70 éves az első kétkerekű Csepel

70 éves az első kétkerekű Csepel

Csepel
PUBLIKÁLÁS: 2018. május 22. 10:30
Volt egyszer egy magyar motorgyártás – mondhatnánk szomorú nosztalgiával az első kétkerekű Csepelek emlékére, melyeket éppen hetven éve kezdtek el gyártani.
Bors

Konzervgyárnak épült, de gépgyárként vált halhatatlanná Weiss Manfréd csepeli üzeme. A csarnokokban már az első világháború után gyártottak segédmotoros kerékpárokat. A második világégés után államosították az üzemet. A Csepeli Mo­tor­ke­rék­párgyár első terméke, a 100/48-as típusszámot kapott első Csepel csak ezután született meg. A régi segédmotorokhoz képest komoly előrelépésnek számított a jármű: háromfokozatú váltója és világítása volt, elöl korszerű lemezvillával rugózott, jól használ­ható csomagtartójára pedig pótülést lehetett szerelni, ami­vel így teljes értékű kétüléses motorkerékpárként is lehetett használni.

A motor pályafutása csak másfél évig tartott, ezalatt közel tízezer darab készült belőle. Kis teljesítménye miatt már a bemutatása utáni évben, 1949-ben megjelent nagyobbik testvére, a Csepel 125. A gyártás elején az akkoriban népszerű Autós magazin is bejárta a gyárat – fedezte fel a 24.hu. A lap kacifántos címmel mutatta be a gyártás főbb állomásait: „Így készül a Csepel 100, amely után vágyik a dolgozó – de nem tudja megvenni, mert még drága”.

A gyárigazgató a pénzéhes kapitalistákat okolta a magas ár miatt, bár hozzátette, hogy a Csepel 100 nem is olyan drága a világpiaci árhoz képest. A Csepel helyét 1954-es nyugdíjazása után a Danuvia és a Pannónia vette át, de 1975-re mindkettô gyártása megszűnt, így a hazai motorok sorozatgyártása is. A hiányt az NDK csillaga, az MZ töltötte be. Munkatársunktól

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.