Még a levesestányér is megremegett a későn ebédelők asztalán a közeli faluban a hatalmas robbanástól. A Duna középső szakaszán fekvő part menti község, Fajsz kikötőjéből a Dömös nevű személyszállító gőzös hajó 1951. június 22-én délután három körül indult útnak. Késésben volt a Mohácsról Budapestre közlekedő, akkoriban csak kofajáratnak gúnyolt menetrend szerinti járat. Rengetegen utaztak rajta, mert olcsó volt, és sok holmit vihetett magával az ember.
Hogy behozzák a lemaradást, a kapitány, Pákolicz Mihály parancsot adott a kormányosnak, hogy vágják le a gerjeni kanyart. A vízállás elég magas volt, nem számított kockázatosnak a manőver. Ám a kapitány nem tudhatta, hogy a meder alján még egy, a II. világháborúban ledobott 360 kilós brit vízi akna vár áldozatára. A robbanás kétméteres lyukat ütött a gőzös oldalán, amin keresztül a víz mindent elsöprő zuhatagként tódult be egyenesen a gőzgéphez, ami ettől azonnal felrobbant. A robbanás kettétépte a hajótestet.
A közelben pecázók azonnal a hajón utazók segítségére siettek csónakjaikkal, ahogy a falubeliek is. Sokaknak a szerettei utaztak a Dömösön. A Gerjen és Foktő között közlekedő komp is segített a mentésben, de mindhiába.
Egy dokumentum szerint – amin még dátum sincs, és vélhetően egy nagyobb jelentés része lehetett, amit sosem hoztak nyilvánosságra – 115 embert kerestek eltűntként, ám ők valójában mind meghaltak. A gőzös az elmesélések szerint azért késett, mert egy iskoláscsoportra vártak az egyik korábbi kikötőben. Arról, hogy végül a gyerekek felszálltak-e a hajóra, már nincs egyetértés, mindössze az ügyben az egyik érintett hallott olyat akkoriban, hogy 51 gyerek volt a halálos áldozatok között. Egyes források szerint összesen 250-en lehettek a hajón.
A roncsot hamar kiemelték hullámsírjából, pontosan nem tudni, hány ember testét vitte el a sodrás. A Dömös szerencsétlensége a magyar polgári víziközlekedés legtöbb áldozatot követelő balesete, még akkor is, ha nem tudni pontosan, mennyien vesztek oda. 1944-ben a brit szőnyegbombázáskor Fajsz térségében összesen négy ledobott aknát figyeltek meg. Az aknamentesítést már 1945 végén elkezdték, és 1950-re befejezettnek jelentették a Rákosi-rendszer szolgái, így a hajó kapitánya nem is számíthatott arra, hogy ha letér a szokott útvonalról, baj lehet. Mivel Rákosi Mátyás kijelentette, hogy hősies munkacsatában az aknamentesítést befejezték az egész Dunán, rendes nyomozás nem indult az ügyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.