A filmtörténelem kétségtelenül legbizarrabb bűnténye Észak-Koreához köthető. Kim Dzsong Il - még mielőtt az ország vezetőjévé lépett volna elő - közel tíz évig tartott fogva egy dél-koreai sztárrendezőt és -színésznőt, hogy felvirágoztassák a helyi filmipart. A párosnak csak akciófilmekbe illő szökést követően sikerült elmenekülnie a leendő diktátor karmai közül.
Choi Eun-hee Dél-Korea egyik legnépszerűbb színésznője volt a hatvanas-hetvenes években. 1978. januárjában épp Hong Kongban járt, ahol épp egy színészakadémia nyitásáról egyeztetett a helyiekkel - ekkor rabolták el és vitték Észak-Koreába. Kim Dzsong Il azonban a diplomácia és a negédesség köntösébe csomagolta az emberrablást: egy luxusvillában szállásolta el Choi-t, körbevezette a fővárosban, múzeumokba vitte - így a színésznő túlságosan későn jött rá, hogy ha akarna sem távozhatna, és jelenlétének egyetlen célja van: hogy sakkban tartsák vele volt férjét, az ünnepelt dél-koreai rendező Shin Sang-okot, akitől két évvel korábban vált el.
Shint hat hónappal Choi után rabolták el, ugyancsak Hong Kongból, és noha ő is jó bánásmódban részesült eleinte, hamar átlátott a megtévesztésen, és kétszer is megpróbált elszökni. Kim Dzsong Il ezt már nem nézte jó szemmel, és börtönbe záratta öt évre.
Miután Choi-t kiengedték a börtönből, hosszú évek után újra találkozhatott volt feleségével, Shinnel - az azonban mindkettejüknek egyértelmű volt, hogy Észak-Korea nem fogja őket szabadon engedni. Ekkor derült ki az is számukra, mi volt elrablásuk célja. Kim Dzsong Il - aki ekkor már az ország második legbefolyásosabb embere volt - nemzetközileg is ismertté és elismertté akarta tenni az észak-koreai filmipart. Szabad kezet adott a rendező-színésznő párosnak, akik végül 1984 és 1985 között hét mozit készítettek. Közülük a legismertebb és legsikeresebb az 1985-ös Pulgasari, ami gyakorlatilag egy Godzilla-jellegű szörnyfilm.
Noha Kim Dzsong Il engedélyezte, hogy a páros megjelenjen nemzetközi filmfesztiválokon és eseményeken (természetesen testőrséggel, akik biztosították, nehogy meglépjenek), azt megparancsolta nekik, hogy a sajtónak csakis úgy nyilatkozhatnak: ők Észak-Korea vendégei, és önszántukból mentek az országba. 1986 március 12-én azonban Bécsben mégis lehetősége nyílt Choi-nak és Shinnek a szökésre.
Épp támogatókat kerestek Észak-Korea új filmeposzához, és egy újságírót láttak vendégül a hotelszobájukban, az őröket pedig valahogy sikerült meggyőzniük, hogy egy rövid időre hagyják magukra őket. Tudták: nem valószínű, hogy újabb lehetőségük adódik, így kiszöktek a szállodából, taxiba ültek, és az amerikai nagykövetség felé vették az irányt, hogy menedékjogot kérjenek. Észak-koreai testőreik egészen a nagykövetségig üldözték őket - ráadásul a rendezőnek és a színésznőnek az út utolsó részét (pont úgy, ahogy egy fordulatos akciófilm forgatókönyve is megkívánná) futva kellett megtennie.
Végül menedékjogot kaptak, és az Egyesült Államokban éltek évekig. Shin Sang-ok 1994-ben, Choi Eun-hee 1999-ben tért vissza Dél-Koreába. Észak-Korea mindvégig tagadta a kettős emberrablást. Kitartóan állították: a rendező-színésznő páros önszántukból töltött el közel egy évtizedet az országban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.