A Bors utánajárt: A bankautomata ügyfélszolgálatát kell hívni, ha gond van a pénzfelvétellel

A Bors utánajárt: A bankautomata ügyfélszolgálatát kell hívni, ha gond van a pénzfelvétellel

elakadás
PUBLIKÁLÁS: 2019. november 19. 12:30
A bankautomaták is csődöt mondanak olykor. Mit tehet az ügyfél, ha a terminál nem adja ki a kívánt összeget, miközben a számláról levonta a pénzt?
H. N. Zs.

Ha az embernek szerencséje van, a bankautomatás pénzfelvétel egy teljesen hétköznapi dolog. Előfordul azonban, hogy a terminál meghibásodik. A Bors bankbiztonsági szakemberhez fordult, hogy megtudja, mit tehet az ügyfél, ha csipog az sms-értesítés a pénzlevonás miatt, de az automata „benyeli” a bankókat. A helyzetet nehezíti, ha nem is a számlánkhoz tartozó bank készülékéből akarjuk azt a bizonyos összeget kivenni. 

Észlelheti a rendszer a problémát

Az egyik ismert közösségi oldalon írta meg panaszát egy felháborodott banki ügyfél, miszerint a készpénzfelvétel végén a bankautomata kiírta ugyan, hogy a tranzakció nem végrehajtható, de az összeg levonásra került a számlájáról. 

– Ebben az esetben az ügyfélnek annak a banknak az ügyfélszolgálatát kell felhívni, amelynek az automatájából megpróbálta felvenni a pénzt. Ez a telefonszám fel van tüntetve az ATM-en – kezdte a Borsnak Jakab Péter, az egyik pénzintézet (nem az érintett) bankbiztonsági vezetője.

– Két verzió történhet ilyenkor. Az egyik, hogy a rendszer észleli, hogy hiba történt a tranzakció folyamán. Ilyenkor az ügyfél kap egy sms-üzenetet, és az összeg jóváíródik. Ez esetben nincs más teendő. A számlatörténetben látszódni fog a terhelt és a jóvá­írt összeg is – magyarázza a szakember.

Rossz kazettába kerül a pénz

Ha az ATM-ben már megtörtént a pénz leszámolása, terhelődik az összeg, de a kiadás valamiért meghiúsul, akkor sem kell aggódni.

– Ilyen esetben általában valamilyen kommunikációs hiba lép fel, de számtalan más oka is lehet. A pénz a terminálban marad, de átkerül egy másik kazettába. Az ügyfél telefonon hívja fel az ügyfélszolgálatot. Azt az ígéretet kapja, hogy a bank utánanéz a tranzakciónak, majd természetesen jóváírják az összeget – folytatja a bankbiztonsági vezető.

Felesleges aggódni, meglesz az összeg

A bankautomaták, illetve az azokat kiszolgáló informatikai rendszerek millió adatot tartanak nyilván a tranzakciókról. Minden információt megőriznek, így minden egyes esetnek nyoma van. A szakember szerint azonban a jóváírás olykor sok idő.

– Ha bankfiók üzemelteti, tölti az érintett ATM-et, akkor könnyebb a folyamat. Ha azonban külsős cég – ez a gyakoribb – akkor lassabb a procedúra – fűzi tovább Jakab Péter.

Ha a bank rendelkezik ATM trezornyitási joggal, akkor kevesebbet kell várnia az ügyfélnek, de a tipikusabb gyakorlat az, hogy a trezortöltést külsős cég végzi.

A szakember szerint az ügyfél minden esetben visszakapja a pénzét, hiszen legkésőbb a következő töltésnél előkerül a kazettából a „fennakadt” összeg. Ennek az öszszegnek minden esetben megtalálják a gazdáját a naplóállományokból.    

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.