A román autóipar első sorozatgyártású gépjárműve volt a Dacia, amelynek 1967-ben kezdődött a karrierje az 1100-as típussal. Tömegével aztán az 1300-asok és 1310-esek futottak a szocialista országokban, így a magyar utakon is. Évtizedekkel később, 2000-ben egy salgótarjáni fiatalember a folkzenekarának rendszeres erdélyi fellépései alkalmával annyira beleszeretett a francia Renault kommunista változataiba, hogy a megszállottjaivá vált.
– Lenyűgözött ez a konstrukció, amit gyakorlatilag a rossz román utakhoz terveztek. Amikor beültem egybe, azt hittem, három métert sem fogunk tudni megtenni vele. A helyiek nem is értették, mi a problémám, mivel a Dacia hiába csörgött-csattogott, ment előre. Mondhatni, ócska utakra ócska kocsit gyártottak – mondta nevetve a Bors érdeklődésére Bacskai Balázs. A fanatikus gyűjtő elkezdett könyveket, maketteket, kezelési útmutatókat, egyéb ereklyéket beszerezni – leginkább Romániából. De veterán- és régiségbörzéken is sokszor megfordul, és az interneten is szokott vadászni.
– Az egyik legbecsesebb tárgyam a daciás hamutartó. Van hozzá daciás cigim is, az egyik bontott csomagból meg is szoktam kínálni azokat, akik dohányoznak. Balázs már több száz ezer forintot áldozott a szenvedélyére, az általa leginkább áhított darab pedig egy Dacia kombi Ceausescu Romániájából.
– Volt már egy ilyen autóm, nagyon szerettem. Sajnos két drogos fiatal ellopta, és árokba fordultak vele. Akkor mérgemben eladtam a roncsot, amit azóta megbántam. Főleg, mert kombit igen nehéz jó állapotban találni – tette hozzá a retró román kocsik szerelmese.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.