Befőzéshez megéri a „Szedd magad!”

Befőzéshez megéri a „Szedd magad!”

egészség
PUBLIKÁLÁS: 2019. június 29. 17:00
Akár harmadával kevesebbért is hozzájuthatunk a magyar gyümölcsökhöz, ha magunk hajlongunk értük a gazdák földjein. Kis tételben viszont nem igen éri meg a szedés.
B. B. A.

Egyre divatosabbá válnak a Szedd magad! akciók, de azért a divat mellett van egy sokkal fontosabb tényező is: az ár. A Bors számításai szerint, ha a termőföld 10 kilométerrel van odébb a lakhelyünktől, és az autónk átlagfogyasztása 7 liter 100 kilométerenként, a benzin ára pedig 380 forint, akkor az útiköltség 532 forintra jön ki. A Pest megyei Szobon található sárgabarackfa-ültetvényen például közel ennyibe kerül egy kiló termés, de Gyöngyösön már jóval olcsóbbak a gyümölcsök. Ott egységesen 400 forintba kerül a cseresznye és a meggy kilója. Ráadásul, ha egy kocsiban több szedő ül, akkor még inkább kifizetődő a dolog.

– Az elmúlt évek után polgárjogot nyert ez a betakarítási forma. Két rendszere van. Az egyik, amikor a megmaradt jó minőségű termést meghirdetik úgy eladásra, hogy a vevő maga szedheti le, a másik rendszer, amikor a gazda úgy állítja eleve be a gyümölcsösét, hogy szedd magadra számít – fejtette ki a Borsnak Mártonffy Béla, a Nemzeti Agrárkamara kertészeti és beszállítóipari osztá­lyának elnöke, aki elárulta, azért népszerűek a Szedd magad! akciók, mert mindkét félnek megéri.

– Így frissen lehet hozzájutni a gyümölcshöz, a csomagolási és szállítási költséget pedig ki lehet iktatni, így alacsonyabb áron tudnak hozzájutni a termékhez a vevők. Plusz én úgy látom, hogy ez sokszor már egy családi programmá növi ki magát, gyakran gyerekekkel együtt szedik a gyümölcsöt – mondta el az elnök hozzátéve, hogy azoknak éri ez meg igazán, akik befőzéshez veszik az alapanyagot. Egy-két kilóért nincs értelme a termőföldre menni.    

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.