járműhöz képest, és ilyen látási viszonyok között sebessége ne haladja meg az 50 km/órát.
– Így biztosíthatja, hogy elegendő fékútja legyen vészhelyzet esetén – magyarázta Gené. A modern autókban található Front Assist automata fékasszisztens nagyon hasznos, mivel az ellenőrzi a gépkocsija távolságát a többi járműhöz képest, és szükség esetén automatikusan fékez is.
Korlátozott látási viszonyok közt ködlámpákkal növelje a láthatóságát. Gené arra is figyelmeztet, hogy ködben soha ne használja a távolsági fényszóróit, mivel azok a párás szélvédőn olyan hatást keltenek, ami megakadályozza, hogy láthassa az ön előtt haladó járművek körvonalait.
Szakértők szerint a rossz állapotban lévő ablaktörlők 20–30 százalékkal csökkentik a kilátást. Ezeket évente egyszer cserélni kell ezeket, különösen ősszel, mivel általában ez a legesősebb évszak. A tiszta szélvédő és ablakok megnehezítik a páraképződést, amit megakadályozhat az is, ha a forró levegő fúvókákat a szélvédőre irányítja.
Nem kell feltétlenül eső ahhoz, hogy az úttest síkos legyen: a páralecsapódás és az alacsony hőmérséklet is meglepő dolgokat okozhat.
– Ezért különösen óvatosnak kell lennie, amikor árnyékos szakaszokon halad, főleg a kanyargós részeken kell figyelni – mondja Gené. Nedves úton vezetve kétszer akkora biztonsági távolságot kell tartani, és tanácsos időről időre finoman fékezni, hogy „kiszárítsa” a fékbetétek nedvességét és ellenőrizze azok hatékonyságát.
A heves esőzések gyakoriak ősz-szel, így fennáll a veszélye a vízátfolyásnak.
– Ebben a helyzetben soha ne fékezzen erősen addig, amíg a kerekek nem érintkeznek ismét a burkolattal, majd a kormánykerék kíméletes mozdulataival korrigálja a kormányzást – mutat rá a szakember.
Az erős szél kihívást jelenthet az autópályán történő vezetés közben. Csökkentse sebességét és tartsa szilárdan a kormányt, amikor teherautókat előz meg, mivel a szél hirtelen megváltoztathatja autója menetirányát.
A világosabb napszakok után ősszel a napok rövidülnek, és többet vezetünk sötétben. Ezért a megfelelő fényszórók is fontosak, mivel Európában az összes baleset 30 százaléka éjszaka történik. Kisebb láthatóságú, alacsonyabb rendű utakon ajánlják a fényszóró használatát, amíg nincs köd, de sok gépkocsivezető nem használja őket attól tartva, hogy elkápráztatja a szembejövő forgalmat. Ha időben visszavált tompítottra, nem fogja zavarni a szembejövőt.
Ősszel sok vadon élő állat mozog, így nagyon fontos, hogy valóban lassítson, ha olyan utakon halad, ahol a környéken élő állatokra figyelmeztető táblák vannak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.