Előzés a másvilágra: korábban is okozott már balesetet a ceglédberceli horror figyelmetlen sofőrje

Előzés a másvilágra: korábban is okozott már balesetet a ceglédberceli horror figyelmetlen sofőrje

baleset
PUBLIKÁLÁS: 2018. május 24. 05:20
Kialvatlanul, utasokkal teletömött buszokkal szelik át Európát az úgynevezett „telekocsi” alkalmazásból üzletet csináló román sofőrök. Körútjaikban kódolva van a tragédia.
B. B.

Kilenc áldozat, akik után összesen tizenhat árva maradt. A ceglédberceli baleset ugyanakkor nem pusztán a gyászoló családok tragédiája, hanem több aggasztó jelenségre is rávilágít. Az egyébként is veszélyes 4-es úton átutazó román sofőrök gyakran üzletet csinálnak a munkáscsoportok szállításából, kialvatlanul szelik át Európát, ezúttal ráadásul felelőtlenül mobiltelefonozott is a sofőr, saját és utastársai halálát is élőben közvetítette.

Előzés a másvilágra

A 38 éves Peter K. Szlovéniában dolgozó mezőgazdasági munká­sokat szállított haza Maros megyébe, vezetés közben azonban élőben közvetített Face­book-oldalán. Ezt akkor sem hagyta abba, mikor előzni kezdett. Éppen a videóra érkező kommenteket olvasgatta, amikor fékezés nélkül egy homokot szállító kamionba rohant, és a buszban ülő 9 ember szörnyű halált halt. A Bors utolérte a désfalvai férfi egyik ismerősét.

– Pár évvel ezelőtt Mikefalván belerohant egy szabályosan közlekedő autóba, amiben két nő utazott. A fiatal sofőr kómába esett, a másikuk súlyosan megsérült. Furcsa, de Peter csak pénzbírságot kapott – mesélte az  ismerős.

Bubikot is itt érte a vég

A 4-es út ceglédberceli szakaszán szinte mindennaposak a balesetek. A Közlekedéstudományi Intézet statisztikái szerint a legveszélyesebb szakaszok egyike, itt vesztette életét 2004-ben Bubik István színész, tavaly pedig a szigligeti színház egyik munkatársa is. A KSH 2016-os statisztikája szerint tizenhárman haltak meg itt. Szakértők szerint ez nem véletlen.

– Az útszakasz nagy része csak kétsávos, viszont a forgalom nagyon sűrű, így megesik, hogy nem tudnak előzni, ekkor kisebb konvojok alakulnak ki – magyarázta a Borsnak Pausz Ferenc közlekedési szakember.

– A sofőrök többségéről már messziről látni, hogy azt nézi, mikor tud előzni. Kialakul egyfajta ideges hangulat is, és eljutnak egy olyan szintig, hogy nagyobb kockázatot vállalnak, mint kellene. Tapasztalataink szerint a balesetek nagy része előzés közben következik be.

Pihenés nélkül hajtanak

Az interneten működő „telekocsi” alkalmazás lényege, hogy egy adott külföldi úton szívességi és költségmegosztási alapon a sofőr elviszi magával azokat, akiknek ugyanaz az úticélja. Csakhogy a „leleményes” román sofőrök hamar kiszagolták az üzlet lehetőségét, tömött kisbuszokkal szállítják Európába a román és ukrán idénymunkásokat, akiktől természetesen díjat számolnak fel. A vezetők sokszor alvás és majdhogynem megállás nélkül mennek végig a rossz állapotú utakon. Kisbuszra nincs olyan szigorú szabályozás, mint teherautóra.

– Ha a jármű 3,5 tonnánál nem súlyosabb és a szállított személyek száma nem haladja meg a kilencet, a tachográf sem kötelező. Ha gyakorlott is a sofőr, a hosszú úton nem árt legalább másfél-kétórénként megállni pihenni, ha szükséges, aludni – tette hozzá Pausz.

A videó megtekintését csak felnőtt olvasóinknak ajánljuk!

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.