Botrány a fapadosoknál: Visszajár a pénz a pórul járt utasnak

Botrány a fapadosoknál: Visszajár a pénz a pórul járt utasnak

légitársaság
PUBLIKÁLÁS: 2018. augusztus 04. 05:40
<p>Dübörög a szezon, sokan mennének nyaralni, a fapados légitársaságok mégis sorra baltázzák el a vakációt. A hoppon maradt utasok töredéke kér csak kártérítést, de talán épp erre utazik néhány társaság.</p>
B. B. A.

Aligha nevezhető bakinak, amit az ír, valamint a magyarországi székhelyű diszkont-légitársaságok műveltek az elmúlt hetekben. Bőrönd nélkül maradt utasok, a londoni Luton reptéren hagyott turisták, járattörlések – néhány a bosszantó események sorából. Az utasoknak azonban mindezt nem kell ölbe tett kézzel végigasszisztálniuk. 

Magyarországon nem egy szervezet jött létre azért, hogy segítsék a pórul járt utasokat – ilyen például a Kesettagepem.hu is. Céljuk, hogy segítsék az utasokat jogaik érvényesítésében. Bár az utasok a légitársaságoknál is tehetnek panaszt, az ügyek jellemzően hatékonyabban mennek, ha ezt egy szakirodára bízzák. Bokor Péter munkatárstól megtudtuk: a magyar utasoknak csupán 8-10 százaléka nyújt be panaszt.

– Ha pár napot késik a csomag, akkor az emiatt szükséges vásárlás összegét többnyire kifizetik, ha van róla számla. Jellemzően napi 40-50 euróig – azaz legfeljebb 16 ezer forintig – kártalanítanak. Huszonegy nap után már elveszettnek minősül a csomag, akkor ki kell fizetni, ami a bőröndben volt. Általában néhány száz euróig gondtalanul törleszt a légitársaság – mondja a szakember. Késésnél más a helyzet: két óra esetében ellátási kötelezettsége van a cégnek, három óra felett viszont, az Európai Közösségek légi rendelete alapján, távolságtól függően akár kétszázezer forint is lehet a kompenzáció. Járattörlés esetén biztosítani kell a transzfert, szállást, ha ezt nem teszi meg a társaság, akkor utólag kell kifizetnie.

Csípős

Ha csak 10 percet késik a pizzám, már desszerttel jutalmaznak. A fuccsba ment nyaralásom után mi jár? Legszívesebben melegebb éghajlatra küldeném a felelősöket. Huszti Zoltán

– Sok fapados légitársaságra igaz, hogy kihasználják az utas tudatlanságát. A kártérítés csak akkor jár, ha azt külön kéri az utazó. Kivéve, ha az időjárás, katasztrófahelyzet, vagy sztrájk az ok – tudta meg a Bors Varga Gábortól, az Egek Ura blog szerkesztőjétől. – Különösen a fapadosokra igaz, hogy sok esetben lepattintják az utasokat. Olyan okokra hivatkoznak, amit a legtöbben nem tudnak ellenőrizni, vagy egyszerűen nem kérdőjeleznek meg.

Vizsgálatot indított a Kormányhivatal

Éppúgy, ahogy a Ryanair esetében, a Wizz Airnél is eljárást indított a Kormányhivatal. – Elfogadhatatlannak tartjuk a Wizz Air légitársaság elmúlt napokban, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren folytatott utasok tucatjainak nyaralását tönkre tevő gyakorlatát – közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter és a közszolgálatért felelős államtitkár.

Mint írják: a Wizz Air tisztességtelen az utasokkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, és nem biztosítja azokat a szolgáltatásokat sem, amiért az utasok korábban már fizettek, így semmibe veszik a fogyasztóvédelmi szabályokat.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.