Dühösen fordult a Borshoz egy Békés megyében élő, panelházban lakó hölgy. Edit abban kérte a Bors segítségét, járjunk utána, hogy lehet, hogy majdnem 36 órán át nem volt meleg víz a lakásban, a számláján azonban semmivel sem lett kevesebb a befizetendő összeg hónap végén.
– Nem értem a dolgot, mivel több mint egy napig nem használtunk meleg vizet, mivel nem volt. Akkor hogy lehet mégis annyi a számlánk, mint amikor rendesen használjuk mindennap a meleg vizet? – tette fel a kérdést lapunknak Edit.
A Bors megtalálta rá a magyarázatot.
Van meleg víz, csak hideg
– Egy távhő által fűtött ingatlanban a meleg vízzel tulajdonképpen két helyen kell elszámolni: a köbméterárat a vízszolgáltatónak kell kifizetni, a hődíjat viszont a távhőt biztosító szolgáltatónak – magyarázta a Borsnak Ruska Zoltán vízszerelő.
– Edit esetében az lehetett a probléma, hogy a csap meleg vizet biztosító részét használta azokon a napokon is, amikor nem volt meleg víz. Ezt a legegyszerűbben úgy lehet elmagyarázni, hogy volt meleg víz, csak az akkor hideg volt, mert nem volt semmi, ami felfűtse. De a felhasznált vízmennyiség ugyanúgy a melegvíz-órán áramlik át, ha a csap azon részét használjuk. Tehát az elszámolásban is így jelenik meg – fejtette ki a vízszerelő a Borsnak.
Nem mindig jár a kötbér
Nem csak ilyen jellegű szolgáltatásnál gyűlhet meg az ember baja, ha nem figyelmes kellőképpen. Egy másik olvasónk a Pest megyei Dunaharasztiban tapasztalta azt, hogy ugyan másfél napig nem volt internetszolgáltatása és televízióadása, mégis ki kellett azokat a napokat is fizetnie.
Bármilyen meglepő, a dolognak semmilyen jogi következménye nincs, a szolgáltató jogosan nem fizet kötbért, tudta meg a Bors Salamon András ügyvédtől.
– A jogszabály lehetővé teszi, hogy lehet olyan idő, amikor nem jut hozzá a szolgáltatáshoz az ügyfél. Persze, hogy melyek ezek az esetek, erre szigorúan ki kell térni. Ilyen például a vis maior helyzet, javítás, karbantartás időszaka. Teljes mértékben jogszerű, hogy csak akkor kell kötbért fizetni, ha a szerződésben megszabott idő lejárt és még mindig nincs szolgáltatás – magyarázta el a Borsnak az ügyvéd.
Pontosan 72 óra a határ
A Telekom távközlési és telekommunikációs vállalat, valamint a UPC is arról tájékoztatta lapunkat, hogy amennyiben az előfizetőik hibát észlelnek, azt többnyire gyorsan bejelentik valamelyik hibabejelentésre szolgáló elérhetőségen. A hibák jelentése – a saját érdeken túl – az Általános Szerződési Feltételek alapján is kötelezettsége az előfizetőnek. Ez azonban nem jelenti egyből azt, hogy a hibát észlelve és jelentve azt kevesebb lesz majd a befizetendő számla összege is.
–A szolgáltató köteles az előfizető által bejelentett hibát kijavítani, ez benne van az elektronikus hírközlésre vonatkozó magyar jogszabályban, de olyan módon, hogy a hiba bejelentésétől a hiba kijavításáig terjedő időtartam nem haladhatja meg a 72 órát – tájékoztatta a Telekom a Borsot.
Magyarul ez azt jelenti, hogy akár három napig is szolgáltatás nélkül maradhat az ügyfél anélkül, hogy ezért bárminemű kártérítés járna neki. A Bors megkereste a UPC-t is, ahol szintén az a szabály, hogy három napot meghaladó szolgáltatás-kimaradás esetén köteles csak kötbért fizetni a vállalat.
– Társaságunk köteles a valós, érdekkörünkbe tartozó hibát a bejelentéstől számított 72 órán belül kijavítani, ezen túlnyúló hibajavítás esetén köteles kötbért fizetni. Az ezen felül érkező kompenzációs igényeket társaságunk egyedileg bírálja el a vonatkozó jogszabályok és szerződési feltételek alapján – tájékoztatta lapunkat az internetszolgáltató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.