Városi legenda – Magyar feltaláló műve Zeppelin léghajója

Városi legenda – Magyar feltaláló műve Zeppelin léghajója

léghajó
PUBLIKÁLÁS: 2018. július 02. 11:30
Elámult a világ, amikor a XX. század elején az óriási Zeppelin léghajó a magasba emelkedett. De valóban német névadója forradalmasította a légi közlekedést, vagy csak learatta a babérokat?
R. K.

A mindenki által ismert merev vázas léghajótípus a német hadimérnökről, az éppen 180 éve született Ferdinand von Zeppelinről kapta a nevét. A legenda szerint nem sokon múlt azonban, hogy Schwarznak nevezzék el a XX. század első felét meghódító léghajókat.

Schwarz volt az úttörő

A keszthelyi születésű technikus Schwarz Dávid az 1880-as években már dolgozott a szerkezet alapjain.

Úgy tervezte, hogy a hagyományos ballonszövetnél ellenállóbb anyag helyett alumíniumot fog használni. Ám akkoriban ez az anyag még túl új volt ahhoz, hogy bármelyik cég vállalni tudta volna a megmunkálását. Az Osztrák–Magyar Mo­narchia hadügyminisztere le­söpörte az asztalról a tervet. Schwarz ezután Szentpétervárra uta­zott, de hiába keresett támogatókat, két év alatt sem sikerült áttörést elérnie.

Ehhez több mint tíz év kellett: Berlinben a svéd Carl Berg támogatta az ötletét, és mivel a mágnás egy alumínium-feldolgozó üzemet működtetett, kiválóan értett az anyag felhasználásához. Onnantól együtt dolgoztak egy saját tervezésű, alumíniumszerkezetes léghajón.

15 ezer márka jogdíj

Schwarzék 1896 októberében tartották az első próbarepülést. A hajó azonban nem sokáig maradt a levegőben, mert nem volt hozzá megfelelő minőségű hidrogén. A teszt mégis meggyőző volt, hiszen a jármű működött és kormányozható volt.

A következő próbát 1897 janu­árjára időzítették, Berlinbe. Schwarz rendkívül motivált volt, de úgy érezte, kevesen állnak mellette. – Nem hisznek bennem, de a halálom után majd fognak – állt feleségének küldött táviratában. Mintha csak megjósolta volna saját halálát: két nappal egy újabb teszt előtt Bécsben ebédelt a barátai­val, amikor rosszul lett és össze­esett.

Mindössze 45 évesen meg­halt. Felesége, Melanie ezután minden követ megmozgatott, hogy megvalósuljon a próbarepü­lés, amit végül meg is tartottak. Az eredmény lenyűgöző volt: Schwarz léghajója 460 méter magasba szállt, bár a leszállásnál komolyan megsérült. A német hadsereg ennek ellenére látta benne a potenciált: a fejlesztésre lecsapott Ferdinand von Zeppelin, aki 15 ezer márkát fizetett Schwarz özvegyének a találmány jogaiért. Az immár javított jármű 1900 nyarán a levegőbe emelkedett, de már Zeppelin nevével. Schwarz pedig örökre feledésbe merült.

Csepel felett Karinthy

A Zeppelin persze a magyarokat is lenyűgözte. Csak jó sokára, először 1929. október 16-án szállt el Budapest felett, ám a lakók nagy csalódására nem szállt le. 1931. március 29-én viszont igen: a német Friedrich­shafen városából érkező, L. Z. 127-es típusú Graf Zeppelin nem máshol, mint Csepelen, a Weiss Manfréd Művek repülőterén landolt.

Az akkori idők legnagyobb és legsikeresebb léghajója volt: 9 év alatt több mint 34 ezer kilométert tett meg 590 útja so­rán, megkerülte a Földet is. 236,6 méter hosszú volt, közel olyan hosszú, mint az Erzsébet híd. 115 kilométer per órás sebességre volt képes, és 60 tonnát nyomott. Nem is csoda, hogy a leszállásához 250 katona segítségére volt szükség. Az ezüstö­sen csillogó Zeppelin megérkezésére 30 ezren voltak kíváncsiak. A fedélzeten 40 fős személyzet és 12 utas volt, köztük a neves író, Karinthy Frigyes, aki az Est című folyóiratban írt élményeiről. Karinthy rajongott a repülésért. A léghajóra ezután a kiváltságosak 400 pengőért válthattak jegyet. Még az akkori honvédelmi miniszter, Gömbös Gyula is fizetett érte. A Zeppelin egy kört tett az ország keleti részén, majd észak felé vette az irányt, és tovatűnt a felhők között.

A bizalmat romboló tragédia

A 70-es évek egyik legnagyobb hatású rockegyüttese a brit Led Zeppelin, ami természetesen a robusztus léghajóról vette a nevét.

Úgy gondolták, ez könnyedséget és súlyosságot egyaránt kifejez. Igaz, hogy 1969-ben megjelent első lemezükön a Graf Zeppelin testvérhajója, a Hindenburg látható, éppen az a pillanat, amikor 1937 májusában leszállás közben kigyulladt. A fedélzeten utazó 97 emberből 35 meghalt. A Hindenburg tragédiája után a léghajókba vetett bizalom alapjaiban rengett meg.

A cikkhez kapcsolódó véleményünket itt találja.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.