A kéményseprő fakápolnája
A Krisztinavárosi Havas Boldogasszony-plébániatemplom története az 1700-as években kezdődött, amikor Franzin Péter Pál kéményseprőmester egy fakápolnát emelt a mai Krisztina téren. A fáma szerint hálából, amiért a családját elkerülte a pestis. A kéményseprő egy Mária-kegyhelyre is elzarándokolt Észak-Itáliába, ahonnan elhozta az ottani kegykép másolatát a saját kápolnájába.
Ennek a helyére építették 1795 és 1797 között a mai kőtemplomot, amit viszonylag gyorsan kinőttek a hívek, pedig kilenc misét is tartottak benne egy nap. Sok iskola is volt a környéken, ahonnan szintén oda jártak a diákok istentiszteletre. Egy 1937-ben kelt levélben például az áll, hogy a Szilágyi Erzsébet Leánylíceum 350 katolikus növendékét már át kellett irányítani egy másik – a városmajori – templomba.
Öt méterrel húzták el a szentélyt
Ekkor határozták el, hogy az épületet kibővítik két oldalhajóval és egy kriptával. Ehhez azonban arrébb kellett rakni a szentélyt. Az akció viszont csak évekkel később, 1943 őszén zajlott le. A Magyar Világhíradó tudósított is az eseményről: a hatalmas főoltárt egy darabban húzták odébb 5,09 méterrel, és a 720 ezer kilós szentélyfalakat is hátratolták ugyanennyire – síneken, görgőkön, gépi erővel. A görgőpályát és a dúcolásokat Borsos László tervezte meg.
Egy építészhallgatónak jóval későbbről fennmaradt egy tanulmánya, amit a nagyapja tiszteletére írt. Ő volt Makovsky László építőmester, az a vállalkozó, aki a templomelhúzás kiviteli munkáját végezte. A tanulmányhoz csatolt képeken látni lehet – bár rossz minőségben – Makovsky cégtábláját is. Az anyag olyan részleteket is említett a kivitelezésről, amiket máshol nem lehetett olvasni.
Előkerült az eredeti freskó
A 20. századi építkezéskor a szentély mennyezetén megtalálták az eredeti, 1796-ban készült freskókat, amiket akkor restauráltak is. Ez a felújítás most, 2019 őszén ismét napirenden van.
– A freskót 1795-ben festette Falconer József – mondta a Borsnak Gedeon Péter okleveles festő-restaurátor művész. – Egy freskó az idő múlásával koszolódik, elsötétedik, repedések keletkeznek rajta. Le kell tisztítanunk mindent, ami nem eredeti részlet. A restaurálásnak persze szigorú etikai szabályai vannak. Ha egy angyalnak hiányzik a karja, azt természetesen visszafestjük, hiszen nyilvánvaló, hogy az eredetin is rajta volt. Ha viszont nem lehet kideríteni, hogy mi volt ott, az a rész üresen marad.
A freskórestaurálás egyik technikája a leválasztás, ami azt jelenti, hogy le kell szedni a vakolattal együtt a képet a helyéről, és úgy kell helyrehozni, majd visszatenni egy olyan panelre, ami alakra tökéletesen megegyezik az eredeti felülettel, és úgy kerül vissza a helyére.
– Olyankor van szükség erre a technológiára, amikor összedőlés fenyegeti a boltozatot. Az 1966-os firenzei árvízkor az összes freskót leszedték egy bizonyos magasságig. Ha nem teszik, a leghíresebb festők művei mentek volna veszendőbe – magyarázta a szakember.
Lázadás a vörösterror ellen
A templomhoz egy másik – tragikus – történelmi esemény is kapcsolódik még jóval a bővítése előtti időkből. Az 1919-es Tanácsköztársaság elleni legelső „polgári lázadás” a krisztinavárosi tüntetés volt. A plébániatemplom azon a napon zsúfolásig megtelt elkeseredett emberekkel. Dr. Wein Dezső főorvos körbejárt a szentmise alatt, hogy utána, aki csak teheti, vonuljon a templom előtti térre, és énekeljék el együtt a Himnuszt. Így is lett: az egész ájtatos tömeg együtt maradt a téren Himnuszt énekelni, és aztán egyre nőtt. Miután valaki szájából elhangzott a „Le a vörös rongyokkal!” felszólítás, a környéken az összes vörös zászlót leszedték az épületekről, és darabokra tépték.
A tüntetést a vörös őrség oszlatta szét. Wein doktor farkasszemet nézett a kommunista terrorcsapatok parancsnokával, Cserny Józseffel, és biztatta a tömeget, hogy énekeljék el újra a Himnuszt. Kétszer is megtették, aztán a megrökönyödött Cserny kiadta a parancsot: „Azt a kék ruhás kopaszt lőjétek le!” Rálőttek, de nem Weint, hanem Dénes Artur ügyvédet találták el, aki a templom kapujában halt meg. Wein Dezső bujkálni kényszerült, de a krisztinavárosiak összefogtak, és senki sem árulta el a hollétét a vörös terrorbrigádnak.
A legényanya című, legendás, 1989-es magyar filmvígjáték egyik jelenetében a rátóti kocsmát kell arrébb tolni a népnek, mert útban van. Persze nem moccan az egy centit se, de egy helyzetkomikumból adódóan azt hiszik, túltolták az épületet (rátolták egy bekecsre).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.