Az NDK hadserege 1961. augusztus 13-án hajnalban húzta fel a Kelet- és Nyugat-Berlint elválasztó szögesdrótot, amit néhány napon belül áthatolhatatlan fal váltott fel, és majdnem három évtizedre kettészakította a német fővárost. A gazdagabb nyugati részt a franciák, az angolok és az amerikaiak, a szegényebb keletit a szovjetek ellenőrizték. A betonból épült és védelmi zónákkal ellátott fal szűk három évtizedig képzett határzárat a német fővárosban, számos fennakadást okozott, többek között az áramellátásban és a személyszállításban is. Az átjárásra keveseknek volt csak lehetőségük, aki pedig szökni próbált, arra gyakran a biztos halál vált.
A berlini fal családokat, barátokat szakított el egymástól. Az autószerelőként dolgozó Klaus-Günter Jacobi is érintett volt. Szerencséjére ő már három évvel a fal építése előtt, 1958-ban elköltözött Berlin nyugati felébe, ám barátja, Manfred Koster nem volt ilyen szerencsés, a keleti oldalon ragadt, elvágva a családjától. Koster megkérte Jacobit, próbálja meg átjuttatni, bármilyen kockázatos is. A jó barát igent mondott, és különös tervet eszelt ki: elhatározta, hogy átépíti a kétszemélyes és a mindössze 2,3 méter hosszú és 1,4 méter széles BMW Isettáját, és abban fogja átcsempészni Kostert. Mindez lehetetlen feladatnak tűnt. Nemcsak az autó pici mérete, hanem a keresőkutyák miatt is, akik az őröknek segítettek a keresésben, és még a járművek alját is átnézték egy tükör segítségével.
Az autószerelő begurult kisautójával a Reinickendorf kerületben lévő műhelyébe, majd nekilátott a munkálatoknak. Nyílást vágott az üléstámla mögötti részen, megemelte a kalaptartót, búcsút mondott a pótkeréknek, ahogy a fűtést és a légszűrőt is kiszerelte. A tankot is átalakította: a 13 literes benzintartályt kétliteresre cserélte, pont, amennyi egy úthoz elegendő. Ezekkel a módosításokkal pedig egyembernyi helyet teremtett a motor mellett. A sikeres szökést 1964. május 23-án hajtották végre, nem sokkal az éjféli zárás előtt. Jacobi trükkjével összesen kilenc ember jutott át a berlini fal nyugati oldalára.
A történtekről a BMW nemrégiben egy néhány perces rövidfilmet készített, bemutatva nemcsak a feszültséggel teli eseményeket, hanem azt is, pontosan hogyan kellett átalakítani az autót, hogy ennyi hely legyen benne. Persze ez a BMW-nek nem rossz reklám – de nekünk sem. Érdekesség, hogy a Small Escape, azaz a Mini szökés című rövidfilmet teljes egészében Budapesten forgatták, a Kodály körönd például tisztán kivehető a felvételeken. A lassan nyolcvanadik évét betöltő Jacobi jelenleg idegenvezetőként dolgozik a berlini The Wall Múzeumban, ahol a legendás Isettát is meg lehet tekinteni.
Ha ötlete van vagy témát javasol, írjon! Várjuk levelét erre az e-mail címre: [email protected]. Rovatunk következő anyagát hétfőn olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.