Új szakma felvirágozását eredményezte a koronavírus-járvány. Mára szinte a városkép részévé váltak a különböző kiszállítócégeket képviselő ételfutárok. A tevékenység egyre népszerűbb, és nem csak azok körében, akik kényszerűségből szánják rá magukat.
Mihály szerint a futárszakma sokak számára lehet kecsegtető, de nem való mindenkinek. Felkészültséget és erőnlétet is kíván.
Az egész napos, 10-12 órás motorozáshoz jó fizikum szükséges,
hiába gondolják azt az emberek, hogy ez egy könnyű foglalkozás. Én véletlenül választottam ezt a lehetőséget, mert a jogi egyetem mellett olyan munkára volt szükségem, amelyben magam oszthattam be az időmet. Az iskolát végül otthagytam, és maradt a munka – árulta el a fiatalember.
– Szeretem a munkámat, de tudom, hogy nem űzhetem életem végéig. Még van bennem néhány év – fejtette ki a motoros, és a keresetét firtató kérdésünkre elmondta, hogy valóban lehet elfogadható összegeket összekalapozni, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy a költségek is jelentősek.
– A motoromat karban kell tartani és az üzemanyag sincs ingyen. Van, hogy 30-50 ezret is ki kell fizetnem egy javításért, máskor lényegesen olcsóbban megúszom.
Attila a közelmúltban választotta ezt a munkát. Eredetileg rendezvényszervezőként dolgozottk, de az a terület jelenleg szunnyad.
– Korábban is országúti kerékpároztam, most csak külön jutalom, hogy a munkával együtt megvan a sport is – mosolygott. Naponta 20-50 kilométert teker, ebből pedig meg is él.
– Aki teljes állásban űzi a mesterséget, megkereshet 600-800 ezer forintot is, de én csak részmunkaidőben dolgozom. Van, amikor egy nap összeszedek 30 ezret, máskor délután hat órától zárásig csak 12 ezer jön össze – magyarázta, és hozzátette, a szakmának árnyoldalai is vannak.Folyamatosan a benzingőzben tartózkodunk, és többször is összeszólalkoztam már autósokkal. Nem mindegyik vigyáz ránk.
A futárcégek többségénél a dolgozók jövedelme címpénzből és kilométerdíjból tevődik össze. Van, ahol diszpécserek osztják a megbízásokat, máshol viszont egy telefonos applikáció beazonosítja, hogy melyik futár tartózkodik a legközelebb az adott étteremhez. A tevékenység régebben nem tartozott az elit mesterségek közé, ám a kiemelkedő kereseti lehetőség jobb pozícióba sorolta. Tény, hogy a mesés jövedelemhez naponta akár 12-14 órát kell az utcán tölteni, gyakran pihenőnap és az időjárásra való tekintet nélkül.
Norbert szerint vonzó a szakmában, hogy sok emberrel találkozhat, igaz, nemigen van rá ideje, hogy túl hosszan elbeszélgessen velük. A kommunikáció leginkább a köszönésre és az étel átadására korlátozódik, persze a kuncsaftoknak illik jó étvágyat és szép napot is kívánni.A munkában a legjobb a szabadság.
Akkor dolgozom, amikor én szeretnék, és senki sem szól bele, hogy mikor kell ráérnem. A munka mellett egy webshopot is üzemeltetek, a kettő pedig kiegészíti egymást. Mindkettőt vállalkozóként űzöm – mesélte, majd azt is elárulta, miért az autót választotta munkaeszköznek.
– Igaz, hogy a motoros és biciklis kollégák gyorsabbak, és ezáltal több címet képesek teljesíteni, de a testi épségem a legfontosabb, és ez a munka négy keréken a legbiztonságosabb – magyarázta. A felvetésen, hogy vajon ez a munka alkalmas-e a hölgyek elcsábítására, csak mosolygott:
– Barátnőm van, ezért a szakma ezen része nem foglalkoztat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.