Városi legenda: úttesten olvasók miatt festették az első zebrát

Városi legenda: úttesten olvasók miatt festették az első zebrát

közlekedés
PUBLIKÁLÁS: 2019. december 12. 11:30
Ahogy több automobil lett hazánkban, egyre több gyalogost is ért baleset, valamit ki kellett találnia a hatóságoknak. Így születtek meg a gyalogátkelők, kezdetben csak két vonal, hogy az úttest közepén átmenő, újságot olvasó gyalogosokat valamivel kizökkentsék.
Bors

Már száz éve is vizsgát kellett tenni a járművezetőknek a közlekedési szabályokból – az első magyar KRESZ egy 1911-ben hozott belügyminisztériumi rendelet volt –, zebra ugyanakkor még nem létezett. Sőt a gyalogosokra vonatkozó szabályokat is csak sokkal később, 1927-ben alkották meg, ahogy egyre több lett az autók között szlalomozó, felelőtlen járókelő.

Lehajtott fejjel bóklásztak az úton

Ma már hihetetlen, de akkoriban a fővárosban alig több mint tíz­ezer gépkocsi futott – emlékeztet a Budapest romantikája blog. Ehhez képest nyolc hónap alatt 512 baleset történt, ebből 70 halálos. Ha a mai budapesti autóállomány méretéhez viszonyítjuk, ez 44 ezer balesetet jelentene (egyébként valójában tavaly 3745 történt). Sokan a frissen megvett újsággal vágtak keresztül az úttesten, fel nem nézve a forgalomra, nem csoda, hogy az autósok bosszankodtak. A sofőrök egyre nehezebben tűrték, a rendszer nélkül keresztbe bandukoló gyalogosokat, akik pedig az öklüket rázva szóltak vissza. Nem volt elképzelésük arról, hogyan kellene biztonságosan közlekedniük. A hatóságoknak muszáj volt kitalálnia valamit, hogy a lehajtott fejű embereket kizökkentsék.

Kecskeméten volt az első két vonal

Nem sok idő kellett, hogy a zebra nálunk is tényező legyen. A festett átkelők 1926-ban jelentek meg először Angliában és Ausztriában, de két évvel később már nálunk is: akkor még csak két párhuzamos fehér vonalat festettek le, és ahogy ma, akkor is a legrövidebb átkelési lehetőséget jelölte ki az úttesten. Ha nem volt jelzőlámpa, az autósoknak ugyanúgy meg kellett állni, ha átsétált valaki. Bár a legnagyobb forgalom Pesten volt, az első fehér vonalakat Kecskeméten festették 1928. július 22-én, ideiglenes jelleggel, mésszel. Novemberre már Budapest is büszkélkedhetett az első zebrával a Rákóczi út–Nagykörút kereszteződésében, ami akkor a város legforgalmasabb pontja volt, hiszen itt állt a Nemzeti Színház, több kedvelt kávéház és akkor nyílt meg a Corvin Áruház is. Itt már egyébként volt telepített villanyrendőr, az ország első kresz-lámpája.

Tilos az ácsorgás, a felesleges használat!

A legenda szerint egyébként a munkások az éj leple alatt festették fel a vonalakat. Így kora reggeltől csak a felfestésen lehetett átkelni, és csak ha a lámpa zölden világított. A korabeli újságok arról számoltak be, hogy már az első órában észlelhető a pozitív változás. A városvezetés ezért további zebrafestéseket rendelt el a város többi veszélyes pontjára. Ez azonban igen lassan haladt, mindenesetre a gyalogosok szabálykövetését a közlekedési rendőrség felügyelte. Kimondták: tilos az úttest felesleges használata, az ácsorgás – sőt az autók utasai is csak a járdára szállhattak ki. Ma már persze nem az újságolvasóból, hanem a zenét hallgató és mobilozó gyalogosokból van több, így kitalálták, hogy messziről is jól látható, LED-lámpás zebrákat telepítenek.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.