Anya nagyon rosszul vagyok, anya nem akarok bemenni, kérlek hadd maradjak itthon, fáj a fejem! – A tünetek egyre gyakoribbak, nem értjük, miért lehet ennyire gyenge gyermekünk immunrendszere, miközben vitaminokkal tömjük. Az esetek többségében kiderül: bántalmazzák őt a társai.
Elvették az uzsonnáját, beledobták a kukába, kicsúfolták, gúnyt űztek belőle, durvább esetben meg is verték. Nem új keletű jelenség, de a módjai eldurvultak. Egy szegedi, több intézményben dolgozó iskolapszichológus szerint az esetek többségében a szülők a hibásak. Bacsa Erzsébet a bántalmazott és a bántalmazó gyermekekkel foglalkozik.
– A háttérben jellemzően olyan család áll, amely nagyon kontrolláló, engedelmességet követelő, a gyereket rendszeresen megalázzák, keményen büntetik, a bántalmazó gyakran maga is bántalmazott. Másrészt olyan családokból kerülnek ki az elkövetők, ahol a szülők következetlenek, túlságosan megengedők, nem állítanak korlátokat, vagy elhanyagolók – árulta el a Délmagyarnak a szakember. Tapasztalatai szerint azok a gyerekek akik társaikat bántják általában robbanékonyak, nem tudják kezelni érzelmeiket, figyelemre vágynak.
Keresse fel az osztályfőnököt
– Figyeljük a gyerek viselkedését, és ha bármi furcsaságot tapasztalunk, akkor beszéljünk vele, de ne legyünk erőszakosak. Furcsaság lehet például, ha egyik pillanatról a másikra nincs kedve iskolába járni, vagy betegnek tetteti magát – mondta Standovár Sára gyermekpszichológus. – Az osztályfőnök tud leginkább segíteni, mert ő van a legközelebbi kapcsolatban a gyermekekkel. Komolyabb probléma esetén az iskolapszichológus segítségét is kérhetjük– figyelmeztet a szakértő, aki hangsúlyozza: lehetőséget kell teremteni a jóvátételre.
Készítse fel a gyereket
Dr. Jármi Éva az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakembere szerint a gyerekekkel való beszélgetés során kérdezzük meg, szerintük mi a legjobb reakció egy bántalmazó helyzetben.
– Sugalljuk nekik, hogy vélhetően ezekben az esetekben a bántalmazás folytatódni fog. A helyes fellépést szituációs játékban is elsajátíthatják, gyakorolhatják a gyerekek – árulta el a szakember, aki szerint fontos, hogy értessük meg a gyerekekkel, hogy felnőttől segítséget kérni nem árulkodás, csak annak jelzése, hogy valaki bajban van.
Fontos a megbocsátás
– A néven nevezéssel kell járjon az elkövető támogatása is, elvégre gyerekekről van szó, és nem kriminalizálni akarjuk a zaklatót, hanem biztonságos keretek között lehetőséget adni neki arra, hogy szembesüljön tetteinek következményeivel és lehetőséget kapjon a jóvátételre. A gyermekeknek meg kell tanítani a bocsánatkérést és a megbocsátást is – magyarázta Prihoda Gábor oktatási szakember és szervezetfejlesztő tréner, majd átvette a szót partnere, Liska Márton.
– Az utóbbi időkben virtuális térben is zajlanak a zaklatások, sajnos gyakran a felnőtteknek tudomásuk sincs róla. Fontos lenne, hogy az iskolai fegyelmi rendszer ne csak a bántalmazó szankcionálásáról szóljon, hanem az áldozat hangjának hallhatóvá tételéről is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.