Csak az autólámpa izzójából 200 ezer darab gördül le a gyártósorokról naponta. Ennek majdnem fele az autókban használt H7-es típusú izzó, ami abban segít nekünk, hogy az úton jól lássunk, minket is jól lássanak, de fényétől ne égjen ki a szembe jövő sofőr szeme. Már a gyártás során elkészülnek a kicsi izzók, amik a lámpákba tekert villanykörték után talán a második legsűrűbben használt világító eszközök.
A Tungsramnak jelenleg 5 gyára van az országban: Nagykanizsán energiatakarékos halogént, index lámpát és ipari energiatakarékos izzót, Kisvárdán főként halogén betétet, Zalaegerszegen lámpafejet és más fémalkatrészeket gyártanak, Hajdúböszörményben katódokat, spirálokat, elektródákat, és persze a 120 éve működő budapesti üzem, ahol a Bors is járhatott. A lámpagyárban a Borsot Sabján László kalauzolta végig, mint a gyárigazgató beavatott: dolgozóik száma 1100 körül van, közülük nem egy már több mint 40 éve munkatárs. A rekorder éppen januárban ment nyugdíjba, 49 év munkaviszony után. Maga a Tungsram név egyébként a volfrámra utal, és az angol megfelelőjéből, vagyis a tungstenból és a német volfrám összevonásából származik. Az elmúlt 30 évben egy nemzetközi multi telephelyeként is szolgált a Váci úti épület, de tavaly tavasz óta újra a régi nevén állít elő izzókat a Tungsram.
Szerelvény és állvány
A gyártás a legkisebb alkatrészekkel kezdődik: elektróda és hídüvegpálca. Ez aztán a szerelvénybe kerül, ahol az elektródákhoz hozzáhegesztik a spirált és fóliákat, majd további elektródákat. Mivel a kész lámpánál nagyon fontos a spirál helyzete, már ezektől a kezdeti összeépítési lépésektől elkezdődik a nagy precizitású mérés. Ezt az alig 3-4 centiméteres alkatrészt közel 50 paraméterre vizsgálják kamerás ellenőrző rendszerrel. A tűréshatárok 2-300 mikrométeren belül helyezkednek el. Ez egy hajszál vastagságával összemérhető.
Miből lesz a lámpabúra?
Két hosszú csövet méretre vágnak. Az egyik lesz a lámpa búrája a másik pedig a gázbetöltéshez szükséges, úgynevezett szívócső, ami arra szolgál, hogy azon keresztül tölthessék meg halogén vegyületekkel és nemesgázokkal a lámpát, a végén pedig ezzel zárják le a végső lámpát. A vastag, hosszú csövet lánggal formázzák domborúra, majd hozzáolvasztják a szívócsövet. A darabok egy úgynevezett anakonda láncon közlekednek, így ha az egyik gép leáll, akkor se áll le a gyártás, mivel így 5-10 perc van arra, hogy javíthassák a fennálló hibát.
Forrnak és hűlnek
Mindeközben érkezik a szerelvény, amit belecsúsztatnak a burába és végül összelapítják az üveget, hogy rögzítsék a szerelvényeket és lezárják a burák alsó felét. Mindezt 2000 fok feletti hőmérsékleten. Ahogyan haladnak tovább a már formálódó izzók, folyamatosan hűlnek, de ha nagyon hirtelen hűlnének le, az nem jó, hiszen feszültség maradhat az üvegben, és ezért nagyon fontos a szigorú hőmérséklet kontroll a gyártás során.
Halogének és nemesgázok
A lámpa működéséhez a burába halogén vegyületeket és nemesgázokat kell betölteni. Ahhoz, hogy a bura lezárásához a képlékennyé melegített üveget ne pukkassza ki a szükséges 20 bar-os nyomás, ezért a betöltendő gázt mínusz 200 fokos folyékony nitrogénben megfagyasztják. Az izzókban egyébként, amikor működnek, 60 bar nyomás is uralkodhat. Összehasonlításképp: az autógumikban 2 bar körüli a nyomás.
Fejelés és festékbe mártás
A következő lépésben zajlik az úgynevezett optikázás. Valójában három fémalkatrész és a lámpabura összeillesztéséről van szó, ami viszont korántsem egyszerű, a síkok és tengelyek állása miatt. A megfelelő pozícióra nagyon kell ügyelni, ha rosszul állítják be, az izzó nem oda fogja szórni a fényt, ahová kellene, vagyis megfeleljen a közlekedésbiztonsági törvényeknek. Miután megfelelően összehegesztették a darabokat, zsírtalanítás, majd festékbe mártás következik. A festéksapka szerepe az, hogy ne égesse ki a szemből jövő autós szemét.
Tesztégetés, mérés, csomagolás
Még a gyártósor végén ellenőrzik az izzókat. Majd egy külön területen vizsgálják a működésüket is: 100%-ban felvillantják őket, tesztégetést végeznek, valamint végső geometriai tesztelést is végeznek mielőtt becsomagolnák a lámpákat és a polcokra kerülnének. Mintavételesen a laborokban egy óriás gömbben is végeznek méréseket a fénykibocsátásról, ahogyan vizsgálják azt is, hogyan működik az izzó a lámpatestben és megfelelő-e a lámpa élettartama. A fenti ellenőrzések biztosítják, hogy a vevőknél nagyon kevés meghibásodás fordul elő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.