Milliókat kérnek ma egy Trabantért

Milliókat kérnek ma egy Trabantért

Trabant
PUBLIKÁLÁS: 2018. május 05. 14:30
L. B.

Kisebb vagyonért eladó Balassagyarmaton két, mozgássérültek számára átalakított Trabant. Az eredeti állapotban fennmaradt autókat hatmillióért kínálják, de a hirdetés szerint a tulaj számos ajándék alkatrészt is ad melléjük. Az NDK-ban gyártott, kétütemű, meglehetősen büdös Trabant 601-esnek nálunk a szocializmusban sem volt túl nagy ázsiója – mondjuk egy Ladához vagy Zastavához képest –, a rendszerváltás utáni években pedig szinte fillérekért szabadultak meg tőlük a tulajdonosok. Ehhez képest ma a gyári darabok árának határa a csillagos ég

– A nagyon korai, 1960-as, 70-es évekbeli darabok tarolnak itthon. Emellett az úgynevezett Trabant Kübel katonai terepjáró változat ajtók nélkül, vászontetővel, kiegészítő fűtéssel és külön védelmet kapott gyújtással, to­vábbá az 1978-as kabrió, a Trabant Tramp. Utóbbi a Kübel ma­gánszemélyeknek készült változata. Nem gyakoriak, de akadnak, reálisan két és fél milliót is el lehet kérni értük – magyarázza a Borsnak Muczán Gábor, a Trabant–Wartburg Klub elnöke.

Az egyesületet 1994-ben alapították, azóta rendszeresen gyűlnek össze százával a trabantosok. Az egyedi darabokat ők is megfizetik, de az irreálisan magas áron kínált kocsik rendszerint nem találnak gazdára. – Az itthoni piacon van külföldi kereslet is, de ők inkább a négyütemű limuzin Trabantok iránt érdeklődnek. A négyüteműekből a német egyesülés után már csak 38 122-t gyártottak le, így lett négyütemű a hárommilliomodik Trabant is. A kilencvenes években szinte az összes Magyarországra került, a németek és a hollandok nagyon keresik ezeket – magyarázza a szakértő.

A balassagyarmati két darab eladó kétütemű Trabant Hycomat, ami hosszú éveken, évtizedeken át lényegében az egyetlen elérhető autó volt a kispénzű mozgássérülteknek. Ezekben nem kellett foglalkozni a kuplungpedállal, de a fék és a gáz is kézi vezérlésre váltható. Az 595 köbcentis motor csupán 26 lóerős, ám ez a Trabant pillekönnyű kasztnijához éppen elegendő.

A legnépszerűbb darab

A négysebességes, kormányváltós Trabant 601 lett a Német Demokratikus Köztársaság – és a szocialista tábor – igénytelen népautója, egyfajta válasz az NSZK-ban gyártott Volkswagen Bogárra. A 601-es volt a harmadik Trabant- modell, mégis mindenki ezt tartja „a” Trabinak. A benzin-olaj keverékkel üzemelő kétüteműből 2 818 547 készült Zwickauban 1963 és 1990 között, így a 601-es lett a VEB Sachsenring nevű állami vállalat leghosszabb ideig gyártott és legismertebb autója. Ezáltal a legnagyobb darabszámban eladott autó az egykori NDK történetében.
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.