Életveszély: magától berobbanhat a légzsák

Életveszély: magától berobbanhat a légzsák

autó
PUBLIKÁLÁS: 2019. október 10. 13:00
Láthatatlan az autóban, mégis az egyik, ha nem a legfontosabb szereplő egy karambol esetén: életet menthet, de akár ölhet is a légzsák. Az egyik típus már 23 ember halálát okozta, mert váratlanul működésbe lépett. Ön ellenőriztette a sajátját?
B. B. A.

Visszahívják az autókat

Az úgynevezett Takata légzsákbotrány két éve robbant ki. A fo­gyasztói felügyelők életveszélyesnek nyilvánították ezt a fajta légzsákot, mert előfordult, hogy baleset nélkül is működésbe lépett. A szomorú, hogy mind a mai napig mintegy húszezer olyan autó közlekedik szerte a világban, amelyben ilyen légzsák van. Bármikor kinyílhatnak sú­lyos baleseteket okozva ezzel. A nagyobb autógyártók, mint például a BMW, a Honda, a Mitsubishi és a Toyota már visszahívta érintett járműveit. A szakemberek viszont továbbra is arra fi­gyelmeztetik az autósokat, hogy addig ne menjenek a forgalomba, amíg a légzsákokat nem nézetik át. Nem véletlen a figyelmeztetés. A hibásan működő légzsákok akár kisebb ütközésekkor is súlyos sérüléseket, vagy akár halálos balesetet is okozhatnak. A Takata termékek eddig világszerte huszonhárom halálesetért felelősek. Minden érintett jármű hibáját ki kell javítani 2020 vé­géig, ez közel 483 000 légzsákot jelent. A visszahívott autók légzsákjait a gyártók ingyen kicserélik, mindegy, hogy van-e garancia az autóra vagy már nincs.

Megjegyzi a balesetet

A légzsákrendszerek működése laikusként nem tűnhet egyszerűnek, azonban hála Márton Csaba gépjárműtechnikusnak  könnyen megérthetjük.

– A kocsikban a légzsákok működését egy központi vezérlőegység felügyeli. Ez a műszerfal alatt található. Baleset esetén az ütközésérzékelők által nyújtott információk alapján a vezérlőegység kiszámolja és elindítja a légzsákok működését – magyarázza a Borsnak a szakértő, hozzátéve, hogy a mai vezérlők már figyelik az autó sebességét, az ülésfoglaltságot, és azt is, hogy be van-e kapcsolva a biztonsági öv.

– Ezeknek az információk­nak a függvényében fújják fel a légzsákot egy piropatron segítségével. Baleset után a vezérlőegység szoftveresen blokkolásra kerül, és a belső memóriában a „CRASH data” felirat jelenik meg. Ezzel egyidôben a mûszerfalon található légzsákhibajelző lámpa égve marad. A karosszériajavítások és a légzsákok cseréje után a rendszer mindaddig nem lesz üzemképes, amíg a vezérlőegységet vissza nem állítjuk alaphelyzetbe – fejtette ki a Borsnak Márton Csaba.

Fontos tudni

Kár esetén a biztosítók nagy része csak márkaszervizben szerelt légzsákok cseréjét fizeti ki, jelezve ezzel is, hogy nagyon szigorú előírás vonatkozik erre a rendszerre.

A típust nehéz megállapítani

Azt, hogy a megvásárolt autóban milyen típusú légzsák van, egy sima felhasználó nem tudja megállapítani.

–  Ezt csak márkaszerviz, vagy olyan autószerelő tudja megállapítani, aki jogtiszta diagnosztikai eszközökkel azonosítani tudja a szerkezetet. A pontos meghatározáshoz szükség lehet a gépjármű alvázszámára is. Ez alapján vissza lehet keresni, hogy milyen típusú a légzsák. Esetleg a kocsi évjárata is segíthet, hogy a Takata rendszert szerelték-e bele vagy sem – magyarázta a Borsnak a gépjárműtechnikus, aki javasolja a bevizsgáltatást.

A műszerfal, a szélvédő is rámehet

Hefter József fővárosi autójavítójában olyan nagyságrendű karambolban részt vett autókkal nem szoktak foglalkozni, ahol a légzsák is sérült és erre nyomós okuk van. Az idősebb autóknál ugyanis  tetemes összegbe kerül a cseréje, javítása.

– Ha a légzsák is sérül, akkor az autók általában gazdasági totálkár kategóriába kerülnek, mert ebben az esetben nemcsak annak lesz baja, hanem sok más segédberendezésnek is. Ezeknek a javítása pedig darabonként százezres tétel, így összességében több száz­ezer forintba kerül a javítás – fejtette ki a Borsnak az autó- és karosszériajavító, illetve műszaki vizsgáztató cég vezetője.

– Rengeteg egyéb költség is keletkezik.

A biztonsági övek is megnyúlhatnak, használhatatlanná válhatnak, a műszerfalban is kár keletkezhet, sőt  akár a szélvédő is ki­törhet, és ott van még a munkadíj is – egészítette ki Hefter József. A biztonsági öv fontos Azt, hogy jól működik a légzsák onnan lehet tudni, hogyha beindítjuk a kocsit, a komputer jelez a sofőrnek. A műszerfalon fel kell villannia egy lufiszerű ikonnak, majd ennek néhány másodperc múlva le kell kapcsolnia. Ez a teszt árulja el: baleset esetén működni fog a légzsák, de csak akkor, ha a biztonsági öv be van kapcsolva.

– Ha nincs bekapcsolva az öv, nem indul el a légzsák, mert csúnya vége lehet a dolognak. A kirobbanó légzsák ugyanis akár agyon is ütheti a kocsiban ülőt. Az öv azonban visszahúzza az utast, aki így nem tud belefejelni a légzsákba – mondta a Borsnak a szakember.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.