A május 29-én történt hajókatasztrófa vizsgálata során felvett jegyzőkönyvek szerint az előzésre vonatkozó hajózási szabályok mellett a vízen való találkozás, illetve a hajóútvonalak keresztezésének a szabályait is megsérthette a Viking Sigyn kapitánya – írja a Magyar Nemzet.
A lap azt írja, hogy a szakértők szerint a Sigyn hajóvezetőjének nem csak az AIS-rendszerén kellett volna látnia a Hableányt és utuk kereszteződését, de a radarján, és szabad szemmel is. A hajózási szabályzat márpedig kimondja, hogy ha a hajó vezetője összeütközés veszélyét észleli, egy nagyon rövid hangokból álló sorozatot kell leadnia a hajónak.
A Viking Sigyn érkezett hátulról, ám a hajó vezetője egyáltalán nem észlelte az ütközést, így jelzést sem adott le.
A kihallgatási jegyzőkönyvekből kiderült: a Viking amerikai utasai kiabáltak Csaplinszkij kapitánynak, hogy „hajó, hajó, állj!”, illetve hogy elütött egy kisebb hajót. Csaplinszkij utóbbira mondta, hogy „What?” – „Micsoda?”. Ez 21 óra 6 perc 7 másodperckor történt.
A Sigyn mögött érkező Viking Ingi hajóvezetője 21 óra 9 perc 57 másodperckor oroszul hívta a Sigynt. „Itt vagyok. Jura, mi történt?”, Csaplinszkij válasza: „Összeütköztem valami hajóval. Látsz valamit mögöttem?” A válasz: „Mögötted semmit nem látok”, majd az Ingi megállás nélkül áthajózott a hullámsírba küldött Hableány, illetve a felső fedélzetéről a vízbe esett, illetve ugrott utasok felett, aztán továbbállt.
Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető Panoráma Deck Kft. sértetti képviselőjeke erre azt mondta, hogy vizsgálni kell a segítségnyújtás elmulasztását is nemcsak Jurij Csaplinszkij, hanem az Ingi személyzete esetében is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.