Egy felháborodott olvasónk fordult hozzánk az alábbi történettel. Koncertjegyet szeretett volna vásárolni az interneten keresztül, egy magyar előadó itthon megrendezett koncertjére, melynek ára darabonként 4900 forintra volt meghirdetve, de mire a fizetésre került sor, a két jegy végösszege 21 436 forintra jött ki. Kiderült: a cég, amely a jegyet árulta, nem Magyarországon van bejegyezve.
Megkerestük a Fogyasztóvédelmi Hatóság sajtófőnökét, hogy fordulhat ilyesmi elő? Kérdésünkre Kiss Anita sajtófőnök az alábbi választ adta:
A weboldalt üzemeltető svájci székhelyű vállalkozással szembeni fogyasztói panaszok már több esetben érkeztek a fogyasztóvédelmi hatósághoz. Fontos kiemelni, hogy az érintett svájci vállalkozás az Általános Szerződési Feltételek szerint csak közvetítő szolgáltatást nyújt, amely által lehetővé teszi a magánszemélyek közötti jegyek adásvételét. Azaz a jegyüket értékesíteni kívánó személyek meghirdethetik a weboldalon az eladó jegyeiket, és ezeket a jegyeket tudják az érdeklődők megvásárolni. Ez azt is jelenti, hogy az eladók a jegyek tényleges névértékénél magasabb áron is meghirdethetik eladó jegyeiket. Ez alapján a Viagogo nem az adott rendezvény, koncert hivatalos viszonteladójaként végzi tevékenységét, és az Általános Szerződési Feltételek szerint nem vállal felelősséget és garanciát az eladó magánszemély és a vevő közötti problémákért, kivéve azt az esetet, amikor a vásárló nem kapja meg a jegyet vagy érvénytelen jegyet kap, és nem tud részt venni a rendezvényen.
Mindazonáltal a közvetítő cég köteles a vásárló által fizetendő tényleges összeget a vásárlási folyamat végéig egyértelműen feltüntetni.
Az NFM (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) szervezeti egységeként működő Európai Fogyasztói Központ a korábban beérkezett hasonló panaszok miatt az említett oldalon a jegyfoglalás egyes lépéseit több esetben áttekintette és megállapította, hogy a jegy kiválasztása, majd a személyes adatok megadása után a weboldal bal felső részében a jegyár mellett az oldalon a fizetendő kezelési költség összege is feltüntetésre kerül. A szállítási mód kiválasztását követően, de még a banki adatok megadása előtt a bal oldalon valamennyi járulékos költséget kiírják: ez a jegyár, a kezelési költség, az áfa és a foglalási díj. Tapasztalataink szerint tehát a jegyvásárlók még a foglalás véglegesítése, azaz a fizetés előtt kapnak tájékoztatást a fizetendő végső árról, és annak összetételéről.
Amennyiben a vásárló valamilyen módon tudja igazolni – például a foglalási folyamat során végzett képernyőmentésekkel – , hogy a foglalási folyamat során alacsonyabb összegű fizetendő végső ár volt feltüntetve, mint a ténylegesen kifizetett, illetve levont összeg, javasolt a svájci vállalkozással felvenni a kapcsolatot a körülmények tisztázása és a panasz közvetlen rendezésének megkísérlése érdekében.
Mivel a fentiekben bemutatottak alapján a cég közvetítő szolgáltatást nyújt, az egyéb díjak felszámításának nincs akadálya, azonban annak végső összegéről a megrendelés véglegesítése előtt egyértelműen tájékoztatni kell a vásárlót. Amennyiben nem jelzik előre a pluszköltséget, az jogsértőnek tekinthető, és a jogosulatlanul levont többletdíj visszafizetését követelheti a vásárló a cégtől.
Mivel a cég svájci székhellyel rendelkezik, a svájci fogyasztóvédelmi hatóságnál lehet bejelentést tenni (Federal Consumer Affairs Bureau, Effingerstrasse 2, CH-3003 Bern, Svájc Web: https://www.konsum.admin.ch/bfk/de/home.html). Mivel Svájc nem uniós tagállam, az Európai Unió területén rendelkezésre álló vitarendezési lehetőségek (online vitarendezés, Európai Fogyasztói Központ, fogyasztóvédelmi hatóságok együttműködése) nem állnak rendelkezésre. Ha a vásárló bankkártyával fizette a jegyet, célszerű a számlavezető banknál érdeklődni, hogy van-e lehetőség a vásárló álláspontja szerint jogszerűtlenül levont többletköltség visszatérítésére.
– Úgy gondolom, a kezelési költség plusz a foglalási díj önmagában is pofátlanul magas, de kétségtelen, erről még a fizetés előtt tájékoztatva lettem – dohog a pórul járt jegyvásárló. – Az viszont csak a fizetés után derült ki, amikor megérkeztek a jegyek, hogy a 8233 forintos belépő a valóságban 4900 forintos, ami szerintem már mindenképpen tisztességtelen. Nyilván abban bíznak, és a jelek szerint joggal, hogy más is olyan lusta, mint én, és nem fektet energiát abba, hogy visszaszerezze a pénzét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.