Négytenyérnyi felülettől függ az életünk

Négytenyérnyi felülettől függ az életünk

gumiabroncs
PUBLIKÁLÁS: 2019. május 12. 11:30
<p>A gumiabroncsok állapotáról, azok ellenőrzéséről nem lehet elég alkalommal írni, pedig ez a négy gumiköpeny határoz meg mindent.</p>
Bors

Autóink mindössze négytenyérnyi felülettel kapcsolódnak az úthoz, ezen a mint­egy 200 négyzetcentiméteren kell mindent nagy biztonsággal megoldaniuk az abroncsoknak, így azok állapotára tényleg érdemes maximálisan odafigyelni. Minden autónak megvannak a gyár által előírt méretei, amihez a megfelelő légnyomási értéket is megadják. Nem igaz már a régi autósok által ismert „Nyomjál bele két légkört, aztán mehetünk!” mondás. Érdemes inkább az általában a vezetőoldali ajtó belső oldalán vagy épp a tankolóajtón megtalálható táblázatot tanulmányozni. Más nyomási értékek kellenek nagy terhelésnél, mint nagy sebességű – mondjuk úgy – autópálya-használatnál. Érdemes ezt rendszeresen, de minimum havonta, hi­deg abroncsok mellett, indulás előtt ellenőrizni. Az eltérő nyomásértékek instabillá teszik az autót, megváltozik az egyenesfutása, és a kanyarokban is a megszokottól eltérően viselkedhet. A legrosszabb talán a hirtelen fékezésnél, amikor az autó keresztbefordulhat, és még súlyos baleset is lehet belőle.

Az abroncsok légnyomás-ellenőrzésénél vizsgáljuk meg azok oldalfalának állapotát is! Sajnos a hazai kátyús utak könnyedén okoznak oldalfalszakadást, amely nem feltétlenül jár a gumi kiszakadásával, de a szerkezet károsodását az oldalfalon található dudor jelzi. Az ilyen abroncs azonnal cserélendő. Erre a típusú sé­rülésre a kormány enyhe rázkó­dá­sa is figyelmeztethet menet közben.

A legfontosabb, hogy mind a nyári, mind a téli szettből minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell felhelyezni. Ha elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Ami végképp tilos: ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival, a fizikát nem lehet becsapni. 

Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék-hajtású autóról van-e szó. A hatósági előírások szerint a gumiabroncs futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és veszélyes. Szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 4 milliméter, nyárinál pedig a 3 milliméter.

A gumiabroncsok tulajdonságainak kihasználását és az élettartamukat is befolyásolja a futómű megfelelő beállítása. Hibás futómű hosszabb fékutat, rosszabb úttartást és irányíthatóságot eredményezhet, és felgyorsíthatja a gumiabroncsok kopását, illetve kialakulhat rendellenes kopás is a futófelületen. Rendszeres karbantartással, valamint az abroncsok ellenőrzésével megelőzhetőek a nagyobb meghibásodások.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.