Átverték a volt tulajdonost
A vezess.hu hozta nyilvánosságra János történetét, akinek az autóeladás kész rémálom lett. Hirdetése aktiválása után rögtön kapta a telefont, hogy egy házaspár még aznap megnézné a kocsit, de helyettük három férfi jelent meg. A próbakör alatt kiderült, hogy a vevőjelöltek cégnévre akarják megvenni a járművet, de az eladó csak magánszemélynek akarta átadni. A férfiak fenyegetőzni kezdtek, így János belement az eladásba. Épphogy elmentek a vevők, máris hívták azzal, hogy az autóban forr a hűtőfolyadék, ezért nem tudnak tovább menni. János trélerrel indult utánuk, hogy visszavegye a kocsit, de mire odaért, eltűntek. Mondván: szerelőt hívtak. A következő telefonhívást azért kapta, mert rossz az akkumulátor, ezért pénzt kérnek vissza a javításért. János fizetett, de kiderült, átverték.
Amikor mi adunk el
Hiába adjuk el az autónkat, attól még egy ideig felelősséget kell vállalnunk érte.
– A használt autó eladójának is van egy úgynevezett szavatossági kötelezettsége. Ez azt jelenti, hogy el kell mondania a kocsi műszaki állapotát. Például, ha el akarjuk adni az autónkat, és valahol folyik az olaj, akkor erről tájékoztatni kell a vevőt. Ennek az információnak benne is kell lenni az adásvételi szerződésben, így utólag már nem vonhatnak minket felelősségre miatta – kezdte a Borsnak dr. Újvári Zoltán ügyvéd.
– Ha a vásárlás után kiderül, hogy a kocsinak van baja, akkor az új tulajdonos vizsgáltassa be, és kérjen szakvéleményt a hiba keletkezésérôl. Ha még az előző tulaj idejében keletkezett a hiba, akkor kérdőre vonhatjuk, és kérhetjük, hogy javíttassa meg. Viszont, ha már a vásárlás után ment tönkre, akkor az új tulajdonosé a felelősség – magyarázta az ügyvéd. Vagyis, a szakértőnek azt kell megállapítania, hogy amikor a vevő átvette az autót, akkor már megvolt a hiba.
– Akár egy évvel a vásárlás után is felelősségre vonható az eladó – árulta el az ügyvéd. Dr. Újvári elmondta azt is, hogy ez alól kivételt képeznek a látható hibák, például a karcolás az ajtón, vagy hogy nincs visszapillantó az egyik oldalon. Ilyenkor a jog a régi tulajdonost védi, hiszen a látható hibákért nem felelős az eladó.
Amikor mi veszünk
A lakásvásárlás után az autó a második legnagyobb kiadás, ezért nem érdemes spórolni a pluszköltségeken, például egy szakértőn.
– Mindig azt javaslom, hogy bízzuk olyan emberre a kocsinkat, aki ért hozzá, még akkor is, ha ezért fizetni kell. Ha megvettük, akkor szánjuk rá a plusz 20–30 ezer forintot, és vigyük el egy márkaszervizbe, ahol fel tudják mérni a műszaki állapotát. Ha a vevőnél bármi gyanúsat tapasztalunk, vagy megfenyegetnek minket, akkor hívjuk a rendőrséget. Adjunk meg nekik minden fontos adatot a vevôrôl: telefonszámot, személyleírást, fotót, hogy minél előbb véget vethessenek a használtautó-maffiának – figyelmeztetett Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.
Vigyünk magunkkal olyan embert, aki ismeri a kocsikat.
Ha biztosra akarunk menni, akkor kérjünk meg egy szakértőt, hogy tartson velünk a személyes találkozásra.
Mindig nézessük át szervizben az autót vásárlás után, mert a nem látható hibákért később is reklamálhatunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.